בדיקות רוק לאיתור סמים

לפני כשנה (בחודש יוני 2021) החלה משטרת ישראל בהיערכות לקראת התחלת השימוש בערכת בדיקת רוק חדשה, שבעזרתה תתבצע בדיקת רוק לנהגים כדי לגלות שרידי סמים בגופם, או בקיצור – ינשוף סמים. הבדיקה החדשה תעניק למשטרת ישראל את האפשרות לדרוש מנהגים לבצע בדיקת רוק לאיתור שרידי סמים בגוף ולקבל תוצאה מהירה בתוך כמה דקות. תוצאות הבדיקה מהוות אינדיקציה להימצאות שרידי סמים מסוגים שונים בגופו של הנהג. ההחלטה על אישור השימוש בבדיקת הרוק החדשה התקבלה לאחר חקיקה בכנסת ישראל. המשמעות העיקרית מבחינת ציבור הנהגים ומשטרת ישראל היא היכולת של השוטר לדרוש מהנהג שיבצע בדיקת רוק לאיתור שרידי סמים בגופו גם ללא חשד סביר שנובע ממודיעין קודם, או מהתנהגות חריגה של הנהג. תוצאה חיובית בבדיקה יכולה לגרור כמובן הגשה של כתב אישום על נהיגה בהשפעת סמים נגד הנהג. 

 

כיצד מתבצעת בדיקת רוק לאיתור סמים בגוף?

דגימת הרוק נלקחת מלשונו של הנהג, במידה והדגימה לא מספיקה עבור הערכה הינשוף יעלה אינדיקציה של שלושה קווים. במידה והינשוף יסמן קו אחד, המשמעות היא שברוק של הנהג שנבדק נמצאו שרידי סמים. לא מדובר על הוכחה חותכת בוודאות של מאה אחוזים, אלא על העלאה של חשד סביר ומבוסס להימצאות שרידי סמים בגוף. חשוב לדעת שאי אפשר להרשיע נהג בנהיגה בהשפעת סמים אך ורק על סמך מכשיר הינשוף החדש. עם זאת, כדאי לדעת שהבדיקה נחשבת למהימנה מאוד ואחוזי ההצלחה שלה עומדים על כ-95%. הבדיקה מסוגלת לזהות סמים ממשפחות הקנאביס, הקוקאין, האקסטזי, ההרואין והמורפיום בגוף האדם. 

 

נהלים חוקיים ואופן ביצוע הבדיקה

כפי שנכתב למעלה, ביצוע הבדיקה לגילוי שרידי סמים בגוף באמצעות הערכה החדשה לא נחשבת להוכחה מבחינה משפטית אלא נותנת לשוטר את האינדיקציה הראשונית שיש חשש סביר להימצאות שרידי סמים בגופו של הנהג. בהנחה והבדיקה תציג תוצאה חיובית הנהג הנבדק יידרש לעבור בדיקות אחרות שיתנו תשובה סופית ומוחלטת. מדובר כמובן על בדיקות שתן או בדיקות דם לגילוי שרידי סמים בגוף. בכל מקרה שבו הנהג נדרש לבצע בדיקות אלו מכיוון שתוצאת בדיקת הרוק היתה חיובית המשטרה מחויבת לבצע את הפעולות הבאות כפי שהן מוסדרות בנוהל 02.232.03 (הנוהל העוסק בטיפול בשכרות). על פי הנוהל השוטר חייב להסביר לנהג הנבדק את מטרת הדגימה ויודיע לו שהוא חייב להיבדק. נהג אשר מסרב להיבדק ללא עילה רפואית שנקבעה על ידי רופא ייחשב באופן אוטומטי כמי שנהג תחת השפעת סמים. לאחר שהשוטר הסביר לנהג את חובתו להיבדק הוא צריך לבקש ממנו הסכמה, ולתעד את ההתרחשות וההסברים. 

 

סדר הפעולות במקרה בו הנהג החשוד מסכים לבצע בדיקת דם

  1. אגף התנועה של משטרת ישראל מחזיק ערכות לנטילת בדיקות דם לצורך בדיקות אלו. בכל ערכה יש מבחנה עם חומר משמר וחומר חיטוי שאינו מכיל אלכוהול.

  1. הבדיקה צריכה להתבצע בבית חולים או במרפאה, במידה וניתן לקיים תנאי מרפאה בתחנת משטרה ניתן לבצע בה את הבדיקה.

  1. בדיקת הדם תתבצע על ידי איש מקצוע רפואי: רופא, חובש, או אחות.

  1. כמובן שעל בדיקת הדם להתבצע במקום ראוי ובצורה שלא תפגע בכבוד האדם, בפרטיותו או בבריאותו. יש להקפיד על הימנעות ככל האפשר מגרימת כאב או אי נוחות לנהג.

 

המשמעות מבחינת צרכני קנאביס רופאי

חשוב לזכור שההכנסה לשימוש של בדיקת הסמים החדשה היא חלק בלתי נפרד מהרפורמה הכללית הקשורה לאי-הפללת צרכני קנאביס לשימוש עצמי. כמובן שיחד עם הרצון להקל על צרכני הקנאביס יש רצון למנוע מהם לנהוג תחת השפעת סמים ולסכן את עצמם ואת הסובבים אותם. עם זאת, בישראל ישנם עשרות אלפי אזרחים בעלי רישיון המתיר להם לצרוך קנאביס רפואי, וכאשר קנאביס רפואי שאינו מסכן את הצרכן נלקח באופן מדוד וזהיר כמה שעות לפני הנהיגה הוא כמובן אינו משפיע על הנהג. כמובן שבאופן טבעי עולה השאלה מה החוק אומר על צרכני קנאביס רפואי המשתמשים בו כתרופה ולכן יש בגופם שרידי קנאביס באופן קבוע, אך יחד עם זאת מנהלים אורח חיים שגרתי הכולל נהיגה ברכב. כרגע מדיניות האכיפה של החוק מול צרכני קנאביס רפואי לא ברורה לחלוטין והיא צריכה להתגבש באופן סופי. 

 

מה לעשות אם נתפסתי בנהיגה תחת השפעת סמים

הדבר הראשון והחכם ביותר שתוכל לעשות הוא להתקשר לעורך דין העוסק בתחום התעבורה ובעבירות סמים. ישנן שתי סיבות עיקריות שבגללן כדאי מאוד ליצור את הקשר מהר ככל האפשר:

 

  1. ביצוע שגוי או מוטעה של הליך הבדיקה יכול לבטל את כתב האישום העתידי. במידה והשוטר הבודק לא הקפיד על סדר הפעולות הנדרש או ביצע אותן שלא כשורה יכול להיות מצב בו ההליך כולו ייפסל, גם אם בפועל הנהג היה תחת השפעת סמים. עורך דין מקצועי ובעל ניסיון יוכל לזהות כשלים דומים ולנסות לבטל את כתב האישום. קשה מאוד להניח שאזרח רגיל שלא עוסק בתחום המשפטי ביום יום יצליח להגיע להישג דומה.

  1. עבירות סמים יכולות לפגוע באדם המורשע באופן קשה מאוד. ייתכן שחוץ ממאסר או מקנס כספי רישיון הנהיגה יישלל מהנאשם ויהיה קשה מאוד להשיג אותו בחזרה. כמובן ששלילת האפשרות להתנייד באמצעות רכב פרטי תקשה מאוד על כל התנהלות עתידית.

 

לסיכום

הדבר החשוב ביותר הוא לא לנהוג תחת השפעת סמים! נהיגה כזו מסכנת אתכם ואת הסביבה שלכם, ומעבר לכך במקרה שתיתפסו יכולה להוביל לפגיעה קשה בכם ובעתיד שלכם. במקרה ונתפסתם על ידי שוטרים ונדרשתם לבצע את הבדיקות השתדלו להישאר רגועים ולציית להנחיות. כמובן שמומלץ מאוד ליצור קשר עם עורך דין העוסק בתחום התעבורה כמה שיותר מהר וכך לשמור על הזכויות שלכם.

 

בדיקות רוק לאיתור סמים
     

תגובות והערות: (0)
כתוב תגובה או הערה:
יש להזין שם
יש להזין הערה
עורך דין תעבורה - אייל שמולביץ
קיבלתם דו״ח הטומן בחובו נקודות?

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.

יש להזין שם
יש להזין טלפון
יש להזין פרטים
סעיפי עבירה לפי נושא: