שלילת רישיון נהיגה בשכרות

נהיגה בשכרות הינה עבירה חמורה בחוקי התעבורה הישראלי. נהג אשר נתפס נוהג בשכרות יוכל לקבל שלילה של רישיון הנהיגה שלו בו במקום, על ידי קצין משטרה. משטרת ישראל פורסת מחסומים לבדיקות שגרתיות של נהיגה בשכרות בעיקר בסופי שבוע ובחגים, אשר בימים אלה הסיכויים בהם אדם ינהג ברכב בעודו תחת השפעת אלכוהול הינה גבוהה יותר מאשר בימי חול שאינם ימי חג. המידע המשפטי המובא במאמר זה, הינו מטעם נבחרת עורכי הדין של "הנבחרת המשפטית".

 

מדוע נהיגה בהשפעת אלכוהול הינה מסוכנת?

ממצאי מחקרים רבים בנושא נהיגה בהשפעת אלכוהול, מעלים כי נהגים אשר נוהגים בהשפעת אלכוהול מראים ירידה בפעולות מוטוריות בסיסיות וירידה ביכולת התגובה ובזמן התגובה לאירועים בלתי מתוכננים אשר מצריכים תגובה מיידית.

עוד נמצא כי אדם הנוהג בשכרות ירגיש לרוב כי הוא שולט במרחב וכי האלכוהול לא משפיע עליו, למרות שבדיקות זמן תגובה לאותו נהג יצביעו דווקא על מגמה שונה. כלומר, נהג שעולה על ההגה בעודו בהשפעת אלכוהול, אף אם ברמה נמוכה, מהווה סיכון הן לעצמו והן לשאר משתמשי הדרך.

 

בדיקות לגילוי אלכוהול בדם

קיימות שתי סוגי בדיקות לצורך קביעה אם האדם הינו נוהג בהשפעת אלכוהול:

 

בדיקת "ינשוף"

בדיקה באמצעות מכשיר אלקטרוני חד פעמי הנקרא "ינשוף" (מלשון: "נשיפה") אשר מודד את צריכת האלכוהול אצל אדם בעת נשיפה בחוזקה אל תוך המכשיר. זוהי גם הבדיקה הנפוצה והפופולרית ביותר, גם מהסיבה שתוצאות הבדיקה הינן מיידיות וגם כי עלותן הינה נמוכה יותר מאשר העברת בדיקת דם לבדיקת מעבדה. התוצאה המותרת עפ"י תוצאות בדיקת הינשוף עומדת על עד 290 מיקרוגרם אלכוהול. מעבר לכמות זו האדם ייחשב כנוהג תחת השפעת אלכוהול.

במידה ותוצאות בדיקת הינשוף מראים תוצאה של מעל ל – 290 מיקרוגרם אלכוהול, אזי קצין משטרה אשר נוכח במקום רשאי לשלול את רישיון הנהיגה של הנהג, שלילה מנהלית, לתקופה של שלושים (30) ימים ולהזמנה למשפט בו יקבע שופט בית המשפט אם להאריך את שלילת רישיון הנהיגה של הנהג הסורר לתקופה נוספת. יש לציין כי בקרב נהגים חדשים, או נהגים ברכב ציבורי, או רכב כבד (כגון: משאית), אצלם ההיתר הינו עד 50 מיקרוגרם אלכוהול.

 

בדיקת דם

זוהי הבדיקה האמינה והמדויקת ביותר וככזו היא גם הקבילה ביותר בבית המשפט. על מנת שבדיקת הדם תוכיח כי האדם היה תחת השפעת אלכוהול, החוק קובע תקן של מינימום 50 מ"ג אלכוהול לצורך קביעה זו. למרות זאת, לרוב השוטרים ישתמשו בבדיקת ינשוף ולא בבדיקת דם.

ביצוע בדיקת דם לאיתור שרידי אלכוהול בדם, על ידי שוטרים הינו הליך מורכב ומסובך יותר מבדיקת ינשוף. מדובר בבדיקה אשר נחשבת להליך רפואי, וככזה איש מקצועי רפואי הוא זה שרשאי לבצע אותה. בנוסף, התוצאות לבדיקת דם לא יהיו מיידיות.

 

מה אם לא אסכים לביצוע בדיקת ינשוף?

זהירות - אי הסכמה על ידי הנהג לבצע בדיקת ינשוף הינה כדין הודאה בנהיגה בשכרות, אשר לא יהיה ניתן לערער על כך לאחר מכן. על כן, מומלץ בכל אופן לבצע את בדיקת הינשוף ובמידת הצורך לערער לאחר מכן על תוצאות הבדיקה, או על אופן ביצוע הבדיקה, במידה ויש עילה לערעור, מאשר לא להסכים כלל לבצע את הבדיקה.

 

בקשה לביטול שלילת הרישיון

מה ניתן לעשות על מנת לבטל שלילת רישיון שהתקבלה על ידי קצין משטרה בהתאם לתוצאת בדיקת ינשוף?

כדאי לנהגים להכיר את זכויותיהם. ישנם מקרים בהם למרות שבדיקת הינשוף הראתה תוצאה חד משמעית של חריגה בכמות האלכוהול המותרת בדם של הנהג, החליט בית המשפט לשנות את החלטת הקצין ולהחזיר לנהג את רישיון הנהיגה שלו.

יש לזכור כי מכשיר הינשוף הינו מכשיר אלקטרוני וככזה ישנו דרך פעולה על פיו יש להפעיל את המכשיר והשוטרים חייבים לפעול על פי הנחיות היצרן של המכשיר. כל פעולה אחרת אשר אינה כהגדרת היצרן עלולה להוביל לביטול שלילת הרישיון.

כמו כן, יכולים להיות צעדים בהתנהלות השוטרים בעת ביצוע בדיקת הינשוף, אשר אינם תקינים ואינם כהגדרות משטרת ישראל לאופן בו יש לבצע את הבדיקות. ליקויים אלה יכולים גם כן להוביל לביטול שלילת הרישיון או להקלה בעונש.

 

התייעצות עם עורך דין

לאור הסקירה המובאת לעי"ל בדבר הבדיקות השונות בהם השוטרים רשאים לנקוט לצורך גילוי שרידי אלכוהול אצל הנהג ולאור כך שלכל אחת מהבדיקות, הן בדיקת ינשוף והן בדיקת דם, ישנם קריטריונים ברורים לאופן בו יש לבצע את כל אחת מהבדיקות, וקריטריונים נוספים אשר אדם מן הישוב אינו מודע להם (למשל, ניתן לעכב אדם לצורך ביצוע בדיקה לגילוי אלכוהול, לא יותר מחצי שעה), אזי מומלץ כי במקרה של שלילת רישיון עקב נהיגה בשכרות, להתייעץ מול עורך דין מומחה בתחום אשר יוכל לייעץ לכם מה ניתן ומה כדאי לעשות. ישנם מקרים לא מעטים בהם בית משפט קבע, כי למרות שאדם קיבל שלילת רישיון, יש לבטל את השלילה מכיוון שאופן ביצוע הבדיקה או הפעולות הנלוות לו, לא היו לפי הנחיות משטרת ישראל.

 

לסיכום

שוטרי משטרת ישראל רשאים בכל עת שנהג מעלה את חשדם כי הינו נוהג תחת השפעת אלכוהול, לבצע לו בדיקה לגילוי שרידי אלכוהול, הן על ידי מחסומים משטרתיים אשר הוצבו למטרה זו והן בבדיקה שאינה על ידי מחסום משטרתי.

הבוחן חייב לבצע את הבדיקה לפי הנחיות ברורות אותן קבעו יצרני מכשירי הבדיקה ומשטרת ישראל. במידה והשוטר לא ממלא אחר ההנחיות ומצא לנכון לפסול רשיונו של נהג, אזי זוהי עילה לבקשה לביטול שלילת הרישיון. הדרך הטובה ביותר שבה לא יפסלו לנו את הרישיון, הינה "אם שותים, לא נוהגים"

שלילת רישיון נהיגה בשכרות
     

תגובות והערות: (0)
כתוב תגובה או הערה:
יש להזין שם
יש להזין הערה
עורך דין תעבורה - אייל שמולביץ
קיבלתם דו״ח הטומן בחובו נקודות?

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.

יש להזין שם
יש להזין טלפון
יש להזין פרטים
סעיפי עבירה לפי נושא: