נהיגה תחת השפעת מריחואנה

נהיגה תחת השפעת מריחואנה כמוה כנהיגה בשכרות. לכן העונש המינימלי אשר יכול להינתן על עבירה זו הוא שלילת רישיון לפחות לתקופה של שנתיים, בנוסף לקנסות גבוהים והתניית חידוש הרישיון, ובמקרים חריגים אף מאסר על תנאי.

כדי להימנע מעונשים כבדים אלו, יש להיעזר בשירותיו של עורך דין תעבורה, אשר יוכל לסייע במהלך המשפט ולמצוא את אותן פרצות אשר יבטאו וידגימו כשלים מהותיים בעבודת המשטרה. כדאי ורצוי לערב עו"ד תעבורה כבר מהשלבים המוקדמים של התיק, ומיד בעת המעצר, כדי שהוא יוכל להעמיק בפרטים ולמנוע מצבים או אמירות אשר לאחר מכן עלולים לשמש כנגד הנתבע.

 

ההבדל בין נהיגה בשכרות לבין נהיגה תחת השפעת מריחואנה

על פי החוק, נהיגה תחת השפעת סמים כמוה כנהיגה בשכרות. החוק, לכאורה לא מבדיל בין שני סוגי העבירות, מכיוון ששתיהן נחשבות לעבירות חמורות אשר עונש כבד בצידן. העונש המינימלי הינו שלילת רישיון לפרק זמן של לפחות שנתיים - עונש הנחשב כבד, בעיקר כאשר לוקחים בחשבון שבחיינו הבוגרים אנו תלויים ברישיון הרכב למטרות תעסוקה, בריאות וחופש.

עם זאת, בשונה מנהיגה בשכרות אשר יכולה להימדד באופן פשוט יותר באמצעות בדיקת ינשוף, בדיקת סמים הינה מורכבת יותר מבחינת האישורים שהיא מצריכה. למעשה, כאשר מתעורר חשד בשוטר כי הנהג נמצא תחת השפעת סמים וישנם ראיות לחשד סביר, הוא צריך לבקש אישור לחיפוש ברכב אחר סמים או לביצוע בדיקת דם.

הוא עשוי לעצור את הנהג לפרק זמן של שלוש שעות וההמלצה לנהג היא לשתף פעולה. בחוסר שיתוף פעולה או סירוב לבצע את הבדיקה, למעשה מודה הנהג כי אכן השתמש בסמים או עשה עבירה כלשהי אחרת. בסירובו הוא מחמיר את המצב בעוד שבהסכמה לבדיקה הוא עשוי לצאת ללא כלום.

 

האם ומדוע מקלים בתי המשפט בעונשים המוטלים בגין נהיגה תחת השפעת מריחואנה?

הלכה למעשה, מפריד בית המשפט בין עבירת נהיגה בשכרות ועבירת נהיגה תחת סמים, בעיקר כאשר הסם הינו מריחואנה. כדי שבית המשפט יקל מהעונשים הקבועים ויקבע עונשים קלים יותר לנוהג תחת השפעת מריחואנה, על עורך דין תעבורה להוכיח בעת המשפט מספר דברים:

  • הנהג לא הושפע מכמות הסם שעישן או הושפע באופן לא משמעותי
  • הנהג אינו צורך סמים באופן קבוע
  • הנהג השתמש בסמים, אולם לא בסמוך למועד הנהיגה

כיוון שמריחואנה נחשבת כסם קל, בדרך כלל בית המשפט והמשטרה לא יתחילו או יפתחו הליך פלילי נגד נתבע אשר מחזיק סם למטרות אישיות, מכיוון שאין מחשבה כי אוכלוסיה זו הינה מסוכנת. אולם כאשר נהג נתפס נוהג תחת השפעת קנאביס, על עורך דין תעבורה להוכיח את האמור, כדי לנסות להקל מהעונש הצפוי.

חומרת העונש, במקרה של נהיגה תחת השפעת מריחואנה תהיה על פי חומרת המקרה ונתונה להחלטתו של בית המשפט. סביר להניח כי לקונה זו בחוק, תיפתר בעתיד על ידי חקיקה, במיוחד לאור העובדה כי קיימים גם שימושים במריחואנה למטרות רפואיות, אשר השפעתה על הנהיגה דורשת מחקרים והוכחות נוספות.

 

מה קורה במהלך משפט העוסק בנהיגה תחת השפעת מריחואנה?

בנוסף להוכחות אלה, אשר נדרש להן עו"ד תעבורה, לגבי מידת השפעתה של המריחואנה על הנהג, הוא יידרש גם לערער על אמינות ותקפות החשד הסביר אשר התעורר בשוטר שעצר את הנהג, ובהליך המעצר כולו. בדומה למשפטי תעבורה אחרים, יחקור עורך דין את פרטי המעצר, את נוהל כתיבת הדוח והגשת כתב האישום.

שלבים אלה צריכים להתבצע על פי נהלים מסודרים שקבעה המשטרה, ואין לסטות מהם בשום מקרה. ככל שעורך הדין יהיה מנוסה יותר בתיקים דומים, כך הוא יוכל למצוא פרצות בהליכים אלה ולסייע להקלת העונש ולפעמים אף לביטול כתב האישום. כמו כן לפעמים יידרש עורך הדין לייצג את הנתבע גם אל מול המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, לאחר שיקבל הזמנה לשימוע ובדיקה לכשירותו כנהג.

 

חשיבות בחירת עורך דין תעבורה מקצועי במקרי נהיגה תחת השפעת מריחואנה

אין להקל ראש בבחירת עורך הדין המקצועי ביותר בתחום. עורך דין תעבורה, המנוסה בתחום זה, יוכל לסייע לנתבע לצאת מהמשפט ללא שלילת רישיון ולפעמים אף יוביל לביטול כתב האישום. עם זאת, אין ללכת שולל אחר עורכי דין המבטיחים זיכוי מלא עוד בטרם ראו את תיק החקירה והראיות הקיימות בו.

כדאי לשכור את שירותיו של עורך דין אשר יש לו ממליצים רבים, היכולים להעיד על אופיו, האופן בו הוא מלווה את המשפט והצלחותיו בעבר. כמו כן, כדאי לשאול בשיחה המקדימה מי ייצג אותך בבית המשפט, כך שתוכל להיות בטוח כי עורך הדין ששכרת הוא זה שייצג אותך ולא מתמחה חסר ניסיון ממשרד עורכי הדין. כדאי ורצוי לערב את עורך הדין מייד עם המעצר, או בשלבים מוקדמים ככל האפשר.

 

לסיכום

נהיגה תחת השפעת מריחואנה נחשבת לנהיגה תחת השפעת סמים, הדומה לעבירת נהיגה בשכרות. על פי החוק, אין הבדל בין עבירות אלו, מכיוון ששתיהן נחשבות לעבירות חמורות, ויש בהן חומרים המשפיעים על אופן הנהיגה ואיכותה. אולם, הלכה למעשה, בתי המשפט מפרידים בין שתי עבירות אלו, והעונשים אשר יוטלו על נהיגה תחת השפעת מריחואנה עשויים להיות קלים יותר מאשר אלה אשר יוטלו על נהיגה בשכרות.

אולם, כדי שבית המשפט יפסוק עונשים קלים יותר, על עורך דין תעבורה לנסות להוכיח כי הסם שנלקח לא נלקח סמוך למועד הנהיגה (מכיוון ששאריות הסם עלולות להיראות גם מספר ימים לאחר לקיחתו, בבדיקת הדם), שהנהג לא הושפע או הושפע באופן מינימלי מהשפעת הסם וכי הנהג אינו נוהג לקחת סמים באופן קבוע. כמו כן, הוא יידרש לערער על התנהלותה של המשטרה בעת המעצר ועל קיום כשלים מהותיים בהליכים אלו.

נהיגה תחת השפעת מריחואנה
     

תגובות והערות: (0)
כתוב תגובה או הערה:
יש להזין שם
יש להזין הערה
עורך דין תעבורה - אייל שמולביץ
קיבלתם דו״ח הטומן בחובו נקודות?

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.

יש להזין שם
יש להזין טלפון
יש להזין פרטים
סעיפי עבירה לפי נושא: