נהיגה תחת השפעת קנאביס

הוויכוח בנושא השימוש בקנאביס נמצא בתקופה האחרונה בכותרות לעיתים מזומנות. דומה שהוויכוח בין תומכי מהלך הלגליזציה והמתנגדים לו רק הולך ומעצים. הסכנות של נהיגה תחת השפעת קנאביס הן אחד הטיעונים המרכזיים של מתנגדי הלגליזציה של הקנאביס בישראל. נכון להיום, נהיגה בשכרות, כמו גם נהיגה בהשפעת סמים, הן שתיהן עבירות חמורות מאוד בראי החוק.

לכן מי שנתפס בעבירה של נהיגה תחת השפעת קנאביס, צריך לשכור עורך דין תעבורה מנוסה שילווה אותו לאורך כל ההליך המשפטי. מהן המשמעויות החוקיות של נהיגה בהשפעת קנאביס? מהם העונשים הקבועים בחוק בעבירות כאלה? למה חשוב להסתייע בעורך דין מיומן? בהמשך המאמר נעסוק בנושאים הללו, שהחשיבות שלהם, כך נדמה, רק הולכת ועולה.

 

המשמעויות החוקיות של נהיגה תחת השפעת סמים או קנאביס

המשמעות החוקית של נהיגה תחת השפעת קנאביס הינה שלילת הרישיון של הנהג העבריין למשך שנתיים. אם בוצעו עבירות שונות, או אם הנהג היה מעורב בתאונה, יתווספו לעונש הזה גם עונשים בגין העבירות הנוספות. ככלל, נהיגה בהשפעת סמים נתפסת כעבירה חמורה. כיוון שכך, גם השופטים בבתי הדין לתעבורה נוטים להחמיר עם מי שנהג בהשפעת סמים או קנאביס.

יחד עם זאת, השוטרים המאשימים את הנהג בהאשמות כאלה, חייבים לנהוג לאורך כל הדרך על פי הדרישות וההנחיות של החוק. לא אחת קרה שהאשמות בוטלו או הופחתו, כאשר עורך דין תעבורה התערב בעניין.

 

מדרג העונשים בעבירות נהיגה תחת השפעת קנאביס

להלן הענישה על פי החוק:

  • עבירה ראשונה: במקרה שבו הנהג נתפס בפעם הראשונה בעבירה של נהיגה בהשפעת סמים או בשכרות, העונש הוא שלילת רישיון למשך שנתיים מינימום. בנוסף, עלול הנאשם לספוג גם עונש מאסר על תנאי. במקרים נדירים, התביעה עלולה לבקש עונש שהוא אפילו משמעותי יותר.
  • עבירה שנייה: במקרה כזה, שלילת הרישיון היא לתקופה של ארבע שנים לפחות. בנוסף, יש סיכוי סביר שהעבריין יקבל גם עונש מאסר על תנאי, או מאסר בפועל.

המשמעות של הענישה הזאת בשני המקרים, היא שהעבריין יצטרך לעבור מבחני נהיגה, מה שכרוך בעלויות כספיות נוספות.

 

מהן הסמכויות של שוטרים כשהם עוצרים נהג על נהיגה תחת השפעת קנאביס

כאשר שוטר עוצר נהג בחשד לנהיגה בהשפעת קנאביס או נהיגה בהשפעת סמים, הוא רשאי לדרוש מהנהג לבצע בדיקה של דגימת רוק. אף שהבדיקה הזאת כשלעצמה איננה יכולה להיות בסיס להרשעה, היא יכולה לבסס את הדרישה של השוטר מהנהג לבצע בדיקת שתן.

למעשה, הדרישה לבדיקה כזאת יכולה לבוא גם אם אין חשד סביר לעבירת נהיגה תחת השפעת קנאביס או סמים אחרים. עם זאת, אם יש חשד סביר שהנהג אכן ביצע נהיגה בהשפעת סמים או קנאביס, ניתן לדרוש ממנו לבצע בדיקת שתן שהיא מדויקת יותר. אולם יש מקרים שבהם עורך דין תעבורה יוכל לפעול לביטול או הפחתה של העונש הצפוי. עם המקרים שבהם הדבר אפשרי ניתן למנות בעיקר מצב שבו מדובר בעבירה ראשונה של הנהג.

 

אילו תנאים חייבים להתקיים על מנת שההאשמות לנהיגה תחת השפעת קנאביס תהיינה מבוססות

בראש ובראשונה, חשד לנהיגה בשכרות או נהיגה תחת השפעת קנאביס צריך להיות סביר. אמנם נכון לומר ששוטר יכול לדרוש מנהג לבצע בדיקת רוק. עם זאת, אם התהליך נמשך והנהג נדרש לבצע גם בדיקה מתקדמת יותר לגילוי סמים, השוטר חייב להוכיח שהיה לו חשד סביר לכך שהנהג ביצע נהיגה בהשפעת סמים. חשד סביר הוא נושא מורכב, והוא עשוי להיות מופרך בעת הדיון המשפטי.

מתי קיים חשד סביר לנהיגה תחת השפעת קנאביס?

להלן חלק מהמרכיבים שעשויים לבסס חשד סביר:

  1. הנהג הודה בשימוש בסמים: הודאה של הנהג יכולה לשמש עילה לביצוע חיפוש מדוקדק ברכב
  2. ריח חזק של סמים ברכב: לסוגים שונים של סמים יש ריח ספציפי, ששוטר מנוסה יכול לזהות. אם אכן זוהה ריח כזה, הוא בהחלט בגדר עילה קבילה לעריכת חיפוש.
  3. אמצעים לשימוש בסמים: אם השוטר מבחין באמצעים לשימוש בסמים ברכב, גם אז הוא יכול לערוך חיפוש.
  4. הנהג יצא ממקום שמוכר כ"תחנת" סמים: אם הנהג נצפה כשהוא יוצא ממקום שחשוד כתחנת סמים, קיימת עילה לעריכת חיפוש.
  5. מידע מודיעיני ממוקד: לעיתים מזומנות, חיפוש ברכב מתבצע על סמך מידע מודיעיני ממוקד.

בכל אחד מהמקרים הללו, ערך דין תעבורה יכול לבחון את הראיות ואת הנסיבות. זאת, במטרה לשלול את העילה לביצוע החיפוש ולהפחית אגב כך את העונש הצפוי לנהג. בהעדר עילה, לא ניתן לערוך חיפוש ברכב. כיוון שכך, גם הממצאים מחיפוש כזה, אם נערך, לא יוכלו לשמש כראיות.

 

מהי הענישה בגין שימוש בקנאביס בנהיגה?

הענישה המשמעותית ביותר בגין נהיגה תחת השפעת קנאביס היא שלילת רישיון של הנאשם. תקופת המינימום לשלילת רישיון היא שנתיים, אך לעיתים מזומנות בתי המשפט מחמירים אף יותר. במקרה של נהג החוזר על העבירה בתוך שנה מהעבירה הקודמת, העונש עלול להיות חמור אף יותר ולהגיע לכדי ארבע שנים של פסילת רישיון.

במקרים חמורים במיוחד, עלול להתווסף לעונש גם עונש מאסר על תניא, ואף מאסר בפועל. לרוב העונש נקבע על פי חומרת העבירה שביצע הנהג.

 

על נהיגה תחת השפעת קנאביס והצורך בשירותיו של עורך דין תעבורה

נהיגה תחת השפעת קנאביס, כמו גם נהיגה תחת השפעת סמים, שתיהן עבירות שהמחוקק מתייחס אליהן ברצינות הראויה. יחד עם זאת, בגלל שמדובר בענישה משמעותית, ההוכחה לאשמתו של הנהג צריכה להיות ללא עוררין. עורך דין תעבורה יבחן את הראיות ויעשה הכל על מנת להפחית את העונש הצפוי לנהג.

ככל שערך הדין הוא מיומן יותר, כך היכולת שלו לזהות כשלים באופן שבו התקבלה ההחלטה על החיפוש תהיה משמעותית יותר. מכאן, גם היכולת של עורך הדין להפחית או להפריך כליל את ההאשמות. לרוב, עורך דין איכותי הוא ההבדל בין שלילת רישיון לתקופה ארוכה לבין עונש הרבה פחות משמעותי.

נהיגה תחת השפעת קנאביס
     

תגובות והערות: (0)
כתוב תגובה או הערה:
יש להזין שם
יש להזין הערה
עורך דין תעבורה - אייל שמולביץ
קיבלתם דו״ח הטומן בחובו נקודות?

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.

יש להזין שם
יש להזין טלפון
יש להזין פרטים
סעיפי עבירה לפי נושא: