כמות אלכוהול מותרת נהג צעיר

כמות האלכוהול המותרת לנהגים צעירים נמוכה באופן משמעותי מזו המותרת לנהגים אחרים. ההיגיון העומד מאחורי פסיקה זו היא לנסות ולהרתיע נהגים אחרים מנהיגה בשכרות באופן אשר נהוג בשכבת גיל זו, לאחר בילוי לילי כדי לנסות למנוע תאונות קטלניות ואובדן חיי אדם.

העונשים הכבדים המוטלים על עבירה זו עשויים להיות מרתיעים מאד ולבטא את ההתייחסות המיוחדת לנהגים צעירים, עקב חוסר ניסיונם ומיומנויות הנהיגה הבוסריות שלהם.  נהג צעיר הנתפס בנהיגה בשכרות חייב לשכור את שירותיו של עורך דין תעבורה מנוסה בתחום, אשר ינסה לסייע לו להקל מהעונש הצפוי לו. ככל שעו"ד תעבורה יעורב במקרה באופן המוקדם ביותר האפשרי, כך הסיכוי להקלה כלשהי בגזר הדין תהיה גדולה יותר.

 

מהי ההגדרה לנהג צעיר?

נהג צעיר הינו נהג אשר גילו הוא עד 24, ללא קשר לפרק הזמן בו הוא מחזיק ברישיון. הגדרה זו שונה מנהג חדש, אשר מחזיק ברישיון עד שנתיים. על נהגים אלה חלות מגבלות נוספות כלפי החוק, אשר לא מחייבות נהגים אחרים. חלק ממגבלות אלו כוללות את החובה לנהוג עם מלווה בבוקר למשך שלושה חודשים מיום הוצאת הרישיון ומלווה לילה למשך שישה חודשים מיום הוצאת הרישיון.

כמו כן, חלה מגבלה על נהגים אלה לגבי מספר הנוסעים הנוספים היכולים לנסוע איתם ברכב, ועל החמרות אחרות כלפי החוק. במידה ונתפס נהג צעיר בנהיגה בשכרות או באחת מהעבירות החמורות כמו אי ציות לרמזור אדום, תמרור עצור ועוד הוא עלול לשלם על כך באיבוד רישיונו לפרק זמן ארוך עד צמיתות.

כמו כן, עלולים להיות מוטלים עליו התניות שונות כמו התנייה לחידוש הרישיון, אם בכלל.

 

מהי כמות אלכוהול מותרת נהג צעיר על פי החוק בישראל

כמות אלכוהול המותרת לנהג צעיר עומדת על 10 מ"ג אלכוהול ל - 100 מ"ל דם בהשוואה ל - 50 מ"ג המותרים בבדיקת דם של נהגים אחרים. בבדיקת ינשוף, יורדת הכמות המותרת לנהגים צעירים מ - 240 מיקרוגרם לליטר אוויר ל - 50 מיקרוגרם בלבד. למעשה, כמות זו היא כה מזערית עד כי אסורה השתייה לנהגים צעירים לחלוטין.

בשונה מנהגים אחרים המחשבים כמה כוסיות או מינון אלכוהול הם יכולים לשתות בבר הלילי כדי לא לצאת חיוביים בבדיקת הינשוף, נהגים צעירים לא יכולים לשתות כלל אלכוהול. באופן כזה, מנסה המחוקק ליישם את המשפט ש"אם שותים- לא נוהגים" ולנסות למנוע תאונות קטלניות וסיכון חיי נהגים ואנשים רבים, הן ברכב של הנהג והן ברכבים האחרים בדרך.

 

אני נהג צעיר ועצרו אותי על נהיגה בשכרות - מה עליי לעשות?

משטרת ישראל ובתי המשפט רואים בחומרה רבה נהיגה בשכרות, בעיקר של נהגים צעירים. ולפיכך, מעמידה המשטרה מחסומים רבים בעיקר בימות השבוע הנהוגים לבילוי. לכן, יכול שוטר לעצור כל נהג שיחפוץ ולבקש ממנו בדיקת ינשוף או נשיפה, גם אם לא התעורר בו החשד שהנהג אכן שיכור.

כדאי ורצוי לשתף פעולה ולהסכים לבצע את הבדיקה. נהג אשר מסרב לבצע את בדיקת המדידה, דומה לנהג אשר מודה באשמה כי נהג שיכור, ולכן הוא יקבל באופן מיידי כתב אישום וזימון לבית המשפט. נהגים אשר מסרבים לבדיקת הינשוף עושים זאת בחלקם מחשש מהבדיקה עצמה ומחוסר מהימנותה ובחלקם מכך שהם סבורים שאם לא תימדד רמת האלכוהול בגופם הם לא יוכלו לעמוד לדין.

אולם למעשה יוכל בית המשפט לגזור עליהם עונשים כבדים גם ללא בדיקה אשר ווידאה את רמת האלכוהול, אלא רק מתוך סירובם. לכן, סירוב מחמיר את ההליך כולו, ומקשה על מצב של הקלת העונש בבוא הזמן. מייד עם המעצר, כדאי ורצוי לשכור את שירותיו של עורך דין תעבורה, אשר יוכל להמליץ על המשך ההליכים ולמנוע מצבים אשר יוכלו לפגוע בנהג לאחר מכן, בבית המשפט.

 

חשיבות הסיוע מעורך דין תעבורה מנוסה וחובת ההוכחות בבית המשפט

אין להקל ראש בבחירת עו"ד תעבורה, מכיוון שרק על ידי ייצוג ראוי ומנוסה, יוכל הנהג הצעיר לזכות בסיכוי להמתקת עונשו. למרות, שבמרבית המקרים ייטה בית המשפט לפסוק בחומרה נהגים צעירים, יוכל עורך הדין לנסות לערער על עבודת המשטרה, בהצגת כשלים מהותיים במהלך המעצר, הבדיקה או מילוי הדוח וכתב האישום.

בבדיקת הינשוף או הנשיפה יש להשתמש על פי הוראות היצרן בלבד, ולמלא בדייקנות אחר סטנדרטים ונהלי עבודה. כך, למשל הבדיקה חייבת להיות מכוילת לאחר כל משמרת כדי לתת את התוצאות המהימנות ביותר או לבדוק את הנהג לאחר כחמש עשרה דקות בהן לא אכל או לא שתה כלום, ועוד הוראות שונות.

עורך הדין ינסה לוודא כי השוטרים עקבו אחר כל הנהלים, ואם יימצא כי לא מולא שלב אחד או הוראה, הוא יוכל לדרוש לביטול כתב האישום או להסכם פשרה.

 

לסיכום

כמות אלכוהול מותרת נהג צעיר הינה נמוכה באופן משמעותי בהשוואה לנהגים אחרים. מהות החוק נועדה כדי למנוע התנהגות מסוכנת של נהגים צעירים, בנוסף לחוסר מיומנותם וניסיונם בנהיגה. נהג הנעצר על נהיגה בשכרות עלול לקבל עונשים כבדים ולאבד את רישיונו לזמן ארוך מאוד, בנוסף להתניות שונות אשר יעסקו בחידושו.

עם זאת, על הנהג הצעיר שנתפס לשתף פעולה עם השוטרים בשטח ולהסכים לבדיקת המדידה הנדרשת. חוסר שיתוף פעולה וסירוב לביצוע הבדיקה יחמיר את המצב ולא יקדם אותו בשום שלב. מיד עם המעצר כדאי ומומלץ לשכור את שירותיו של עו"ד תעבורה, המנוסה בתחום. ככל שמעורבותו של עורך הדין תהיה מוקדמת יותר, כך הוא יוכל להיות מעורב יותר במהלך פעילות המשטרה וייקל עליו לזהות את הכשלים שנעשים.

עם זאת, אין להקל ראש בעבירה זו של נהיגה בשכרות. למרות הסיכוי להמתקת העונש, ההמלצה היא לא לשתות כלל ולציית לכללים הנהוגים.

כמות אלכוהול מותרת נהג צעיר
     

תגובות והערות: (0)
כתוב תגובה או הערה:
יש להזין שם
יש להזין הערה
עורך דין תעבורה - אייל שמולביץ
קיבלתם דו״ח הטומן בחובו נקודות?

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.

יש להזין שם
יש להזין טלפון
יש להזין פרטים
סעיפי עבירה לפי נושא: