כמות האלכוהול המותרת בנהיגה

אחד הקמפיינים בעלי הקונצנזוס הנרחב ביותר בישראל הוא הקמפיין למניעת שתייה ונהיגה. עם זאת, המרחק בין הקונצנזוס בקונספט לבין ההתנהגות בפועל הוא גדול, ועדיין יש אנשים שמצפצפים על החוק, מסכנים את עצמם ואת הסובבים אותם, ועולים על הרכב כשהם שיכורים לחלוטין. החוק אמנם מאפשר צריכה קטנה ומתונה של אלכוהול בנהיגה, אך חשוב מאוד להכיר את הנתונים והמספרים לפני שמסכנים את הזולת.

 

כיצד מתייחס החוק בישראל לצריכת אלכוהול?

על פי החוק הישראלי, אלכוהול מוגדר כסם מסוכן ביותר, בדיוק כמו סמים קשים אחרים. אלכוהול ידוע ככזה שמשבש את הדעת, מאט את הפעילות המוטורית ופוגם ביכולת של הנהג לנהוג בצורה מסודרת ועל פי חוק. כלומר, הוא גם מפרש את החוק בצורה שונה, ולא יכול פיזית לנווט את הרכב כפי שמורה החוק.

כמובן שכל סיטואציה היא שונה, וגם לתוצאה הסופית של הנהיגה יש משמעות, אך החוק מתייחס לעבירות של נהיגה בשכרות בחומרה, והעונשים יכולים להיות חמורים במיוחד, לבטח אם הנזק שנעשה הוא גדול ובלתי הפיך.

 

מהי כמות האלכוהול המותרת בנהיגה?

החוק של נהיגה בשכרות מפריד בין שלושה מצבים שונים לגבי כמות האלכוהול המותרת בנהיגה בכבישי ישראל. המצב הראשון, והשכיח ביותר, הוא מצב בו הנהג שתה מעל לכמות המותרת בחוק. כלומר, ריכוז האלכוהול בגופו הוא 240 מיקרוגרם בליטר נשוף או יותר, או 50 מיליגרם אלכוהול במאה מיליליטר דם או יותר.

לכן, יש הבדל בין בדיקת ינשוף ונשיפה לבין בדיקות דם, כאשר הניואנסים בסופו של דבר הם קטנים מבחינת הכמות בתוך הגוף וההשפעה על הנהג. המצב השני של נהיגה בשכרות הוא זה של נהיגה תוך כדי שתייה. כלומר, אסור לשתות משקה אלכוהולי תוך כדי נהיגה, גם אם כמות האלכוהול בדם היא נמוכה.

 

נהיגה בשכרות - המצבים השונים

המצב השלישי הוא כזה בו החוק גם מפריד בין הנהג הממוצע לבין נהגים מקצועיים ונהגים צעירים. החוק מחמיר איתם וקובע כי 10 מיליגרם אלכוהול ב - 100 מיליליטר דם או יותר, או 50 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף או יותר, מהווים גם הם חריגה מבחינת החוק.

הנהגים הצעירים והמקצועיים מקבלים את ההחמרה הזו, מכיוון שלנהגים הצעירים אין את פקטור הניסיון בכביש, וגם ידוע שלצעירים, האלמנט של שיקול הדעת הנכון ברגע האמת הוא לוקה. נהגים מקצועיים באים עם אחריות כלפי רכוש וכלפי המעסיקים שלהם, שרוצים לראות את העבודה נעשית, ולכן, הם מסכנים הרבה יותר מרק את עצמם.

 

אלכוהול בנהיגה - למגר את התופעה

נהגים רבים מצליחים להגיע הביתה כשהם שיכורים, אך זה לא אומר שהם סיכנו רבות את מי שנמצא איתם ברכב, ואת כל מי שנמצא על הכביש. שוטרים נוטים להציב מחסומים לצד מקומות בילוי בערבים בסופי השבוע, ובכך לנסות ולמגר את התופעה.

לרוב, המבצעים הללו הם מאוד "מוצלחים" מבחינת המשטרה, שתופסת לא מעט נהגים ומצליחה להוריד אותם מהכביש. הרבה מאוד מהנהגים אכן יודעים את הגבולות שלהם, ומצליחים לשתות מתחת לכמות המקסימלית. המיתון והחשיבה ההגיונית תמיד משחקים תפקיד חשוב עבור כולנו, ובמיוחד במצבים כאלה.

 

כמות האלכוהול המותרת בנהיגה וחשיבות הציות לבדיקות שכרות

אנשים אשר נתפסים על ידי שוטר כאשר הם שתו יותר מאשר כמות האלכוהול המותרת בנהיגה צריכים בראש ובראשונה לחשוב בהיגיון. הם חייבים לציית לשוטר, אך במגבלת הסמכויות שלו. כלומר, הוא אינו יכול לבצע חיפוש ברכב, כאשר אין לו חשד סביר לשימוש באלכוהול בצורה חריגה. עם זאת, הוא כן יכול לבקש לבצע בדיקת ינשוף, ואף להבהיר לנהג כי סירובו לבצע בדיקת ינשוף היא כהודאה באשמה.

מרבית הנהגים יעדיפו לקחת את הבדיקה, אך דווקא השוטרים לפעמים טועים ולא מעדכנים את הנהגים. כך למשל, ישנו תקדים של שוטר שלא אמר לנהג מה הן ההשלכות לסירוב הבדיקה, וזוכה מכל אשמה במשפט.

 

כמות האלכוהול המותרת בנהיגה ותפקידו של עורך דין תעבורה

כדי להביא לזיכוי או להקלה בעונש, חייבים לעבוד עם עורך דין תעבורה איכותי. ככל שתפנו לשירותיו של עו"ד תעבורה בשלב מוקדם יותר, יהיה לכם הרבה יותר קל במהלך ההליך המשפטי. העדיפות היא אף לפנות לשירותיו של עורך דין תעבורה עוד במהלך העצירה של הרכב על ידי השוטר, או לכל המאוחר, למחרת.

במקביל, עליכם להתייחס לדו"ח ברצינות ולא להזניח אותו, כדי לא להגדיל את הקנס ולהביא עליכם סנקציות משמעותיות יותר כמו מעצר או שלילת רישיון.

 

מדרג העונשים בגין נהיגה בשכרות

העונשים על נהיגה בשכרות נעים בין קנסות גדולים והרבה מאוד נקודות חובה, לבין מעצרים ושלילות רישיון. זה כמובן קשור באופן ישיר לנזק שנעשה במהלך הנהיגה. אם לא נגרם שום נזק לגוף או לרכוש, שלילת רישיון היא בהחלט יכולה לעמוד על השולחן, אם החריגה מהנושא של כמות האלכוהול המותרת בנהיגה הייתה משמעותית מאוד.

אם אדם נפגע או רכוש נהרס, כאן כבר יש סיכוי למעצר או מעצר על תנאי, כך שכדאי מאוד לקחת את זה בחשבון.

 

לסיכום

עורך דין תעבורה יכול לגשת למשפט מכמה כיוונים שונים. יש הרבה משמעות להוראות שניתנו לנהג על ידי השוטר, להתנהגות הנהג, ולכמות האלכוהול שהייתה בדם של הנהג. בנוסף, יש גם חוסר אחידות בנושא של מכשיר הינשוף, והרבה מאוד אלמנטים שאפשר לנצל לטובת הלקוחות שלו.

חשוב מאוד שהוא יכנס לסיפור משלב מאוד מוקדם, ויינתן לו האישור לבדוק את כל ההליך לעומק. כמובן שיש מדרג שונה של ענישה, וגם אם הלקוח שלו יימצא אשם, הוא בהחלט יכול להוריד את רמת הענישה, לפחות דרגה אחת מטה. כלומר, ממעצר, למעצר על תנאי, או ממעצר על תנאי לקנס בלבד. החשיבות של שימוש בעורך דין היא גדולה, ובמיוחד בנושא התעבורה בישראל.

כמות האלכוהול המותרת בנהיגה
     

תגובות והערות: (0)
כתוב תגובה או הערה:
יש להזין שם
יש להזין הערה
עורך דין תעבורה - אייל שמולביץ
קיבלתם דו״ח הטומן בחובו נקודות?

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.

יש להזין שם
יש להזין טלפון
יש להזין פרטים
סעיפי עבירה לפי נושא: