נהיגה ללא רישיון

אחת מן העבירות החמורות ביותר בפקודת התעבורה הינה נהיגה ללא רישיון. זאת בשל החשש של המחוקק מכך שאנשים אשר לא הוסמכו לנהיגה או שנשללה מהם היכולת לנהוג יובילו בשל טעויות אלו. לאור האמור, במאמר זה אנו נתייחס להשלכות של נהיגה ללא רישיון והדרך הנכונה לפעול ככל שאתם מתמודדים עם סיטואציה מסוג זה.

 

מהי נהיגה ללא רישיון?

על אף שהדבר אמור להישמע בנאלי, חשוב תחילה להסביר מה מוגדר כנהיגה ללא רישיון.

סעיף 10 לפקודת התעבורה מגדירה נהיגה ללא רישיון כעבירה פלילית כאשר לאדם אין רישיון נהיגה בתוקף ביחס לסוג הרכב בו הנהג נוהג. כלומר ישנם 3 רכיבים הנדרשים מן הנהג לוודא:

  1. קבלת הרישיון – החלק הברור והטריוויאלי ביותר, על הנהג לקבל רישיון על מנת לנהוג באותו רכב. הדרישה היא כי הרישיון יהיה סופי לחלוטין, כלומר אדם אשר בתהליכי קבלת הרישיון דינו כנהג ללא רישיון.
  2. על הרישיון להיות בתוקף – במידה והרישיון לא בתוקף מכל סיבה שהיא (עבירות תנועה, תשלום אגרה, צורך טכני בחידוש) הדבר נחשב כאילו לנהג אין לאותו נהג רישיון וניתן להרשיעו בגין נהיגה ללא רישיון. בתוך כך, חשוב לדעת כי כאשר מדובר בטעות טכנית של אי חידוש הרישיון לתקופה, והרישיון אינו בתוקף תקופה קצרה מחצי שנה, הדבר לא ידרוש זימון לבית המשפט אלא לקנס כספי בלבד בדומה לעבירות תעבורה אחרות.
  3. על הרישיון לתאום את סוג הרכב – רישיון הרכב חייב לתאום לסוג הרכב בו הנהג נוסע. אין זה רלוונטי במידה שיש לאדם רישיון לרכב רגיל אם הוא נוסע על אופנוע או משאית.

 

בתוך כך נציין כי אין הכוונה להיעדרו של רישיון הנהיגה מבחינה פיזית, אלא הכוונה במאמר זה ומבחינת החוק לכך שלנהג באופן כללי אין רישיון נהיגה בתוקף.

 

מהו טווח הענישה במידה והורשעת בנהיגה ללא רישיון?

הענישה בגין נהיגה ללא רישיון הינה משתנה ומושפעת מגורמים חיצונים עליהם נפרט בחלק הבא. אך ככלל מתחם הענישה אשר בתוכו לרוב פוסקים במרבית האישומים מסוג זה נע בין ענישה של מאסר על תנאי ללא מאסר בפועל ועד שנה וחצי מאסר בפועל.

לצד עונשי המאסר ישנם עונשים נוספים הנלווים אשר יכול בית המשפט לתת אותם כמו פסילת רישיון הנהיגה לפרקי זמן ארוכים, קנסות גבוהים וכן התחייבות כספית להימנע מנסיעה נוספת ללא רישיון. עונשים אלו יכולים להינתן במקום עונש המאסר או לחלופין להתלוות לעונש זה.

בהקשר זה חשוב לציין כי עבירות נוספות הנגרמות כאשר הנהג נהג ברכב ללא רישיון אף מחמירות את גובה הענישה. כך למשל, במידה ואדם נוהג ברכב וגורם לתאונת דרכים כאשר לא היה לו רישיון, הדבר מחמיר את רף הענישה של עבירות התעבורה הנוספות.

 

גורמים המשפיעים על הענישה

אך על אף האמור, לא כל המקרים זוכים לענישה באותה רמת חומרה, אלא ישנם פערים קיצוניים:

 

נסיבות המקרה אשר הובילו לנהיגה ללא רישיון

נסיבות המקרה הינם אחד הגורמים המשמעותיים ביותר על מנת לקבוע את רף הענישה. כך למשל במידה ומדובר בסיטואציה חריגה בגינה נדרש הנהג לנהוג על אף היעדר הרישיון, דבר אשר גם יכול להיתמך בכך.

 

הסיבה בגינה אין לאדם רישיון

עבריין מועד אשר רישיונו נשלל ובכל זאת נסע בניגוד להנחיות בית משפט ייענש במרבית המקרים בחומרה רבה יותר מאשר נהג אשר לא שילם אגרה וכתוצאה כך רישיונו אינו בתוקף. כפי שניתן לראות מהפרק בו ניתחנו מהי נהיגה ללא רישיון, ישנן סיבות רבות לפעולה זו וכפועל יוצא ישנה התייחסות שונה בין המקרים השונים.

ככל שמדובר בעניין טכני כמו למשל חוסר הבנה שמשאית מסוימת דורשת רישיון שונה ממשאית אחרת בה החזקתם ברישיון, אי חידוש הרישיון בשל טעות טכנית וכיוצא בזה יהיה לכם יותר קל לפעול להפחתת רף הענישה, זאת משום שהדבר נתפס כטעות טכנית ולא כטעות מהותית.

 

האם מדובר בעבירה ראשונה מסוג זה

אחד הגורמים המשפיעים על חומרת הענישה בהקשר זה הוא בחינת עברו התעבורתי של הנהג. בראש ובראשונה נבחן האם מדובר בנהג אשר נהג בעבר ללא רישיון, שכן במידה והדבר יתגלה הוא יוגדר כעבריין מועד אשר יכול לצפות לענישה יחסית קשה, קל וחומר במידה שמדובר באדם אשר יש לו עונש על תנאי בהקשר זה. אך לא מדובר רק בנהיגה ברישיון אלא בתי המשפט נותנים חשיבות לתיקו התעבורתי של הנהג באופן כללי ומסתכלים עליו בהקשר זה כמכלול בעת קביעת מתחם ההלימה.

 

מה זה אומר בנוגע לאופן ההתנהלות שלי עם אישומים על נהיגה ללא רישיון?

במידה ואתם או יקירכם עומדים למול אישומים של נהיגה ללא רישיון חשוב במיוחד לבחון את הגורמים המשפיעים על הענישה ולבחון אותם על המקרה הרלוונטי. האם מדובר בכשל טכני, חוסר הבנה של סוג הרישיון הדרוש או שמא מדובר באירוע חד פעמי של נהג אשר לרוב נוהג בצורה חוקית.

כל אלו נסיבות מקלות אשר יכולות לסייע לכם על מנת להימנע מענישה כבדה, ואף במקרים שונים להימנע מהליך בבית משפט כליל.

בהתאם לכך, חשוב לפנות לעורך דין המתמחה בייצוג בבתי משפט בדיני התעבורה ובקיא בהליכים מסוג זה. זאת מ-2 סיבות משמעותיות:

  1. על מנת שהוא יוכל לייצג אתכם בצורה מיטבית - לאופן הצגת הנראטיב של הנהיגה ללא רישיון ישנה חשיבות מכרעת על חומרת הענישה אם בכלל. בהתאם לכך, ישנה חשיבות כי עורך הדין יעשה עבודה אופטימלית דבר המתפשר רק באמצעות ניסיון משפטי, ניסיון בייצוג בהליכים מסוג זה ולמידת עובדות המקרה לעומקן.
  2. על מנת שהוא יוכל לשקף לכם את הסיטואציה בצורה מיטבית - במהלך הליך משפטי ישנן החלטות רבות אשר עליכם לקחת. האם להיאבק בנושא בבית משפט, האם לנסות להגיע לפשרה וכיוצא בזה. עורך דין בעל ניסיון יוכל לשקף לכם את הסיטואציה ולמפות בעבורכם את הסיכונים הקיימים ובהתאם לכך

נהיגה ללא רישיון
     

תגובות והערות: (0)
כתוב תגובה או הערה:
יש להזין שם
יש להזין הערה
עורך דין תעבורה - אייל שמולביץ
קיבלתם דו״ח הטומן בחובו נקודות?

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.

יש להזין שם
יש להזין טלפון
יש להזין פרטים
סעיפי עבירה לפי נושא: