נקודות עבירת תנועה

בארץ נהוגה שיטה להפחתה ומניעה של תאונות דרכים הנקראת שיטת נקודות עבירת תנועה. זוהי שיטה מתחום התעבורה, אשר מטרתה היא הרתעה ומניעה של עבירות תנועה ותאונות דרכים ומעקב אחר נהגים המועדים לפורענות. במאמר זה תוכלו לקבל מידע על השיטה. המאמר נכתב מטעם "הנבחרת המשפטית" ומוגש כשירות לציבור.

 

עבירות תנועה ותעבורה

עבירות תנועה מתייחסות לכלל העבירות על חוקי התנועה באשר הן. כלומר כל מצב שבו אדם שנמצא בדרכים לא שומר על החוק, נחשב כעבירת תנועה או כעבירת תעבורה בהתאם לעניין. המושג מתייחס לעבירה שביצע כל נהג או כל הולך רגל, לרבות בעל הרכב.

ישנן עבירות המתייחסות לאי – ציות לחוק, כגון: חציית הכביש באור אדום. אולם ישנן עבירות המתייחסות לפגיעה ברכוש או בגוף ועשיית נזק.

 

פקודת התעבורה

במדינת ישראל חוקי התעבורה מתבססים על פקודת התעבורה שנחקקה בשנת 1929 בתקופת המנדט. מאז היא עודנה מנחה את חוקי התעבורה בישראל. היא כוללת שני נושאים מרכזיים:

  • הוראות בסיסיות בענייני רישוי נהגים וכלי רכב.
  • דיני עונשין בגין עבירת תעבורה והוראות, לרבות הנחיות עבור בתי המשפט בתחום השפיטה של עבירות מסוג זה.

 

לצד פקודת התעבורה, שעברה שינויים רבים ברבות השנים, ישנן תקנות הנוגעות להסדרת חוקי התעבורה, בעידן משתנה ומתוך מטרה להביא להפחתה בתאונות הדרכים.

 

חשיבות תקנות התעבורה

עם השנים, תאונות הדרכים בארץ ובעולם הולכות וגדלות. כיום בישראל, תאונות דרכים הן הגורם מספר אחת למוות. חיי אדם נגבים בדרכים במחיר גבוה בהרבה מאשר במסגרת הצבאית או ממחלות. עולה על כך כמות הפציעות ונזק לרכוש, הנגרמים בשל תאונות דרכים. מכאן חשיבותן הגדולה של תקנות וחוקי התעבורה בישראל.

 

דיני תעבורה

דיני עבירות תנועה מתייחסים למשפט, הלכה או דין, הניתן בעקבות עבירה וחומרת העונש. מטרתן של דיני התעבורה היא בראש ובראשונה ליצור הרתעה בקרב התושבים ובמיוחד בקרב הנהגים. בעברות שבהן פגיעה חמורה בגוף וברכוש, קשה עד בלתי אפשרי לתקן את הנזק, ולכן מטרת המחוקק היא יצירת הרתעה טרם הפעולה.

בעבירות קלות בהן ניתן דו"ח בשל אי ציות לחוק, נותן המחוקק אפשרות לתשלום קנס או לחלופין משפט, לבחירת מבצע העבירה. במקרה של קנס או כאשר נמצא המבצע כאשם בבית המשפט, יקבל נקודות בגין העבירה.

 

שיטת נקודות עבירת תנועה

זוהי שיטה שהטמיע בארץ משרד התחבורה, שמטרתה להרתיע ולשמש כמעקב אחר עבירות תנועה חוזרות בקרב נהגים, במטרה להפחית ולמנוע אותן. עבור כל עבירת תעבורה מקבל הנהג נקודות, לפי סוג וחומרת העבירה. הנקודות נרשמות במאגרי המידע הממוחשבים של משרד התחבורה, לשם מעקב ואיתור אחר נהגים העלולים להיחשב כעבריינים חוזרים. שיטת הניקוד כוללת בתוכה עד 73 עבירות תעבורה ותנועה שונות.

לאחר מספר מסוים של נקודות, הנהג הצובר יידרש להגיע לקורס נהיגה מונעת או קורס מסוג אחר שניתן על ידי משרד התחבורה בכדי למחוק את הנקודות. לעיתים יהיה מדובר בשלילת רישיון לזמן מסוים עד אשר ימחק הנהג את הנקודות.

 

כיצד פועלת שיטת נקודות עבירת תנועה

  • קיימות חמש דרגות חומרה שלפיהן נקבע הניקוד עבור העבירות, החל מ – 2 נקודות ועד 10 נקודות.
  • כדי למחוק את צבירת הנקודות על הנהג לעבור קורס שניתן על ידי משרד התחבורה.
  • נהג שצבר עד 20 נקודות, הן ישמרו לטווח של שנתיים.
  • נהג שצבר מעל 22 נקודות, הן ישמרו לטווח של עד ארבע שנים.
  • צבירת נקודות מעל 36 מטילה על הנהג פסילת רישיון לשלושה חודשים.
  • נהג שבנוסף לסעיף הקודם (בגין 36 נקודות) נוספו לו 36 נקודות נוספות בתוך שש שנים או נהג שצבר מעל 72 נקודות, יקבל פסילת רישיון למהלך תשעה חודשים. הרישיון יחודש רק לאחר בדיקות וקורס ולאחר ביצוע מבחנים עיוני ומעשי.
  • נהג שנתבקש לבצע קורס במשרד התחבורה יעשה זאת תוך שישה חודשים.

 

ביצוע קורס נדרש חובת הנהג ודיני העונשין מספר הנקודות הנצברות
קורס נהיגה נכונה בסיסי קורס נהיגה נכונה ברמת בסיס מינימום: 12, מקסימום: 22
קורס נהיגה נכונה ברמה מתקדם קורס נהיגה נכונה ברמה מתקדמת וביצוע מבחן מינימום: 24 מקסימום: 34

פסילת רישיון

קורס נהיגה מונעת

ביצוע מבחן מעשי ועיוני

פסילת רישיון למשך שלושה חודשים, ביצוע קורס נהיגה מונעת וביצוע מבחן מעשי ועיוני מינימום: 36

פסילת רישיון

ביצוע מבחן עיוני ומעשי

ביצוע בדיקות רפואיות

פסילת רישיון לתקופה של תשעה חודשים

ביצוע מבחן מעשי ועיוני

ביצוע בדיקות רפואיות

מינימום: 72

או: 36 נקודות בצבירה בפעם השניה בטווח של שש שנים

 

סוגים של עבירות תעבורה חמורות

עבירות התעבורה מסווגות לדרגות חומרה. בגין העבירות החמורות יותר, נדרש מבצע העבירה להגיע לכדי משפט. מיותר לציין שהן "מעניקות" נקודות עבירת תנועה.

העבירות החמורות הבולטות הינן:

  • נהיגה ברכב ללא ביטוח חובה בתוקף.
  • חריגה משמעותית ממהירות נהיגה מותרת, החל משלושים קמ"ש ומעלה.
  • נהיגה תחת השפעת אלכוהול, או תחת השפעת סמים.
  • נהיגה ברכב בזמן פסילת רישיון.

 

עורך דין לענייני תעבורה

עורך דין לענייני תעבורה הוא עורך דין מומחה בתחום התעבורה והתנועה, לרבות עבירות תנועה, דיני תעבורה ודיני עונשין בגין עבירות אלו. מדובר גם על עבירות של הולכי רגל או על ייצוג של נפגעי תאונות הדרכים. מבצע עבירה אשר בחר להישפט או שנתבקש להגיע למשפט בגין עבירת תעבורה, מומלץ שיתייעץ ויקבל ליווי על ידי עורך דין לענייני תעבורה.

אדם שנפגע בגופו או ברכושו בתאונת דרכים, מומלץ שיהיה מלווה על ידי עורך דין לשם מיצוי זכויותיו, גם אם הוא פנה אל חברת הביטוח, במיוחד במקרים בהם הוא מובא אל השופט.

עורך הדין ייתן ייעוץ וליווי מעמיקים ומקצועיים על צבירת נקודות עבירת תנועה, יספק מידע רחב על הזכויות והחובות של מבצע העבירה וייתן ייצוג הולם במשפט. חשוב שאדם ההולך להישפט לא יעמוד לבד אל מול מערכת החוק המסועפת.

 

לסיכום

בארץ נהוגה שיטת נקודות עבירת תנועה, בגינה אדם המבצע עבירה יצבור נקודות בהתאם לסוג וחומרת העבירה אותה ביצע. בצבירה של 12 נקודות ומעלה על אותו אדם לבצע קורס נהיגה מונעת, והחל מ – 36 נקודות רישיונו ייפסל. אל תישארו לבד אל מול מערכת החוק והתייעצו עם עורך דין תעבורה.

נקודות עבירת תנועה
     

תגובות והערות: (0)
כתוב תגובה או הערה:
יש להזין שם
יש להזין הערה
עורך דין תעבורה - אייל שמולביץ
קיבלתם דו״ח הטומן בחובו נקודות?

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.

יש להזין שם
יש להזין טלפון
יש להזין פרטים
סעיפי עבירה לפי נושא: