תאונת פגע וברח

אחת הסוגיות המדוברות ביותר במסגרת דיני התעבורה בכלל ובעולם תאונות הדרכים בפרט הינם המקרים של תאונות פגע וברח. עבירות אלו נתפסות כחמורות במיוחד והמחוקק קבע עונשים בהתאם על מנת להרתיע את הנהגים מפעולה זו אשר יכולה לעלות בחיי אדם.

בהתאם לכך, במאמר זה אנו נסביר מהי ההגדרה המשפטית של תאונות פגע וברח, מהי הענישה במקרים אלו וכן כיצד להתמודד עם אישומים מסוג זה.

 

מהי ההגדרה המשפטית של תאונת פגע וברח?

תאונת פגע וברח מוגדרת בסעיף 64א לפקודת התעבורה, תחת ההגדרה של הפקרה לאחר התאונה. במסגרת כך, על מנת שאדם יוגדר כמי שהפקיר לאחר נהיגה עליו לעמוד על מספר פרמטרים מצטברים:

  • התרחשה תאונת דרכים
  • הנהג ידע או היה עליו לדעת כי מישהו נפגע או עלול היה להיפגע כתוצאה מתאונת הדרכים
  • הנהג עזב את המקום ולא השאיר פרטים, הזעיק עזרה וסייע מבחינה רפואית לנפגע ככל שהדבר אפשרי. כלומר, גם במידה ונהג עצר, אך לא הזעיק עזרה ייחשב הדבר כהפקרה.

 

בתוך כך וכפי שנפרט בפרק הבא במקרים שונים גם הנוסע יכול להיות מואשם בהפקרה ולא רק הנהג. כמו כן, במידה והנהג עצר אך לא במקום התאונה ניתן להגדיר זאת כהפקרה.

 

מהי הענישה במקרים מסוג זה ביחס לתאונות דרכים רגילות?

כאשר אדם מפקיר את הנפגע במקרים מסוג אשר תואר להלן, הענישה מחמירה באופן משמעותי. זאת על מנת לתמרץ אנשים לקחת אחריות על השגיאות שלהם ולא לנסות להתחמק מהזירה דבר אשר יכול אף לעלות בחיי אדם משום שהנפגע לא מטופל.

בתוך כך הגדיר המחוקק שלושה סוגים של תתי מקרים בעלי דרגת חומרה שונות והם כדלקמן:

  1. נהג אשר היה מעורב בתאונה בה אדם נפגע והיה עליו לדעת כי אדם נפגע או עשוי להיפגע כתוצאה מן התאונה ולא במקום התאונה או קרוב למקום התאונה ככל האפשר כדי לברר זאת ולהזעיק עזרה בהתאם לכך. במקרים מסוג זה ניתן לקבל עד שלוש שנים מאסר בכלא
  2. נהג אשר היה מעורב בתאונה בה נפגע אדם ולא עצר במקום התאונה, או קרוב למקום התאונה ככל האפשר, כדי לעמוד על תוצאות התאונה, או עצר כאמור ולא הזעיק עזרה. במקרים מסוג זה יכול הנהג לקבל עד 7 שנות מאסר בפועל.
  3. נהג רכב המעורב בתאונה שבה נגרמה לאדם חבלה חמורה או שבה נהרג אדם, ולא עצר או לא הזעיק עזרה כאמור בסעיף קטן (ב), דינו – מאסר 14 שנים.

 

כלומר המחוקק הפריד בדרגות החומרה על ידי הבחנה באמצעות העלאת שני פרמטרים, המחשבה הפלילית של אותו אדם, כלומר האם פעל בצורה מחושבת על מנת לברוח מן הזירה או לחלופין שפעל בצורה של "הקטנת ראש", בה היה עליו לדעת כי ייתכן ומישהו נפגע אך לא עצר לברר, כאשר המקרה האחרון נתפס על ידי המחוקק כפחות חמור. הפרמטר השני הוא חומרת הפגיעה של הקורבן, אשר במידה ומדובר בחבלה חמורה, יכול לקבל הנהג עד 14 שנים מאסר בפועל.

כפי שהזכרנו, חשוב לדעת כי האחריות הפלילית אינה מיוחסת רק לנהג אלא גם לנוסע אשר היה ברכב יחד עם הנהג ולא הזעיק עזרה לטיפול בקורבן. כאשר מדובר בשני המקרים החמורים יותר של חבלה חמורה או של מחשבה פלילית בה ידוע כי נפגע אדם, גם על הנוסעים מוטלת החובה לעצור ולסייע ככל האפשר ובמידה ולא עשו זאת יכולים לקבל עד מחצית מן העונש אשר ניתן לנהג, כלומר 3 וחצי שנים במקרה של מחשבה פלילית ו-7 שנים במקרה של חבלה חמורה.

 

כיצד ניתן להתמודד במקרים של אישומים בעבירות הפקרה?

ראשית חשוב להבין כי במקרים מסוג זה עורך דין אינו בגדר המלצה כי אם חובה, ההשלכות החמורות של עבירה זו מובילים לכך שהדבר הראשון אשר יש לעשות כאשר מתמודדים עם אישומים מסוג זה הוא להסתייע בעורך דין. הדבר נכון החל בשלב החקירות המשטרתיות והופך להיות ברור מאליו בשלבים מתקדמים יותר.

לצד זאת, כפי שכבר הצגנו ישנן דרגות חומרה שונות לעבירה זו, וכפועל יוצא ניתן להבין כי ישנן נסיבות מקלות לעבירה זו. כך למשל, אם ניתן להוכיח כי אדם פעל בתום לב, ובאמת לא חשב כי אדם נפגע כתוצאה מתאונת הדרכים הוא יוכל כפועל יוצא לקבל עונש מקל יותר המביא את תום הלב של הנהג בחשבון.

כמו כן, יש לבחון את מצבו הנפשי של הנהג במצבים אלו, האם ההפקרה נבעה מלחץ נפשי עמוק לו נקלע הנהג כתוצאה מתאונת הדרכים. דבר אשר יכול לבוא לידי ביטוי בכך שהזעיק עזרה לאחר מכן ברגע בו התעשת נפשית, דבר המעיד על כך שהתנהגותו לא נבעה מניסיון להתחמק אלא ממצב של פעולות היסטריות נטולות מחשבה.

הבנת היסוד של המחשבה הפלילית של הנהג וכן מצבו הנפשי יכולים להוביל לכך שהעונש לא יכלול מאסר בפועל כלל, זאת על אף שהעונש המקסימלי הינו גבוה מאד באופן יחסי.

לצד התייחסות זאת ישנה אף בדיקה בסיסית יותר של האם העבירה כלל נעשתה. בתוך כך הכוונה לא רק לבחון האם אכן מדובר בתאונת דרכים בה היה הנהג מעורב אלא גם לשאלה האם הייתה הפקרה. כך למשל ייתכן כי הנהג מתמודד עם כתבי אישום בגין כך שלא עצר ישר אלא עצר סמוך למקום התאונה, וניתן לערער על קביעת המשטרה והפרקליטות כי מדובר בהפקרה.

 

סיכום

לסיכום, תאונות פגע וברח "זוכות" ליחס מחמיר מצד המחוקק ואף עלולות להסתיים ב-14 שנות מאסר, זאת מאחר שה עלולות להוביל לכך שאנשים לא יקבלו טיפול רפואי לאחר תאונת דרכים וכיוצא בזה. עם זאת, ישנן קטגוריות משפטיות שונות של עבירה זו, אשר משפיעות על דרגת החומרה של העבירה, אותן יש לבחון באופן מדוקדק באמצעות עורך דין במידה שנהג כלשהו מואשם בכך.

תאונת פגע וברח
     

תגובות והערות: (0)
כתוב תגובה או הערה:
יש להזין שם
יש להזין הערה
עורך דין תעבורה - אייל שמולביץ
קיבלתם דו״ח הטומן בחובו נקודות?

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.

יש להזין שם
יש להזין טלפון
יש להזין פרטים
סעיפי עבירה לפי נושא: