נהיגה בשכרות בקרב בני נוער

ישנו מגוון רחב של סוגיות משפטיות שמן הראוי לתת עליהן את הדעת בעת הטיפול במקרי נהיגה בשכרות בקרב בני נוער. אין חולקין על כך שזוהי עבירה חמורה מאין כמוה, ולכן גם החוק בישראל מתייחס במלוא החומרה לנערות ונערים הנאשמים בנהיגה בהשפעת אלכוהול.

במסגרת סקירה זו נדון במשמעויות המשפטיות של נהיגה בשכרות בקרב בני נוער ובאחריותם המשפטית של ההורים של נערות ונערים שנאשמים בעבירות הללו.

 

מה מאפיין נהיגה בשכרות בקרב בני נוער

עם מקרי נהיגה בשכרות בקרב בני נוער, מזוהים כמה מאפיינים בולטים המקשרים בין המקרים השונים. ניכר כי באופן כללי, לנהגים צעירים ישנה הנטייה לנהוג באופן אגרסיבי ופזיז יותר מנהגים ותיקים - התנהגות שניתן אולי ליחס אותה ליצר התחרותיות המאפיין אנשים בגילאים צעירים ולשינויים ההורמונליים שיש בהם כדי להשפיע על מצב הרוח.

כך או כך, אימפולסיביות ותוקפנות על הכביש, אינן רצויות כלל ועיקר, וניכר כי הן גורמות לתאונות לא מעטות ובפרט כשמאחורי ההגה יושבים נהגים בגיל העשרה.

 

הנסיבות השכיחות שבהן מתרחשים מקרי נהיגה בשכרות בקרב בני נוער

פעמים רבות כשבני נוער נעצרים על נהיגה בשכרות, מוצאים השוטרים כי רכבם מאויש עד אפס מקום בנוסעים בני גילם, שהצטרפו אליהם לנסיעה לילית למקום בילוי מסוים או ליעד לא ידוע.

כאשר נהג צעיר שרק קיבל את רישיון הנהיגה שלו נמצא בחברת בני גילו, ישנה סבירות גדולה יותר לכך שהוא יפעל מתוך שיקול דעת מוטעה. דבר שעשוי לבוא לכלל ביטוי בצריכה של משקאות אלכוהוליים ונהיגה פזיזה, מסוכנת ו / או במהירות מופרזת, שכל תכליתה היא להותיר רושם על חבריו. לכל אלו ניתן להוסיף את חוסר ניסיונו של הנהג הצעיר ואי הכרת הדרכים, והרי שקיבלנו מתכון בדוק לתאונת דרכים.

 

הידעתם? נהיגה בשכרות בקרב בני נוער היא גם תוצר של מיתוסים

בני נוער חשופים למיתוסים לא מעטים הקשורים בנהיגה בהשפעת אלכוהול, כאשר המסוכן שביניהם, הוא המיתוס שלפיו ניתן להפיג את השפעת האלכוהול במהירות באמצעים שונים, כדי לשוב ולנהוג באופן חוקי ובטיחותי. למרבה הצער, עוד לא הומצאה תרופת הפלא שיכולה להפוך נהג שיכור לנהג פיקח ואת זה מגלים בני נוער רבים על בשרם - כשבמקרה הטוב הם משלמים ברישיון הנהיגה שלהם ובמקרה המצער יותר - אף בחייהם או בחיי זולתם.

 

כיצד מתייחס החוק בישראל לנהיגה בשכרות בקרב בני נוער?

החוק בישראל קובע כי נהג צעיר שטרם מלאו לו 24 וכן נהג חדש - שהוא נהג בשנתיים הראשונות לקבלת רשיונו, יוגדרו כנהגים שיכורים, במידה ובגופם אותרה כמות אלכוהול במינון שעולה על 10 מ"ג אלכוהול ל - 100 מ"ל דם, או 50 מק"ג אלכוהול לליטר אוויר נשוף. זאת בשונה מנהגים ותיקים שעבורם הסף לקביעת שכרות עומד על 50 מ"ג אלכוהול ל - 100 מ"ל דם, או 290 מק"ג אלכוהול לליטר אוויר נשוף.

 

נהיגה בשכרות בקרב בני נוער ובדיקת הינשוף החדשה

לא מזמן נכנסה לשימוש בדיקת נשיפה חדשה, לגילוי אלכוהול בנהגים צעירים. ייחודו של מכשיר הינשוף החדש, הוא באפשרות לביצוע מדידה של אלכוהול במינונים נמוכים יחסית ביחס למדידות בנהגים ותיקים. האפשרות למדידת המינונים הקטנים הללו, נועדה לאפשר הרשעה במקרי נהיגה בשכרות בקרב בני נוער ונהגים צעירים או חדשים.

 

באיזה ערכאה משפטית מטופלת נהיגה בשכרות בקרב בני נוער?

מן הראוי להזכיר שבמקרים שבהם עסקינן בקטינים שטרם מלאו להם 18 שנים, קיימים הליכי שיפוט נפרדים. לצורך העניין, קטין שנשפט על נהיגה בשכרות כאשר בפועל טרם ניתן לו רישיון נהיגה, ישפט מול בית המשפט לנוער, במקום בבית דין לענייני תעבורה. גם במידה והקטין כבר הוציא רישיון נהיגה, עניינו סביר שיטופל מול בית המשפט לנוער.

 

העונשים הקבועים בחוק על נהיגה בשכרות בקרב בני נוער

כאשר מדובר על נהיגה בשכרות בקרב בני נוער, רף הענישה במקרה של הרשעה בביצוע העבירה, הוא מחמיר יותר מזה המטפל בנהגים ותיקים. העונש בגין נהיגה בשכרות בקרב בני נוער בעלי רישיון נהיגה, הוא פסילת מינימום בת 24 חודשים ומעלה, וזאת בנוסף לסנקציות נוספות וביניהן אפשרות למאסר על תנאי, פסילת רישיון על תנאי, קנסות או התחייבות.

למותר לציין כי בעבירות נהיגה בשכרות בקרב בני נוער עם מרכיב חזרתי, עלולים הנער/ה שיורשעו בביצוע העבירה, לקבל גם פסילת רשיון לתקופה העולה על 24 חודשים, ואף להידרש לעבודות שירות או עונשי מאסר בפועל. לבתי המשפט בישראל ישנה נטיה שלא להסתפק בעונשי המינימום הקבועים בחוק, אלא להחמיר בענישה, וזאת על מנת לייצר רתיעה מובנית בציבור מביצוע עבירות של נהיגה בשכרות בקרב בני נוער.

 

אחריותם המשפטית של ההורים של נערות ונערים שנאשמים בעבירות נהיגה בשכרות בקרב בני נוער

סוגיית אחריותם המשפטית של ההורים לעבירות תעבורה שביצעו הנער/ה באמצעות הרכב המשפחתי בהשפעת אלכוהול, נבחנת בבתי המשפט בהתאם ל - 6 אמות המידה שלהלן:

  1. נסיבות המקרה – במקרי נהיגה בשכרות בקרב בני נוער אין דינה של נסיעה קצרה בשעות היום כנסיעה בסוף השבוע למטרת בילוי עם חברים.
  2. מרחק הנסיעה – נסיעה לאזור שתדירות התחבורה הציבורית המגיעה אליו היא נמוכה, עשויה לעמוד לזכותם של ההורים הנדרשים להתמודד עם סוגיית האחריות לעבירות נהיגה בשכרות בקרב בני הנוער הנמצאים תחת אחריותם.
  3. גיל הנהג – בהקשר זה נהוג להבדיל בין בני נוער שקיבלו רישיון נהיגה חדש ובין נהג בוגר או חייל שעדיין עשויים להיחשב כבני נוער אך בפועל כבר סיימו את תקופת המלווה שנהגים צעירים חייבים בה.
  4. ניסיונו של הנהג – חרף הנטייה להתייחס לכל בני הנוער שנאשמים בעבירות נהיגה בשכרות באופן זהה, חשוב לתת את הדעת על ניסיונו הפרטני של הנהג הנאשם בביצוע העבירה וההיסטוריה התעבורתית שלו.
  5. העבר התעבורתי של הנהג ותדירות השימוש שלו בכלי הרכב.

נהיגה בשכרות בקרב בני נוער
     

תגובות והערות: (0)
כתוב תגובה או הערה:
יש להזין שם
יש להזין הערה
עורך דין תעבורה - אייל שמולביץ
קיבלתם דו״ח הטומן בחובו נקודות?

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.

יש להזין שם
יש להזין טלפון
יש להזין פרטים
סעיפי עבירה לפי נושא: