חוק נהיגה בשכרות

נהיגה בשכרות היא עבירה יחסית נפוצה בישראל לצערנו, והיא גורמת להרבה מאוד מקרי מוות, לפציעות ולתאונות מדי שנה. אנשים נכנסים לרכב כאשר הם שתו מעל לכמות המותרת, ובאותו רגע מסכנים את עצמם, את מי שנמצא איתם ברכב, ואפילו אנשים רנדומליים ברחוב וסביבם. חוק נהיגה בשכרות בא לקבוע מי הוא אדם שיכור, וכזה שלא יכול לנהוג, על פי חוק, באף סוג של רכב, ארבע או דו גלגלי.

 

ההגבלות בחוק נהיגה בשכרות

אלכוהול מוגדר בחוק כסם מסוכן ביותר. כזה שמשבש את הדעת, מאט את הפעילות המוטורית ופוגם ביכולת של הנהג לנהוג בצורה מסודרת ועל פי חוק. חוק נהיגה בשכרות מפריד בין שלושה מצבים, אותם חשוב להכיר. המצב הראשון, והשכיח ביותר, הוא מצב בו הנהג שתה מעל לכמות המותרת בחוק.

כלומר, ריכוז האלכוהול בגופו הוא 240 מיקרוגרם בליטר נשוף או יותר, או 50 מיליגרם אלכוהול במאה מיליליטר דם. לכן, יש הבדל בין בדיקת ינשוף ונשיפה לבין בדיקות דם, כאשר הניואנסים בסופו של דבר הם קטנים.

 

נהיגה בשכרות - מינימום ומקסימום

החוק גם מפריד בין הנהג הממוצע לבין נהגים מקצועיים ונהגים צעירים. החוק מחמיר איתם וקובע כי 10 מיליגרם אלכוהול ב-100 מיליליטר דם, או 50 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף, מהווים גם הם חריגה. הנהגים הצעירים והמקצועיים מקבלים את ההחמרה הזו, מכיוון שלנהגים הצעירים אין את פקטור הניסיון בכביש, וגם ידוע שלצעירים יש פחות שיקול דעת נכון ברגע האמת.

נהגים מקצועיים באים עם אחריות כלפי רכוש וכלפי המעסיקים שלהם, שרוצים לראות את העבודה נעשית.

 

סמים ואלכוהול בנהיגה

המצב השני אותו מגדיר חוק נהיגה בשכרות כעבירה הוא מצב של לקיחת סם. סמים פועלים כאלכוהול על פי חוק, ולמרות שיש הבדלים בין סוגי הסמים השונים, החוק אינו רואה זאת באותה עין. מבחינת החוק, דין שימוש במריחאונה הוא כדין שימוש בהרואין, אם כי כאשר מגיעים לשלבי ההוכחות והעונשים בבית המשפט, כמובן שלוקחים בחשבון את הסיטואציה, את סוג השם, ואת התוצאה שנגרמה כתוצאה מהנהיגה הפושעת.

 

שתיית אלכוהול תוך כדי נהיגה

המצב השלישי אותו מגדיר חוק נהיגה בשכרות כעבירה הוא מצב חריג יחסית, של שתיית אלכוהול תוך כדי נהיגה. כלומר, גם אם הנהג לא שתה אלכוהול או לא לקח שום סוג של סם לפני הנהיגה, אך לגם בירה תוך כדי הנסיעה, דינו כנהג שנוהג בשכרות. יש לשים לב גם לסיטואציות בהם יש בקבוקי שתייה פתוחים בתוך הרכב, דברים שמעלים את החשד הסביר שמצריך בדיקות סמים ו/או אלכוהול או חיפושים בתוך הרכב.

 

חוק נהיגה בשכרות וחשיבות הפנייה לעורך דין תעבורה

נושא החשד הסביר הוא כזה שעולה בעיקר בבדיקות סמים. בניגוד לדעה הרווחת, השוטר לא יכול לדרוש בדיקות סמים מכל סוג (רוק, דם, נשיפה) אם אין לו חשד סביר שהנהג השתמש בסמים. כלומר, הוא צריך לראות שיש ריח העולה מן הרכב, או שיש ברכב מכשירים להזרקה או צריכה של סמים. השוטרים לא תמיד עומדים בתנאים הללו, ואז קל מאוד עבור עורך דין תעבורה להצליח ולהוריד את רמת העונש לאחר הדיון בבית המשפט.

 

חוק נהיגה בשכרות והסירוב לבדיקת אלכוהול

הנושא של סירוב לבדיקה הוא גם אינו ברור להרבה אנשים, וחשוב להבין כי סירוב לבדיקת סמים או בדיקת אלכוהול משולה להודאה באשמה. העונשים במקרים כאלה יכולים להגיע גם למאסר על תנאי או לשלילת רישיון לתקופה ארוכה. אם התוצאה של הנהיגה הסתיימה בפגיעה בגוף או ברכוש, עבירת מאסר בפועל עולה גם היא על השולחן.

לאור זאת, הדבר הנכון ביותר שאפשר לעשות הוא לפנות לשירותיו של עורך דין תעבורה אשר יעזור להם להתמודד עם הנושא בבית המשפט.

 

חשיבות הפנייה המיידית לשירותיו של עו"ד תעבורה

הפנייה אל שירותיו של עו"ד תעבורה צריכה להיות מיידית. כלומר, כבר בעת הדיון עם השוטר שמבקש חיפוש ברכב, או לאחר החיפוש והבדיקות עצמן. המטרה היא להיכנס אל תוך התהליך בשלב מוקדם ככל שניתן, כדי לעזור לנהג להתמודד עם הפעולות של המשטרה, שיכולות להיעשות לעיתים שלא לפי הנהלים.

בנוסף, אפשר תמיד לתהות לגבי טיב הבדיקה, לגבי המועד שלה, והאם היא בוצעה על פי כל הנהלים. עורך דין תעבורה ברמה גבוהה בהחלט יכול לשחק תפקיד מרכזי בהורדת רמת העונש או הקנס, או העלמת האישומים לחלוטין.

 

ההשלכות של נהיגה בשכרות

אנשים רבים לא מבינים את ההשלכות של נהיגה בשכרות, הן באותו רגע, והן לאחר מכן. גם אם מדובר בנהיגה קצרה, וגם אם אין דרך אחרת לחזור הביתה, אסור לעלות על ההגה. חייבים להתקשר לאנשים קרובים ולבקש עזרה. ההשלכות יכולות להיות קשות, כאשר באופן מיידי מדובר על תאונה קשה, וגם אם צלחתם את הנסיעה, ונעצרתם על ידי שוטר, תוכלו לחוות שלילה, ואפילו קנסות גבוהים ומאסרים על תנאי.

עורך דין תעבורה הוא חשוב בכל סיטואציה, מפני שהוא יכול לסייע ולהוריד את ההאשמות והקנסות, עד לרמה של מינימום בהתאם לעבירה עצמה.

 

בשורה התחתונה

נהיגה בשכרות היא מסוכנת, היא לא מומלצת, והיא נובעת מהרבה סיבות, כולל תשתית רעועה של תחבורה ציבורית, מחסור בתחבורה ציבורית בשבת, חוסר מודעות, ועוד הרבה אלמנטים שהם ייחודיים רק למדינה שלנו. בסופו של דבר, קדושת החיים היא החשובה ביותר, וגם אם המחיר גבוה יחסית, לא צריך לעלות על ההגה אם שיכורים.

אם נעצרתם ויש חשד לנהיגה בשכרות, הדבר החכם ביותר לעשות הוא לפנות לשירותיו של עו"ד תעבורה שינסה לסייע לכם להתמודד עם המשטרה ועם בית המשפט, על מנת לקבל את העונש המינימלי בהתאם לסיטואציה, או למחוק את האישומים לאלתר בגלל התנהלות קלוקלת.

חוק נהיגה בשכרות
     

תגובות והערות: (0)
כתוב תגובה או הערה:
יש להזין שם
יש להזין הערה
עורך דין תעבורה - אייל שמולביץ
קיבלתם דו״ח הטומן בחובו נקודות?

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.

יש להזין שם
יש להזין טלפון
יש להזין פרטים
סעיפי עבירה לפי נושא: