נהיגה בשכרות נקודות

הענישה במקרי נהיגה בשכרות עשויה להתחיל מקנסות גבוהים ולהגיע למספר רב של נקודות, דרך שלילה מנהלית ואפילו שלילה רשמית של רישיון הנהיגה, ועד מאסר על תנאי ומאסר בפועל, במקרים שבהם האירוע הסתיים בפגיעה בנפש או ברכוש. מדרג העונשים משתנה כתלות בנסיבות המקרה ולכן, כל נהג שנאשם בנהיגה בשכרות, מוטב לו שיפנה להתייעצות מול עו"ד תעבורה מוסמך.

 

מדוע נקודות הן הבעיה הכי קטנה של נהג שהורשע בנהיגה בשכרות?

לנהיגה בשכרות, כפי שמעידות כותרות העיתונים ברבים מהמקרים, נוטות להיות תוצאות קטלניות. כבר הוכח קיומו של קשר בלתי אמצעי בין נהיגה חסרת זהירות וצריכה מופרזת של אלכוהול, ואי לכך מדובר בשילוב שגם אסור על פי החוק. שתיית אלכוהול בכמות גדולה וכמות גדולה של אלכוהול בדם, מקהה את חושי הנהג, פוגעת ביכולתו הקוגניטיבית, מאטה את מהירות התגובה שלו, ולמעשה הופכת את האדם שיושב מאחורי ההגה לסכנה ממשית לחייהם של אחרים ואף לחייו שלו.

אף שנהגים רבים מוטרדים מן האפשרות שיעצרו על נהיגה בשכרות ויקבלו עונש בדמות רישום של נקודות, חשוב לזכור כי זהו הרע במיעוטו - בהתחשב בעובדה שנהיגה בהשפעת אלכוהול עלולה בהחלט להסתיים גם בגרימת מוות או נכות לאנשים חפים מפשע ואף במותו או פציעתו של הנהג עצמו.

 

כמה נקודות מקבלים על נהיגה בשכרות?

עבירות של נהיגה בשכרות, היינו - נהיגה תחת השפעת אלכוהול או סמים, מובילות לרישום של 10 נקודות לחובת הנהג. היות ופסילת רשיון למשך 90 יום מגיעה לאחר 36 נקודות, אין ספק שמדובר על כמות נכבדת למדי של נקודות. כמו כן, לקורס נהיגה מונעת שולחים נהגים כבר החל מצבירה של 12 נקודות רישוי, כך שברוב המקרים, נהג שהורשע בנהיגה בשכרות, ישלח לכל הפחות לקורס כזה.

 

באילו מקרים נהיגה בשכרות תוביל לרישום נקודות?

ריכוז האלכוהול בגופו של נהג לא יעלה על כמות של 240 מיקרוגרם בליטר נשוף או יותר, או 50 מיליגרם אלכוהול במאה מיליליטר דם או יותר. הסיבה לחלוקה היא שתי שיטות הבדיקה. בדיקות נשיפה מסוג "ינשוף" הן הנפוצות יותר, לכן מסתכלים יותר על המיקרוגרם מאשר על המיליגרם. בתוך כך, שתי הכמויות הן בסופו של דבר די זהות מבחינת הכמות בתוך הגוף וההשפעה על הנהג.

המצב השני של נהיגה בשכרות הוא זה של שתייה בזמן הנהיגה. כלומר, על פי החוק, אין לשתות משקה אלכוהולי תוך כדי הנהיגה, גם אם כמות האלכוהול בדם היא נמוכה. המשמעות היא שגם המצאו של בקבוק בירה בהישג ידו של נהג, עשוי להוביל למצב בו הוא נאשם בנהיגה בשכרות ונרשמות לחובתו נקודות.

המצב השלישי של נהיגה בשכרות על פי חוק, הוא כזה המבדיל בין נהג "רגיל" לבין נהגים מקצועיים ונהגים צעירים. החוק מחמיר עם נהגים צעירים וחסרי ניסיון, וכן עם נהגים מקצועיים עם אחריות יתרה, וקובע כי 10 מיליגרם אלכוהול ב - 100 מיליליטר דם או יותר, או 50 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף או יותר, מהווים גם הם חריגה מבחינתם, על פי החוק.

אפשר להסביר את זה בכך שלנהגים הצעירים אין את פקטור הניסיון בכביש, וגם ידוע שלצעירים, האלמנט של שיקול הדעת הנכון ברגע האמת הוא לוקה. נהגים מקצועיים צריכים לנהוג עם אחריות כלפי רכוש וכלפי המעסיקים שלהם, ולרוב גם נוהגים על כלים כבדים במיוחד, שיכולים לגרום הרבה מאוד נזק.

 

מדרג הענישה המקובל בתיקי נהיגה בשכרות

כל נהג שעולה על הכביש כאשר בדמו יש כמות גבוהה של אלכוהול למעשה מסכן את כל הסביבה שלו. אם הוא עושה זאת ביודעין, הרי שהעבירה עוד גדולה יותר. כמובן שיש סיטואציות שונות, ובית המשפט צריך להבדיל בין אדם שבקושי מסוגל ללכת בהינתן כמות האלכוהול המצויה בדמו, ונוהג במהירות מופרזת עד שהוא פוגע במישהו, לבין אדם ששתה כוס אחת יותר מדי, ונהג מבלי שגרם נזק. אלו שני קצוות הקשת, ולכן גם מדרג הענישה הוא שונה.

 

נהיגה בשכרות נקודות - האם עורך דין תעבורה יכול לבטל את העונש?

הכלים שעומדים בפניו של עו"ד תעבורה בנושא של נהיגה בשכרות הם רבים, ומתחילים עוד ברגע המעצר של הנהג על ידי השוטרים. השוטרים לא תמיד עומדים בפרוטוקולים הרלוונטיים, ולעיתים מבצעים טעויות קטנות, כמו בדיקה לא חוקית ברכב, או בקשת בדיקת דם בלי חשד סביר, במה שיכול לעמוד נגדם בבית המשפט.

בנוסף, מכשירי הינשוף הם לא מדויקים במאת האחוזים, ויש הרבה כשלים גם בנושא המעצר והראיות. לכן, חשוב להתייעץ עם עו"ד תעבורה בשלב מוקדם מאוד.

אולם העבודה עם עו"ד תעבורה חייבת להיעשות בצורה מסונכרנת. חייבים לספק לעורך הדין את כל המידע והראיות, כדי שיכין תוכנית פעולה. גם אם לא יצליח לבטל לחלוטין את האישומים כנגד הלקוח שלו, חשוב לזכור את מדרג הענישה. כלומר, עורך דין טוב יכול להוריד את העונש בצורה משמעותית, ממאסר על תנאי, לנקודות, או משלילה, לקנס כספי.

ככל שעורך הדין יהיה מקצועי יותר, ועם התמחות רלוונטית וספציפית לעבירות אלכוהול ונהיגה כך עולה הסיכוי שיצליח בזמן המשפט.

 

נהיגה בשכרות - נקודות למחשבה

אלכוהול ונהיגה הם שני דברים שלא צריכים להיפגש לעולם. אנשים צריכים להיות מספיק אחראים כדי לא לסכן את עצמם ואת הסביבה שלהם, ואם אינכם בטוחים לגבי הכמויות המותרות, פשוט ותרו על השתייה, או שתדאגו לטרמפ בחזרה הביתה.

המפתח בידיים שלכם, וכאשר אתם לא מרגישים במאת האחוזים, פשוט תזמינו מונית או תבקשו עזרה מחברים. עדיף לשלם קצת יותר, מאשר לשלם הרבה אחר כך, ובמיוחד אם מדובר על תשלום גבוה, בדמות תאונה או הריסה של רכב.

נהיגה בשכרות נקודות
     

תגובות והערות: (0)
כתוב תגובה או הערה:
יש להזין שם
יש להזין הערה
עורך דין תעבורה - אייל שמולביץ
קיבלתם דו״ח הטומן בחובו נקודות?

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.

יש להזין שם
יש להזין טלפון
יש להזין פרטים
סעיפי עבירה לפי נושא: