אחוז אלכוהול מותר בנהיגה

נהגים רבים ונהגים צעירים בפרט, מנסים למצוא תשובה לשאלה איזה אחוז אלכוהול מותר בנהיגה. אף שהחוק במדינת ישראל מאפשר צריכה מתונה ובכמות מצומצמת של אלכוהול לפני הנהיגה, חשוב לדעת כי מספיק מינון נמוך יחסית של אלכוהול בדם, על מנת שכישורי הנהיגה של הנהג יפגעו באופן שמסכן הן אותו והן את זולתו.

בנוסף, מעטים הם האנשים שיודעים להעריך כיצד יושפעו יכולות הנהיגה שלהם בעקבות צריכת אלכוהול במצבים שונים (למשל, על קיבה ריקה או במצב של עייפות מתקדמת) ולכן אם יש ספק - מוטב להימנע מראש מצריכת אלכוהול בכלל.

 

מה אומר החוק בישראל על צריכת אלכוהול על ידי נהגים?

בחוק הישראלי אלכוהול מוגדר כסם מסוכן, שאינו שונה במהותו מסמים מסוגים אחרים. אלכוהול ידוע כחומר שמאט את הפעילות המוטורית, משבש את הפעילות הקוגניטיבית, ופוגם בעצם כך ביכולתם של נהגים לתפקד על הכביש באופן מיטבי ובהתאם להוראות החוק.

חשוב לדעת כי החוק בישראל מתייחס בחומרה רבה לעבירות של נהיגה בהשפעת אלכוהול, והעונשים בצידן של עבירות אלו, הם מחמירים במיוחד, לבטח אם הנזק שנגרם בעקבות העבירה הינו גדול ובלתי הפיך.

 

מהו אחוז אלכוהול מותר בנהיגה על פי החוק?

החוק בישראל קובע כי אחוז אלכוהול מותר בנהיגה, לא אמור לחרוג מריכוז של 0.5 אחוז לליטר דם, שהוא עד ל - 240 מיקרוגרמים של אלכוהול בליטר אוויר נשוף, או עד ל - 50 מיליגרם לכל מאה מ"ל בבדיקת דם. לפיכך, כל נהג שיבדק בבדיקת ינשוף או בדיקת דם לאיתור אלכוהול, וימצא שחרג מאחוז האלכוהול המותר בנהיגה על פי חוק, יעמוד בפני הסנקציות הקבועות בחוק על נהיגה בשכרות.

עם זאת, הלכה למעשה, אכיפתה של העבירה מתחילה לרוב ממינון של 290 מיקרוגרמים בבדיקת ינשוף, או 100 מיליגרמים בבדיקת דם.

 

אחוז אלכוהול מותר בנהיגה לנהג צעיר, נהג חדש או נהג מקצועי

החוק בישראל מפריד בין הנהג הפרטי הוותיק, לבין נהגים מקצועיים ונהגים צעירים. החוק מחמיר עם הקבוצות הללו, וקובע כי גם 10 מיליגרם אלכוהול ב - 100 מיליליטר דם או יותר, או 50 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף או יותר, מהווים גם הם חריגה מבחינת החוק.

הנהגים הצעירים והמקצועיים מקבלים את ההחמרה הזו, מכיוון שלנהגים הצעירים אין את פקטור הניסיון בכביש, וגם ידוע שלצעירים, האלמנט של שיקול הדעת הנכון ברגע האמת הוא לוקה.

פירושו של דבר הוא שכאשר מדובר על נהג צעיר שטרם מלאו לו 24 שנים, נהג חדש שהוותק שלו כנהג נמוך מ24 חודשים, או נהג מקצועי (נהגי משאית, נהגי אוטובוסים וכדומה) – אחוז האלכוהול המותר עבורם בנהיגה, לאור המינונים שצוינו לעיל, הוא בפועל 0 אחוזי אלכוהול.

 

מהו אחוז אלכוהול מותר בנהיגה זו לא השאלה הנכונה

נהגים רבים מצליחים להגיע הביתה כשהם שיכורים, אך זה לא אומר שהם סיכנו רבות את מי שנמצא איתם ברכב, ואת כל מי שנמצא על הכביש. שוטרים נוטים להציב מחסומים לצד מקומות בילוי בערבים בסופי השבוע, ובכך לנסות ולמגר את התופעה. לרוב, המבצעים הללו הם מאוד "מוצלחים" מבחינת המשטרה, שתופסת לא מעט נהגים ומצליחה להוריד אותם מהכביש.

הרבה מאוד מהנהגים אכן יודעים את הגבולות שלהם, ומצליחים לשתות מתחת לכמות המקסימלית. המיתון והחשיבה ההגיונית תמיד משחקים תפקיד חשוב עבור כולנו, ובמיוחד במצבים כאלה.

 

אחוז אלכוהול מותר בנהיגה וחשיבות הציות לבדיקות הנשיפה

אנשים אשר נתפסים על ידי שוטר כאשר הם שתו יותר מאשר אחוז אלכוהול מותר בנהיגה צריכים בראש ובראשונה לחשוב בהיגיון. הם חייבים לציית לשוטר, אך במגבלת הסמכויות שלו. כלומר, הוא אינו יכול לבצע חיפוש ברכב, כאשר אין לו חשד סביר לשימוש באלכוהול בצורה חריגה. עם זאת, הוא כן יכול לבקש לבצע בדיקת ינשוף, ואף להבהיר לנהג כי סירובו לבצע בדיקת ינשוף היא כהודאה באשמה.

מרבית הנהגים יעדיפו לקחת את הבדיקה, אך דווקא השוטרים לפעמים טועים ולא מעדכנים את הנהגים. כך למשל, ישנו תקדים של שוטר שלא אמר לנהג מה הן ההשלכות לסירוב הבדיקה, וזוכה מכל אשמה במשפט.

 

אחוז אלכוהול מותר בנהיגה - האם יש מקום לערער באמצעות עורך דין תעבורה?

כדי להביא לזיכוי או להקלה בעונש, חייבים לעבוד עם עורך דין תעבורה איכותי. ככל שתפנו לשירותיו של עו"ד תעבורה בשלב מוקדם יותר, יהיה לכם הרבה יותר קל במהלך ההליך המשפטי. העדיפות היא אף לפנות לשירותיו של עורך דין תעבורה עוד במהלך העצירה של הרכב על ידי השוטר, או לכל המאוחר, למחרת.

במקביל, עליכם להתייחס לדו"ח ברצינות ולא להזניח אותו, כדי לא להגדיל את הקנס ולהביא עליכם סנקציות משמעותיות יותר כמו מעצר או שלילת רישיון.

 

העונש על חריגה מאחוז אלכוהול מותר בנהיגה

העונשים על נהיגה בשכרות נעים בין קנסות גדולים והרבה מאוד נקודות חובה, לבין מעצרים ושלילות רישיון. זה כמובן קשור באופן ישיר לנזק שנעשה במהלך הנהיגה. אם לא נגרם שום נזק לגוף או לרכוש, שלילת רישיון בהחלט יכולה לעמוד על הפרק, אם החריגה מהמינון הקבוע בחוק עבור אחוז אלכוהול מותר בנהיגה הייתה משמעותית מאוד.

במידה ואירעה פגיעה בנפש או ברכוש, ישנו גם סיכוי למעצר. כך או כך, כדאי מאוד להימנע מהפגיעה בחיי אדם ומההשלכות הקשות מבעוד מועד, ולוותר לחלוטין על האפשרות לנהיגה בהשפעת אלכוהול.

 

מה קורה בהליך המשפטי במקרי חריגה מאחוז אלכוהול מותר בנהיגה?

עורך דין תעבורה יכול לגשת להליך המשפטי במקרי חריגה מאחוז אלכוהול מותר בנהיגה, מכמה כיוונים שונים. יש הרבה משמעות להוראות שניתנו לנהג על ידי השוטר לקראת ביצוע בדיקת הנשיפה, להתנהגותו של הנהג, ולאחוז האלכוהול שהיה בדמו של הנהג בעת הבדיקה.

בנוסף לכך, ישנו לעתים חוסר אחידות בפעולתם של מכשירי הינשוף, והרבה מאוד אלמנטים שאפשר לנצל לשיפור סיכויי ההצלחה של הנאשם בתיק התעבורה. לכן חשוב מאוד שעורך דין תעבורה יהיה מעורב בהליך כבר משלביו המוקדמים.

אחוז אלכוהול מותר בנהיגה
     

תגובות והערות: (0)
כתוב תגובה או הערה:
יש להזין שם
יש להזין הערה
עורך דין תעבורה - אייל שמולביץ
קיבלתם דו״ח הטומן בחובו נקודות?

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.

יש להזין שם
יש להזין טלפון
יש להזין פרטים
סעיפי עבירה לפי נושא: