נהיגה תחת השפעת קוקאין

נהיגה תחת השפעת קוקאין היא מסוכנת, ולכן הענישה הקבועה בחוק בעבירה כזאת היא מחמירה. יחד עם זאת, נהיגה תחת השפעת קוקאין חייבת להיות מוכחת במלואה על ידי המשטרה. לפיכך, מי שחשוד בעבירה של נהיגה בהשפעת סמים באופן כללי, חייב לעבור בדיקות שיוכיחו שהנהג אכן היה במצב האמור.

עורך דין תעבורה אשר מגן על הנהג, ישתמש בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותו. זאת הן במטרה למנוע הרשעה של הנהג והן להפחתת העונש הצפוי לו. מה לשון החוק בכל מה שנוגע לנהיגה בהשפעת קוקאין או סמים אחרים? אילו תנאים צריכים להתקיים על מנת שהנהג אכן יורשע? איך יכול עורך דין מיומן להגן על מרשו ולהפחית את העונש הצפוי? בשורות להלן הרחיב את היריעה בסוגיות הללו.

 

נהיגה תחת השפעת סם – מה לשון החוק?

מבחינת החוק במדינת ישראל, נהיגה תחת השפעת קוקאין או סמים אחרים, דינה כדין נהיגה בשכרות. הסעיף שעל פיו מורשע נהג כזה הוא סעיף 62(3) לפקודת התעבורה. בסעיף הזה מוגדר במפורש איסור נהיגה בשכרות.

מעניין להדגיש כי גם נהג המלווה נהג חדש, או מורה נהיגה, חייבים להיות פיכחים לאורך כל הזמן שבו הם נמצאים לצידו של נהג חדש או מתלמד. הענישה בגין נהיגה בהשפעת סמים היא כדלקמן:

  1. אם מדובר בעבירה ראשונה: במקרה שבו מדובר בעבירה ראשונה, העונש הצפוי לנהג הוא שלילת רישיון הנהיגה לתקופה של שנתיים לכל הפחות. זאת, בנוסף למאסר על תנאי. חשוב להדגיש שבמקרים רבים, התביעה מוצאת לנכון לבקש אפילו עונש מוגדל.
  2. כשמדובר בעבירה חוזרת: עבירה חוזרת עלולה לגרום לכך שהרישיון של הנהג יישלל לתקופה של ארבע שנים לכל הפחות. גם כאן, יש סיכויים טובים שהתביעה תבקש עונש מוגדל, מאסר על תנאי ואולי אפילו מאסר בפועל.

חשוב להדגיש שהאמור לעיל נוגע למצב שבו בוצעה עבירה, אבל לא היו נפגעים. נהג שיכור או תחת השפעת סמים שהיה מעורב בתאונה או פגע באדם אחר, עלול לספוג עונש מאסר משמעותי. עורך דין תעבורה עשוי לסייע לנהג החשוד הן בהפחתת סעיפי האישום והן בהפחתת הענישה, אם וכאשר הוא יורשע בדין.

 

סמים ואלכוהול וההבדלים ביניהם בדיני התעבורה

כאשר אדם נתפס כשהוא נוהג בהשפעת סמים, הוא יישפט על פי אותו החוק העוסק בנהיגה בשכרות. מדינת ישראל לא מצאה לנכון לחוקק חוק ספציפי העוסק בנהיגה תחות השפעת סם, ולהבדיל אותה מנהיגה בשכרות. יחד עם זאת, השופטים בבתי המשפט לתעבורה בישראל מבחינים באופן ברור בין נהגים שיכורים לנהגים שהיו תחת השפעת סמים בזמן הנהיגה. האישום זהה לכאורה, אבל הענישה מחמירה הרבה יותר.

 

אילו תנאים צריכים להתקיים בכדי להרשיע את הנהג בנהיגה תחת השפעת קוקאין?

אחת הבעיות הניצבות בפני הממונים על אכיפת החוק, היא הפער בין זכויות הפרט מצד אחד, לבין עריכת בדיקה או חיפוש ברכב של מאן דהו ללא צו. על מנת לפשר על הפער הזה מתקיים מושג החשד הסביר. פסיקות שונות מחדדות את הנושא, וקובעות כי צריכה להיות ראיה כל שהיא לביצוע נהיגה תחת השפעת קוקאין. חשד סביר יכול להתעורר, למשל, על פי המצבים כדלקמן:

  • חשד לביצוע נהיגה בהשפעת סמים בעקבות התנהגות הנהג: השוטר חייב לזהות אצל הנהג התנהגות האופיינית לאדם אשר השתמש בסמים.
  • השוטר הבחין באמצעים שמטרתם שימוש בסמים: שימוש בסמים דורש הסתייעות באמצעים שונים, כולל למשל מזרקים.
  • השוטר הריח ריח אופייני לסמים ברכב של החשוד: אם ריח חשוד עשוי לשמש עילה לעריכת חיפוש ברכב.
  • השוטר קיבל הסכמה של החשוד לבצע חיפוש ברכב.

בכל אחד מהמקרים, עורך דין תעבורה ינסה להוכיח שהבדיקה לא היתה חוקית וכי לא היה חשד סביר כנגד החשוד. העדר חשד סביר הופך את החיפוש לבלתי חוקי, וממילה ההוכחות שנתפסו הופכות לבלתי קבילות בבית המשפט.

 

נהיגה תחת השפעת קוקאין  - מתי כדאי לפנות לשירותיו של עורך דין תעבורה?

ככלל, במקרים של חשד לשימוש בסמים, ועל אחת כמה וכמה חשד לביצוע נהיגה תחת השפעת קוקאין או נהיגה בהשפעת סמים בכלל, חשוב וצריך להסתייע בעורך דין תעבורה. מדובר בחשדות כבדים מאד, שאם יוכחו ההשפעה שלהם על הנהג עלולה להיות מרחיקת לכת עד כדי שלילת רישיון הנהיגה. שלילת רישיון הנהיגה משנה את אורח החיים וההתנהלות של הנהג.

אם הנהיגה היא חלק מהמטלות המקצועיות שלו במקום העבודה, הרי ששלילת הרישיון תגרום לו לאבד את מקום העבודה. הדבר נכון על אחת כמה וכמה אם מדובר בעצמאי, או בעל עסק המתבסס על נהיגה. למשל – נהג אוטובוס עצמאי.

 

מהו קו ההגנה המומלץ לנהג שנחשד בנהיגה תחת השפעת קוקאין?

כאשר אדם אשר נחשד בביצוע נהיגה תחת השפעת קוקאין פונה לעורך דין, הדבר הראשון שעורך הדין עושה הוא לבדוק את ההאשמות כנגד החשוד. בנוסף, בודק עורך הדין את אופן ביצוע הבדיקה והמעצר של החשוד. ישנן מספר אפשרויות להגנה על החשוד:

הוכחה שהחיפוש שבוצע היה לא חוקי כאמור לעיל, השוטר שביצע את הבדיקה ברכב של הנהג, חייב לבסס את הבדיקה על חשד סביר לביצוע נהיגה בהשפעת סמים. ככל שיעלה בידו של עורך הדין להפריך את החשד הזה, הבדיקה תהפוך בלתי חוקית ואיתה, כאמור, גם כל הממצאים שלה.
הפחתת חומרת ההאשמות עורך דין תעבורה ינסה למתן את כתב האישום שיוגש כנגד מרשו.
הפחתת חומרת הענישה אם למרות המאמצים, החשוד אכן הואשם והורשע בנהיגה תחת השפעת סמים, כי אז יפעל עורך הדין בכל כוחו על מנת להפחית את חומרת העונש שיוטל על הנאשם.

 

חשיבות הייעוץ המשפטי בעבירות נהיגה תחת השפעת קוקאין

ככל שהחשוד יפנה מוקדם יותר לעורך הדין, כך היכולת של עורך הדין להשפיע על מהלך הדברים לטובת החשוד תהיה גבוהה ומשמעותית יותר.

נהיגה תחת השפעת קוקאין
     

תגובות והערות: (0)
כתוב תגובה או הערה:
יש להזין שם
יש להזין הערה
עורך דין תעבורה - אייל שמולביץ
קיבלתם דו״ח הטומן בחובו נקודות?

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.

יש להזין שם
יש להזין טלפון
יש להזין פרטים
סעיפי עבירה לפי נושא: