מתי מותר לשוטר לדרוש בדיקת סמים?

ההשפעה של סמים שונים על גוף האדם היא שונה מסם לסם. יש סמים ממריצים, לצד סמים "מדכאים", ובכל מקרה, זה משפיע על כל אדם בצורה שונה. אם יש משהו של מומלץ לעשות לאחר שימוש בסמים לסוגיהם, זה לנהוג ברכב. החוק מתייחס לנהיגה תחת השפעה של סמים בדומה לנהיגה תחת השפעה של אלכוהול.

העונשים הם דומים יחסית ויכולים להגיע עד לשלילת רישיון. עם זאת, לא תמיד השוטר שעוצר אתכם יכול לדרוש בדיקת סמים, ולכך יש לשים לב.

 

ההשלכות של נהיגה בהשפעת סמים

צריכה של סמים היא אינה מומלצת כמעט באף סיטואציה, מלבד סיטואציות בהם חולים קשים משתמשים בהם כדי להקל על הכאב. גם סמים קלים, שגורמים לאנשים להרגיש טוב יותר, הם ממכרים, וזה משהו שקשה להתנתק ממנו. עם זאת, בכל מקרה, חשוב לא לעלות מאחורי ההגה לאחר צריכת סמים, מכיוון שהם מקהים את החושים ודומים בהשפעה שלהם לאלכוהול, גם בצורה פרקטית, וגם על פי החוק.

העונשים עלולים להיות קשים ולכלול גם עבירות מאסר, אם במהלך הנהיגה נגרם נזק בגוף או ברכוש.

 

בדיקת סמים - מתי ואיך?

שוטר יכול לדרוש מכם לבצע בדיקת סמים, בין אם בגוף או ברכב, רק אם יש לו חשד סביר שהשתמשתם בסמים. אם החשד הסביר לא קיים, השוטר יכול לדרוש רק ביצוע של בדיקת רוק, שהיא לא תמיד בדיקה מקיפה מספיק שתודיע אם הנהג לקח סמים או לא. המורכבות של החוק היא גדולה, אם כי הוא מנסה להסביר מה הוא חשד סביר.

ובכן, חשד סביר הוא כזה שעולה אם יש ריח של סמים ברכב, אמצעים לשימוש בסמים הנראים לעין, חומר החשוד כסם הנצפה באוטו, או יציאה מתחנת "סמים". חשד סביר יכול להגיע גם ממקור מודיעני שמדווח שאותו נהג לקח סמים לפני שנכנס לרכב.

 

החשד הסביר כבסיס לבדיקת סמים

כאשר לשוטר יש חשד סביר שהנהג צרך סמים, הוא רשאי לבצע בדיקת סמים מכל סוג - בדיקת רוק, שתן או דם, ואף לעשות חיפוש ברכבו של הנהג כדי למצוא אלמנטים מפלילים נוספים. הנושא של חשד סביר הוא מאוד מורכב, ולא תמיד שוטרים מצליחים להבדיל בין חשד סביר לבין סתם מקרה חריג.

אם השוטרים מחליטים לבצע בדיקה, והנהג יוצא "נקי" אזי בהחלט אפשר לתבוע במטרה להשיג פיצויים. בכל מקרה, הדבר הנכון ביותר לעשות, עוד ברגע המעצר, או החיפוש, הוא לשכור את שירותיו של עו"ד תעבורה ברמה גבוהה.

 

 בדיקת סמים והצורך בשירותיו של עו"ד תעבורה

עורך דין תעבורה צריך להיכנס לעניינים בצורה מהירה מאוד. הוא צריך להבין את המצב עוד בעיצומו ויכול אף למנוע את החיפוש או את בדיקת הסמים, אם הלקוח מדבר איתו עוד כשהוא מדבר עם השוטרים. בכל מקרה, המטרה שלו במהלך המשפט תהיה להוכיח שלא היה שום חשד סביר לביצוע הבדיקות והחיפושים, וגם אם נמצאו במהלך החיפושים אלמנטים מפלילים, הרי שלא היה בהם שימוש באותו רגע.

כלומר, גם אם ברכב של האדם נמצאו מכשירים ללקיחת סמים, לא אומר שיש ברשותו סמים ו/או שהוא לקח אותם לפני שנהג.

 

המדרג של עבירות התעבורה הקשורות בשימוש בסמים

כמובן שיש להבדיל גם בין סוגי הסמים השונים. למרות שהחוק מתייחס לרוב לסמים כהגדרה כוללנית, יש הבדל בין סמים כמו קוקאין, הרואין ו - MDMA, לבין סמים קלים כמו מריחואנה, בכל הנוגע לכשירות בנהיגה. אנשים אשר לקחו סמים קשים, לרוב לא יכולים כלל לנהוג, בעוד יש אנשים שלוקחים סוגים שונים של מריחואנה שמחדדים אותם, ואף עוזרים להם בנהיגה.

חשוב לזכור שיש ענפי ספורט בהם מריחואנה הוא חומר אסור, בגלל שהוא מסייע לשפר את הביצועים. כך שגם כאן, יש אלמנטים בהם יכול עורך דין תעבורה טוב להשתמש בהם בעת הדיון בבית המשפט.

 

בדיקות סמים המובילות למעצר

המעצר על ידי שוטר הוא אף פעם לא נעים. אף אחד לא אוהב להתעכב, ולבטח אם הוא מרגיש שהוא עלול לקבל קנס. עם זאת, יש שוטרים ששיקול הדעת שלהם מוטעה, ושהם בוחרים החלטות לא נכונות ובניגוד לחוק. כך למשל, הבנת סיטואציה כ"חשד סביר" היא אינה תמיד נכונה ויש שוטרים שפשוט להוטים לבצע בדיקה ברכב או בדיקת סמים, רק כדי לתפוס את החשוד.

עם זאת, יש מגבלות קבועות בחוק, ואם דברים לא נעשו לפי הפרוטוקולים, השוטרים והמשטרה הם אלו שיצטרכו לשאת בתוצאות.

 

דרישה לבדיקות סמים וחשיבות המעורבות המוקדמת של עורך דין תעבורה

המעורבות של עורך דין תעבורה כבר מתחילת הדרך היא חשובה מאוד. גם אנשים שיודעים שמצבם לא טוב על פי חוק, צריכים ליצור קשר עם עו"ד תעבורה כבר מהרגע הראשון. הוא זה שיוכל להבין את הסיטואציה ואולי אף למנוע את בדיקת הסמים, על רקע אי הוודאות של הימצאות חשד סביר.

שוטרים יתחילו לחשוש לעבוד שלא לפי הפרוטוקול, וכך אפשר להימנע מקנסות גדולים או מעונשים משמעותיים שיכולים לכלול גם שלילת רישיון לאורך זמן, או אפילו שלילה מנהלית של בין 60 ל-90 ימים.

 

לסיכום

שוטרים לא יכולים לדרוש בדיקות סמים באופן אוטומטי ועל מי שבא להם. זאת, חשוב שכל אחד יידע. יש להם מגבלות והכל נכון בהתאם לסיטואציה המתרחשת בשטח. הם צריכים לעבוד לפי פרוטוקולים, ומה שמקשה עליהם במיוחד זה מעורבות של עורך דין תעבורה מהרגע הראשון.

הם יחשבו פעמיים לפני שהם מבצעים בדיקות על פי חשד סביר, וגם יתקשו להוכיח את אותו חשד סביר בבית המשפט. עורך דין תעבורה טוב הוא נכס עבור אנשים שנעצרים בחשד לעבירות תנועה וסמים, וחשוב להשתמש בהם, כדי לנסות להוריד או למחוק את העונש, בהתאם לסיטואציה.

מתי מותר לשוטר לדרוש בדיקת סמים?
     

תגובות והערות: (0)
כתוב תגובה או הערה:
יש להזין שם
יש להזין הערה
עורך דין תעבורה - אייל שמולביץ
קיבלתם דו״ח הטומן בחובו נקודות?

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.

יש להזין שם
יש להזין טלפון
יש להזין פרטים
סעיפי עבירה לפי נושא: