תאונת דרכים - מי אשם

ככלל, תאונות דרכים מתרחשות במהלך חיי היום יום, כאשר חלקן נחשבות כתאונות קלות וחלקן כתאונות קשות. כשתאונת דרכים מתרחשת, לעיתים ניתן לדעת מראש מי האשם בתאונה, בהתאם לאופן התרחשותה ולאופן שבה נשמרו (או לא נשמרו) חוקי התנועה ע"י הצדדים המעורבים.

אולם, יש נם מצבים שלא תמיד קל להוכיח מי האשם בהתרחשותה של תאונת הדרכים, באם אין הוכחות חותכות ואין עדים (שנכחו במקום התאונה) שימסרו עדות לגבי התאונה ולגבי המעורבים בה.

לעיתים, נוסעים עשויים למצוא את עצמם נקלעים לתאונת דרכים, שנכפתה עליהם ואינם אשמים בה ולמרות זאת, הם נאלצים להתמודד עם ההשלכות כתוצאה מהתאונה, כגון: החלפת פרטים עם הצד הפוגע, מתן דיווח לחברת הביטוח בנוגע לתאונה שהתרחשה, העברת הרכב למוסך בכדי לתקן אותו ועוד.

ישנם מצבים בהם הצד האשם בתאונה - אינו מודה באשמה ואינו לוקח אחריות והדבר עשוי להוביל את המעורבים בתאונה לסטואציה לא נעימה.

 

תאונות דרכים - השלכותיהן

באופן כללי, תאונות דרכים שמתרחשות, עשויות להסתיים בנזקים ברכוש ו/או בגוף ולפיכך, בעת התרחשותה של תאונת דרכים, יש לפנות לבדיקות רפואיות ובמבמים מסוימים אף להגיע למיון וכיו"ב, בכדי לקבל טיפול רפואי מתאים.

ישנן מדינות ברחבי העולם, אשר מציגות ממצאים של אחוז הרוגים גבוה, כתוצאה מתאונות דרכים שונות. באם מצאתם את עצמכם מעורבים בתאונת דרכים, חשוב לבקש את פרטיהם של המעורבים בתאונה ואת פרטי הביטוח של רכביהם, בכדי להיעזר בהם להגשת תביעה בהמשך וכיו"ב.

 

האם ניתן לקבוע מיידית מי האשם בתאונת דרכים?

ככלל, ישנם מצבים שלא ניתן לדעת באופן מידי מי האשם בהתרחשותה של תאונת הדרכים והדבר נתון לבירור. יחד עם זאת, לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, כל אדם שהיה מעורב בתאונת דרכים, בין אם הוא אשם ובין אם איננו אשם, רשאי לתבוע את חברת הביטוח, המבטחת את הרכב שבו נסע, בכדי לקבל פיצויים בשל התאונה.

 

האחריות של ביטוח החובה כלפי הנפגעים

ככלל, ביטוח חובה הינו אחיד עבור כולם והמשמעות בכך היא שמתוקף היותו כזה, הוא יכסה כל אדם שנפגע כתוצאה מתאונת דרכים, גם אם הוא ימצא אשם. אולם, ישנן כמה נסיבות שבגינן ביטוח החובה לא בהכרח תיתן פיצוי לנפגע וביניהן:

  1. באם הנוסע נהג ללא רישיון נהיגה בתוקף ו/או בזמן פסילה או שלילה של רישיון הנהיגה שלו.
  2. הנפגע בתאונה נהג בזמן שביטוח החיים שברשותו - אינו בתוקף.
  3. הנפגע בתאונה הסיע נוסעים ברכבו, ללא ביטוח חובה שמותאם לכך.

 

יש לזכור, שבמידה והנפגע בתאונת דרכים נסע ברכב, במהלך התרחשות התאונה, הוא יכול לתבוע את חברת הביטוח המבטחת את הרכב שבו הוא נסע. אולם, באם הוא נפגע בתאונת דרכים, בעת הליכה ברגל, יגיש הוא את התביעה כנגד חברת הביטוח המבטחת את הרכב הפוגע.

 

תאונת דרכים שמעורב בה רוכב אופנוע או קטנוע

כאשר מתרחשת תאונת דרכים, שהמעורבים בה הם רכב פרטי ובנוסף, גם רוכב אופנוע, עשוי להיות נטייה להאשים את נהג הרכב בתאונה. זאת בעיקר מהסיבה כי במצבים כאלה, מי שנפגע במיוחד הוא רוכב האופנוע ולא הנוהג ברכב, שנחשב לממוגן יותר.

לפיכך, ככל שרוכב האופנוע נפגע באורח קשה יותר, כך הנטייה להאשים את נהג הרכב - עשויה להיות גדולה יותר. בתאונות כאלה, הסנקציות כלפי נהג הרכב עשויות להיות חמורות בהתאם ולכלול, בין היתר: שלילת רישיון הנהיגה שלו, הצמדת נקודות תעבורה לחובתו לבמצבים קיצוניים, אפילו מאסר בפועל.

 

מה יכול נהג ברכב לעשות בכדי להוכיח את חפותו בתאונה עם רוכב אופנוע?

באם נהג מצא את עצמו מעורב בתאונת דרכים שמעורב בה רוכב אופנוע והוא בטוח בכך שאינו אשם, עליו לנקוט בכמה פעולות בכדי להוכיח זאת:

  1. ראשית, עליו לצלם את האופנוע המעורב בתאונה ואת המקום שבו התרחשה התאונה ובנוסף, עליו לקחת פרטים מעדים שנכחו במקום התאונה וראו את התרחשותה.
  2. שנית, עליו לתעד סימנים על הכביש, שנשארו כתוצאה מהתאונה ובנוסף גם חלקים ושברי זכוכית של כלי הרכב, שנותרו במקום התאונה. סימנים אלה עשויים לשמש כעדות להתרחשות התאונה ולנסיבותיה.
  3. בנוסף, יש לתעד את פרטיו של רוכב האופנוע ואת פרטי השיחה עימו, שבוצעה לאחר התאונה. רשמים אלה לעיתים עשויים להעיד על האשמים בתאונה.
  4. יש למסור עדות אמינה ומקיפה, בנוגע לאופן התרחשות התאונה ולמעורבים בה. אמינות זו עשויה להשפיע מאוד במהלך הדיון בבית במשפט, באם היא תישמע הגיונית ומתקבלת על הדעת.

 

דרכי פעולה במצב בו התרחשה תאונת דרכים ללא נפגעים

במידה ומצאתם את עצמכם מעורבים בתאונת דרכים, שאין בה נפגעים, יש לפעול בכמה שלבים:

  1. על המעורבים בתאונה לפנות את כלי הרכב למקום בצידי הדרך, באופן כזה שאינם יפריעו לתנועה.
  2. לאחר מכן, עליהם להחליף פרטים ביניכם, אשר כוללים: את שמות המעורבים, מספרי טלפון שלהם, מספר זהות, הכתובות שלהם, מספרי הרכב, פרטי חברות הביטוח המבטחות את רכביהם ועוד.
  3. בנוסף, עליכם לקבל מהצד המעורב השני את פרטי סוכן הביטוח שלו, שביטח את רכבו.

 

דרכי פעולה במצב בו התרחשה תאונת דרכים עם נפגעים

באם נקלעתם לתאונת דרכים שיש בה נפגעים, חשוב לנקוט בכמה צעדים חשובים:

  1. ראשית, יש להודיע למשטרה על התרחשותה של התאונה, באופן מיידי. יש למסור את כל הפרטים הקשורים לתאונה ולמקום התרחשותה ובנוסף גם את הפרטים הקשוירם למעורבים בתאונה ועל חומרתן של הפציעות.
  2. באם נכחו במקום התאונה - עדי ראייה, חשוב לתעד את פרטיהם כדי שניתן יהיה לקבל מהם עדות במהלך מסירת ההודאה למשטרה וכמו כן, גם בהמשך.
  3. באם נפגעתם באופן פיזי, כתוצאה מהתאונה, חשוב שתפנו לקבל טיפול רפואי בחדר מיון.
  4. בנוסף, חשוב שתאספו את כל המסמכים הרפואיים והרלוונטיים להתרחשותה של התאונה, בכדי שתוכלו להגיש אותם בהמשך, כחלק מהתביעה לקבלת פיצויים, בגין הנזקים שנגרמו לכם בתאונה.

לסיכום

לא בכל סטואציה של תאונת דרכים ניתן לקבוע בוודאות מי האשם בה, מאחר וייתכן כי התנהגות לא אחראית ו/או רשלנית של הנפגע, גרמה להתרחשותה של התאונה.

מאחר ותאונות דרכים נחשבות כתופעה נפוצה, המדינה מצאה לנכון לסייע עבור מי שנקלע לתאונת דרכים מסוימת או שהיה מעורב בה, בין אם הוא נמצא אשם ובין אם לא, כאשר הסיוע ניתן באמצעות קבלת פיצויים מאת חברת הביטוח המבטחת את הרכב המעורב בתאונה.

תאונת דרכים - מי אשם
     

תגובות והערות: (0)
כתוב תגובה או הערה:
יש להזין שם
יש להזין הערה
עורך דין תעבורה - אייל שמולביץ
קיבלתם דו״ח הטומן בחובו נקודות?

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.

יש להזין שם
יש להזין טלפון
יש להזין פרטים
סעיפי עבירה לפי נושא: