נהיגה תחת השפעת אקסטזי

אקסטזי (MDMA) הוא סם פסיכואקטיבי סינתטי. הסם הזה הפך לפופולארי מאד בשנות השמונים והתשעים של המאה הקודמת. זאת, למרות שלאורך כל אותה תקופה ועד היום, הסם הזה נחשב כסם בלתי חוקי בעליל.  על פי החוק, נהיגה תחת השפעת אקסטזי היא עבירה אשר העונש המוטל על מי שמבצע אותה הינו שלילת רישיון לתקופה שלא תפחת משנתיים.

מה זה בעצם אקסטזי ולמה ההשפעה שלו על הנהיגה היא משמעותית? מה הענישה הקבועה בחוק על נהיגה בהשפעת סמים? כיצד עשוי עורך דין תעבורה לפעול לטובת הלקוח שלו הנאשם בנהיגה תחת השפעת סמים בכלל ואקסטזי בפרט? כל התשובות בהמשך המאמר.

 

מה זה אקסטזי ולמה ההשפעה שלו על הנהג היא שלילית

אקסטזי הוא, כאמור, סם פסיכואקטיבי חזק שההשפעה העיקרית שלו היא רגשית. ההשפעה הרגשית מושגת באמצעות העלאת המינון של חומרים היוצרים אצל המשתמש הרגשה של אופוריה. ההשפעה של אקסטזי על המשתמש נמשכת בממוצע כשתים עשרה שעות. במהלך השעות הללו המשתמש חווה, כאמור, תחושה של אופוריה והתעלות נפשית.

בנוסף, המשתמש יחוש התפרצות של אנרגיה, המלווה בהקהיית תחושת הכאב בגוף. משמתפוגגת ההשפעה של האקסטזי, יחוש המשתמש תחושה חזקה של עייפות ולאות קיצוניות. נהיגה תחת השפעת אקסטזי עלולה, לפיכך, להתאפיין בחוסר שיקול דעת קיצוני. מחקרים קובעים שמחצית מתאונות הדרכים הקטלניות נגרמות בעקבות שימוש באקסטזי ודומיו.

 

תופעות הלוואי של נהיגה תחת השפעת אקסטזי

אדם שצורך אקסטזי ועולה על ההגה, עלול לחוות מגוון תופעות לוואי מסוכנות שיש בהן כדי להשפיע במישרין על יכולת הנהיגה של הנהג:

בזמן האופוריה בתקופת האופוריה, בשעות שאחרי נטילת כדורי אקסטזי, עלול הנהג להאמין שהוא יכול לבצע פעולות שבפועל הן בלתי ניתנות לביצוע, או אפילו מסכנות חיים. עם הפעולות הללו ניתן למנות עקיפות מסוכנות, נסיעה במהירות מופרזת או ניסיון לעבור מכשולים שבפועל הם בלתי עבירים.
בתום תחושת האופוריה לרוב, משתמשי אקסטזי חווים בתום האופוריה הנלווית לנטילת האקסטזי תחושה של ריקנות ודיכאון קיצוניים. זאת, בנוסף לתחושה של עייפות קיצונית. הבעיה בתחושה הזאת היא עייפות הגוף, כאשר מנגד המוח עדיין לא יכול לעבור למצב של שינה. נהיגה בהשפעת סמים בעת הזאת עלולה לפגוע באינסטינקטים של הנה ולגרום לכך שגם פעולות נהיגה פשטות יהפכו למסוכנות.
עיוותים בראייה במינונים גבוהים, שימוש באקסטזי גורם לעיוותים בראייה. זוהי כשלעצמה בעיה לא פשוטה. אם נלווים לה סימפטומים אחרים, היא עלולה להיות חמורה שבעתיים.
פגיעה במוליכים העצביים שימוש באקסטזי גרם להפרשת כמויות גדולות של מוליכים עצביים בשלב האופוריה. בהמשך, ההפרשה שלהם פוחתת עד כדי קהות עצבית של המשתמש. שימוש תכוף באקסטזי עלול לפגוע בהפרשת המוליכים העצביים.

מי שנאשם בנהיגה תחת השפעת אקסטזי, חייב לשכור במהירות האפשרית עורך דין תעבורה מיומן. זאת, במטרה פעול להפחתת האישומים ולהקלת הענישה.

 

הענישה הקבועה בחוק בגין נהיגה תחת השפעת אקסטזי

קיים הבדל משמעותי בין הענישה הקבועה בחוק לבין הענישה בפועל למשתמשי אקסטזי וחומרים דומים. מצד אחד, החוק בישראל איננו מבחין בין נהיגה בהשפעת סמים לבין נהיגה בהשפעת אלכוהול – או במילים אחרות נהיגה בשכרות. לכאורה, הענישה בשני המקרים אמורה להיות זהה. בפועל, יש הבדל משמעותי בפסקי הדין וגזרי הדין המוטלים על משתמשי אקסטזי.

השופטים מבינים את המשמעות החמורה של שימוש בסמים, ועל אחת כמה וכמה כאשר המשתמש גם יושב מאחורי ההגה ונוהג.

 

ההבדל בחומרת העונשים על נהיגה תחת השפעת אקסטזי באופן חזרתי

בנוסף, יש הבדלים בענישה בין מי שנתפסו בהשפעת סמים בפעם הראשונה, לבין מי שנתפסו באותה העבירה בפעם השנייה או יותר:

  1. עונש על עבירה ראשונה: במקרה כזה, העונש הצפוי יכלול שלילת רישיון הנהיגה לתקופה של שנתיים לכל הפחות. בנוסף, ובכפוף לנסיבות, עלולה התביעה לבקש גם עונשים נוספים. עם העונשים הללו ניתן למנות מאסר על תנאי, מאסר בפועל וקנסות כספיים.
  2. עונש על עבירה שנייה: במקרה כזה, העונש של שלילת רישיון הנהיגה עלול להיות כפול מזה שהוזכר בסעיף הראשון. המשמעות היא שלילת רישיון לארבע שנים. זאת, בנוסף לקנסות, מאסר על תנאי או אפילו מאסר בפועל.
  3. עונש על עבירות חוזרות: במקרים קיצוניים, עלול בית המשפט לשלול את הרישיון של הנהג שהשתמש באקסטזי לצמיתות.

מהאמור לעיל אפשר להגיע למסקנה אחת בלבד – ככל שהאישומים כנגד הנהג הם חמורים יותר, כך הצורך בשירותים הטובים של עורך דין תעבורה גדול יותר. עורך הדין יעשה ככל יכולתו למתן את התוצאות של העבירה ואת גזר הדין.

 

איך יכול עורך דין תעבורה לפעול לטובת הלקוח שלו במקרי נהיגה תחת השפעת אקסטזי?

אחד הדברים החשובים ביותר שנאשם בעבירה של נהיגה תחת השפעת אקסטזי צריך לעשות, הוי לפנות מהר ככל האפשר לעורך דין איכותי בתחום התעבורה. מצד אחד, נהיגה בהשפעת סמים מהווה עילה לענישה מחמירה. מצד שני, עורך דין מיומן עשוי, באמצעים משפטיים, למתן את רוע הגזרה. להלן דרכי הפעולה האפשריות של עורך דין תעבורה המייצג חשוד או נאשם בנהיגה תחת השפעת סמים:

  • הפרכת החשד הסביר לנהיגה תחת השפעת סמים: כששוטר עוצר אדם על נהיגה בהשפעת אקסטזי או סמים אחרים. הוא חייב להוכיח קיומו של חדד סביר בעת ביצוע המעצר. הפרכת הטיעון של השוטר עלולה לשמוט את הבסיס להאשמה.
  • העדר הצלחה של התביעה להוכיח מתי נצרך הסם: אם עורך הדין מצליח לעורר ספק באשר לקביעה של התביעה באשר למועד הצריכה של הסם המסוכן, ממילא יישלל הבסיס לתביעה. זאת, כמובן, בתנאי שהנהג לא ביצע עבירה או התנהל בצורה המאששת את החשדות נגדו.
  • מיתון סעיפי ההרשעה: עורך דין יפעל למיתון ההאשמות, כך שכתב האישום שיוגש יכיל, בסיכומו של עניין, האשמות מתונות בהרבה מאלה שהיו בתחילה.
  • מיתון גזר הדין: אחרי שהנהג הורשה, יפעל עורך הדין למיתון הענישה בטיעונים שונים.

 

לסיכום

ככלל, האשמה של נהיגה תחת השפעת אקסטזי היא חמורה. רק עורך דין מנוסה ומיומן יכול לפעול בצורה יעילה לביטול ההאשמה או לכל הפחות למיתון ההשלכות העתידיות שלה.

נהיגה תחת השפעת אקסטזי
     

תגובות והערות: (0)
כתוב תגובה או הערה:
יש להזין שם
יש להזין הערה
עורך דין תעבורה - אייל שמולביץ
קיבלתם דו״ח הטומן בחובו נקודות?

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.

יש להזין שם
יש להזין טלפון
יש להזין פרטים
סעיפי עבירה לפי נושא: