עורך דין מהירות מופרזת

ריבוי תאונות הדרכים בישראל והפיכתן הלכה למעשה למכת מדינה הולידו סיטואציה בה בית המשפט הולך ומחמיר עם עבירות תעבורה ובהן גם נהיגה במהירות מופרזת. זאת על אף שעבירה זו מהווה אחת מן העבירות התעבורה הנפוצות ביותר במדינה ישראל, כזו אשר גם אזרחים נורמטיביים לחלוטין מבצעים במקרים מסוימים.

בהתאם לכך, נהגים רבים אינם בטוחים בנוגע לאופן ההתמודדות עם הליכים כמו מהירות מופרזת.  מחד העבירה נתפסת בעיניהם כשולים ולא כזו המצדיקה לקיחת עורך דין ומאידך חומרת הענישה הפוטנציאלית מעלה את החשש בקרב נהגים רבים כי אולי יש צורך בכך.

כמענה לכך, במאמר זה אנו נרחיב אודות חומרת העבירה של נהיגה מופרזת כיום בבתי המשפט ועל חשיבות לקיחת עורך דין מקצועי ומיומן בתחומים אלו.

 

חומרת העבירה של נהיגה במהירות מופרזת וההשלכות מבחינה עונשית

בשל השיח ההולך וגדל ביחס לתאונות דרכים, והרצון לתת לנושא פתרון מן השורש, בתי המשפט הולכים ומחמירים את הענישה ביחס לעבירות תעבורה. הדבר גם נכון

כיום, אף ניתן להיכנס לכלא בגין נהיגה במהירות מופרזת, כפי שניתן היה לראות בפסק הדין שניתן על ידי בית המשפט העליון במסגרת ההליך רע"פ 1901/13 אופיר נ' מדינת ישראל. בפסק הדין נקבע כי הנהג אשר נסע במהירות מופרזת יכנס לכלא ל-4 חודשים בשל הסכנה הטמונה בנהיגה במהירות מופרזת והרצון להקדים "תרופה למכה" בכך שהענישה הקשה טרם תאונת הדרכים תרתיע את הנהג לבצע פעולות אלו בשנית.

מקרה זה אינו עומד לבדו, במקרים נוספים קבע בית המשפט עונש מאסר בגין נהיגה במהירות מופרזת לצד קנסות על סך של אלפי שקלים, נקודות, שלילת רישיון לתקופות קצובות ארוכות באופן יחסי ואף עונשים נוספים על תנאי.

הענישה החמורה ניתנת לאנשים נורמטיביים אשר עברם הפלילי נקי והם לא מוכרים למערכת האכיפה כגורמים בעייתיים בשום צורה.  כל זאת מתוך תפיסה כי יש לטפל ביד קשה בעבירות של מהירות מופרזת אשר מובילות בהמשך לתאונות דרכים.

מכל אלו ניתן ללמוד את חומרת העבירה של נהיגה במהירות מופרזת, וכובד הראש אשר יש לתת לאישומים מסוג זה.

 

כיצד עורך דין לענייני תעבורה יכול לסייע?

בתוך כך, עורך דין אשר מתמחה בדיני תעבורה בכלל ובמקרים של מהירות מופרזת בפרט יכול לעשות הבדל אקוטי בהשלכות ובחומרת הענישה ביחס לנהג. התנהלות חכמה למול הפרקליטות, משטרת ישראל ולבסוף בבית המשפט יכולה לעשות את ההבדל בין ענישה כבדה לבין עונש מזערי ואף ביטול האישומים.

בהתאם לכך ננקוב מספר מאפיינים אשר עורכי דין עושים בהם שימוש על מנת לסייע ללקוח שלהם:

 

בחינת תקינות המכשירים

ככלל ישנם 3 אמצעי אכיפה לקביעת מהירות הנסיעה של נהגים, אשר לכל אחד מהם יש תנאים ותקנים שונים , על מנת שקביעותיהם ייחשבו אמינות:

  1. מצלמות מהירות – המצלמות הסטנדרטיות המצויות בדרכים אשר אינן דורשות מעורבות של שוטר, בניגוד ל-2 האחרים. זהו אחד מן המכשירים המרכזיים באמצעותם נקבעת מהירות מופרזת. עם זאת בית המשפט ערער על אמינות מכשירים אלו במספר תיקים בשנים האחרונות ולא בטוח כלל כי מערכת זו אמינה. בהתאם לכך, עורך דין יכול לנצל את הספקות בנוגע למערכת ולנצל אותה על מנת לערער על התוצאות במיוחד אם אלו כל הראיות עליהן התביעה נשענת.
  2. מד לייזר "ממל"ז" – מד לייזר זה אשר נמדד באמצעות שוטר, מחזיק בחזקת אמינות, כלומר יש חזקה כי דיווחיו נכונים וכי יש להוכיח טענה הפוכה. עם זאת ניתן לערער על החזקה באמצעות הצגת נתונים שונים כמו בחינת האם המכשיר כויל כהלכה כפי שבית המשפט העליון קבע שנדרש, האם המהירות המופרזת הייתה ב-2 קמ"ש או קרוב לכך ובכך הייתה בטווח הטעות של המכשיר וכיוצא בזה.
  3. מכ"ם מסוג "דבורה" – בית המשפט קבע כי ישנה סטייה של 3 קמ"ש במדידות הדבורה וכי על מנת שהיא תהיה אמינה עליה לעבור בדיקת תקינות בשנה החולפת, כי השוטר בחן את תקינות המכשיר בתחילת ובסיום המשמרת וכי הוא עצמו עבר הכשרה בתפעול המכשיר. עם זאת, נהלים אלו אינם מחייבים את המשטרה ולכן פעמים רבות אינם מבוצעים.

 

עורך דין המתמחה בדיני התעבורה יבחן נתונים אלו ועוד, על מנת לנסות לערער על תוצאות המדידה.

 

בדיקת עברו וניסיונו של הנהג

עורך דין מיומן יתמקד בעברו הנקי של הנהג או לחלופין בניסיון הרב כנהג על מנת להסביר לבית המשפט או לפרקליטות כי אותו נהג הינו נורמטיבי ובעל ניסיון חיובי בנהיגה.

לחילופין, במידה ועברו הינו בעייתי יבחר עורך הדין להתמקד בנראטיב אחר, למשל הנסיבות החריגות בגינן היה צריך לנסוע במהירות באותו המקרה וכיוצא בזה. זאת על מנת להציג לבית המשפט כי המקרה הינו חריג אשר אינו מעיד על הכלל וכי נכון לשפוט אותו לקולא.

 

משא ומתן עם הפרקליטות או התובע המשטרתי

עורך דין המיומן בענייני תעבורה מכיר את רוב הפרקליטים והתובעים המשטרתיים אשר עוסקים בתיקים מסוג זה. כפועל יוצא הוא יוכל להגיע איתם לעמק השווה ביותר קלות ולהגיע לפשרות נוחות יותר אשר יובילו לביטול כתבי האישום והימנעות מהליכה לבית משפט. במידה והוא עורך דין טוב, הפרקליטים גם יעריכו אותו ויהיו מעוניינים להימנע מלהגיע לעימות כנגדו בבית המשפט ולכן ישאפו לקבלת הסכם.

בתוך כך, נציין כי פעמים רבות כאשר אנו מייצגים את עצמנו אנו נותנים לרגש להכריע ולא מסוגלים לראות את תמונת המצב באופן רציונלי ונקי משיקולים לא רלוונטים. עורך דין טוב יסייע לנו בניהול המשא ומתן באופן קר ובמקביל יוכל לייעץ לנו כיצד לפעול כעין בוחנת השואפת לקדם את האינטרסים שלנו.

כל נתונים אלו ועוד רבים אחרים הם חלק מן הדברים בגינן אנו ממליצים לפנות לעורך דין מיומן בדיני תעבורה אשר ינהל בעבורכם תיקים הנוגעים למהירות מופרזת ולא להשאיר את תוצאות ההליך לידי המזל באופן שיכול להיות הרה אסון.

עורך דין מהירות מופרזת
     

תגובות והערות: (0)
כתוב תגובה או הערה:
יש להזין שם
יש להזין הערה
עורך דין תעבורה - אייל שמולביץ
קיבלתם דו״ח הטומן בחובו נקודות?

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.

יש להזין שם
יש להזין טלפון
יש להזין פרטים
סעיפי עבירה לפי נושא: