שלילת רישיון עקב אירוע רפואי

בריאות היא הדבר החשוב ביותר לחיינו. לא פעם אנו מאבדים אותה ולו לרגע, לעיתים עד כדי חוסר תפקוד רגעי. אולם כאשר חוסר התפקוד נמשך על פני זמן ואף הופך כרוני, כדאי לשקול אפשרות של הפסקת הנהיגה עד לחזרה למצב בריאותי תקין. לעיתים, המכון הרפואי לבטיחות בדרכים יעשה זאת בשבילכם, במידה ומגיע אליו דיווח על מקרה בו אי תקינות בריאותית עלולה לסכן את הנהגים האחרים על הכביש.

 

מהו אירוע רפואי

אירוע רפואי הוא למעשה מצב שבו לאדם יש ירידה בריאותית חדה ומשמעותית, אשר פוגעת או עלולה לפגוע ביכולות הפיזיות או השכליות. לרוב מדובר על אדם אשר לקה בהתקף פיזי על סוגיו השונים, אולם יכול להיות שמדובר במצב של אי תפקוד כרוני לאורך זמן.

כך או כך, זהו מצב שבו כושרו הפיזי ויכולותיו התפקודיות של האדם נפגעות עד כדי חוסר יכולת לנהוג או בהביאו למצב סיכוני שעלול לסכן נהגים אחרים. לכן לעיתים קרובות בשל מצבים כאלה מתבצעת שלילת רישיון עקב אירוע רפואי.

 

מהי שלילת רישיון

מדובר במצב שבו בשל חוסר יכולת תפקודית של אדם, נשללת זכותו לנהוג ברכב מכל סוג. לרוב שלילת הרישיון מוגבלת בזמן ובמקרה של חולי כרוני או אי תפקוד זמני, מותנית ההגבלה עד להצגת בדיקות רפואיות תקינות. שלילת רישיון מתבצעת גם במקרים של צבירת נקודות בשל עבירות תנועה חוזרות, או במקרה של ביצוע עבירת תנועה משמעותית עד כדי חמורה.

שלילת הרישיון יכולה להיות מיידית באופן זמני של כמה ימים, כאשר על האדם להישפט במידה והשלילה היא בזמן ארוך מכך. במקרה של שלילת רישיון עקב אירוע רפואי, לרוב הזימון יהיה לבדיקה והערכה במכון הרפואי לבטיחות בדרכים ולאו דווקא בפני שופט.

 

מהו המכון הרפואי לבטיחות בדרכים

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, הוא גוף היושב תחת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. מטרתו היא לאבחן מצבים רפואיים אשר עלולים להוות ליקוי בנהיגה, ולבחון האם הנהג כשיר לנהיגה או לאו. במידה והנגה אינו נמצא כשיר, יכול המכון לבצע שלילת רישיון עקב מצב רפואי. מטרת גוף זה אם כן היא במניעת תאונות דרכים.

 

המקרים הרפואיים בהם מתבצעת שלילת רישיון עקב אירוע רפואי

המקרים בהם מתבצעת שלילת רישיון עקב אירוע רפואי, יכולים לנבוע מסוגים שונים של בעיות בריאותיות. המקרים הבולטים הינם:

אפילפסיה אדם אשר קיבל התקף משמעותי או שאובחן כבעל אפילפסיה.
אירוע לבבי אדם אשר לקה בהתקף לב או אירוע לבבי.
קושי משמעותי בראייה אדם אשר ראייתו נפגעה, או קשיי ראייה משמעותיים והגבלת שדה הראייה, אשר אין לה פתרון משמעותי על ידי חבישת משקפיים. גם עוורון צבעים משמעותי יכול להוביל לשלילה.
מחלות נפש מחלה אשר אובחנה כפסיכיאטרית, לרבות איבוד כושר השיפוט, אשר היא משמעותית ומשפיעה על כושר השיפוט של האדם. בכלל זה נכנסות גם הפרעות על רצף החינוך המיוחד, כגון: לקויות למידה משמעותיות, אוטיזם ופיגור.
קוצר נשימה קשיי נשימה משמעותיים כמו קוצר נשימה כרוני, או דום נשימה.
סוכרת סוכרת נעורים אשר עלולה להביא לצניחה פתאומית במדדים בריאותיים או סוכרת מסוג TYPE 2.
נכות אחוזי נכות משמעותיים המביאים לאי יכולת תפקודית. הנכות יכולה להיות פגיעה בגפיים או לחלופין באיבר פנימי או פגיעת ראש.

 

דיווח למכון הרפואי לבטיחות בדרכים

כאשר נוצר מצב בו אדם לוקה בבריאותו, בין אם באופן חד פעמי ומשמעותי ובין אם במחלה כרונית, עליו לנקוט במשנה זהירות ולהימנע מנהיגה. כמו כן, עליו להביא זאת לידיעת המכון הרפואי לבטיחות בדרכים לשם הערכת מצבו ויכולתו לתפקד כנהג ולבחון שלילת רישיון עקב אירוע רפואי.

אולם ישנם מצבים בהם המצב הרפואי ידווח על ידי הרופא אל המכון הרפואי לבטיחות בדרכים. במידה ומידע רפואי חריג ומשמעותי מובא אל הרופא, חובתו של הנ"ל לדווח למכון. הדבר חשוב במיוחד לשם שמירה על בטיחות הנהג עצמו ועל בטיחות הציבור.

 

ערעור וחריגים

על אף המצב הבריאותי שאליו נקלע האדם אין זה אומר בהכרח שיישלל רישיוני. שלילת רישיון עקב אירוע רפואי יכולה להיות זמנית או במקרים משמעותיים. אולם כשמדובר על דרגת חומרה קלה ואף באופן זמני של מספר ימים בודדים, ייתכן והמקרה לא יובא אל המכון הרפואי לבטיחות בדרכים או שיוחלט כי ניתן לאפשר רישיון תחת תנאים מגבילים עד להחלמתו של האדם.

בנוסף, גם בשל מחלות כרוניות, בעיקר אם מולדות, מחלות נפשיות, נכות ושאר המקרים המפורטים, ניתן לבקש חריג ולאפשר קבלת רישיון בתנאים מגבילים או בכפוף לחריגות. כך למשל, עבור אדם אשר לקה בנכות בגפיו, יוכל לבצע התאמות ברכבו אשר יאפשרו לו נהיגה בטוחה. כך גם בלקויות מולדות כגון אוטיזם קל או לקויות למידה אשר הוכחה מנת משכל תקינה וכושר שיפוטיות. במחלות מסוימות ניתן לאשר רישיון תחת לקיחת תרופות, אשר מביאות לפתרון המצב הכרוני.

עבור כלל המקרים ניתן לאשר רישיון תחת תנאי, בהצגת מסמכים רפואיים מתאימים או בחוות דעת רפואית ובהתחייבות הנהג ללקיחת אחריות מלאה על מצבו.

 

ייצוג עורך דין לתעבורה

בכל מקרה בו מתבצעת שלילת רישיון עקב אירוע רפואי, או במצבים בהם נדרש הנהג לפניה למכון הרפואי לבטיחות בדרכים, מומלץ מאוד להיוועץ בעורך דין לתעבורה, האמון על מתן מידע בתחום זה וייצוג הנהג אל מול הרשויות. ההיוועצות חשובה במיוחד כאשר מדובר בשלילת רישיון מיידית, הבאה בפני שופט, או שלילת רישיון שהנהג סבור שאין בה מן הצדק. במקרים כאלה אל תוותרו על ייצוד משפטי הולם!

 

לסיכום

אם נקלעתם למצב ובו אתם מופנים אל המכון הרפואי לבטיחות בדרכים- באילו מקרים ✔️ לשם בחינת שלילת רישיון עקב מצב רפואי, דעו שזכותם לקבל ליווי וייצוד הולם מעורך דין תעבורה, במידה ואתם חשים כי זכויותיכם נפגעו. העיקר הבריאות!

שלילת רישיון עקב אירוע רפואי
     

תגובות והערות: (0)
כתוב תגובה או הערה:
יש להזין שם
יש להזין הערה
עורך דין תעבורה - אייל שמולביץ
קיבלתם דו״ח הטומן בחובו נקודות?

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.

יש להזין שם
יש להזין טלפון
יש להזין פרטים
סעיפי עבירה לפי נושא: