נהיגה תחת השפעת LSD

אחת התופעות היותר מכעיסות  שהולכות ומתפשטות, היא נהיגה תחת השפעת LSD או סמים אחרים. למרבה הצער נהגים שצרכו סמים, ובכלל זה סמים קשים, מרשים לעצמם לנהוג ולסכן הן נהגים אחרים והן הולכי רגל. בשורות הבאות נדון בנושא נהיגה בהשפעת סמים על היבטיה השונים.

מה הסכנות הגלומות בנהיגה תחת השפעת סמים? מהי הענישה הקבועה בחוק לנהגים לא אחראיים הנוהגים בהשפעת סמים? איך יכול עורך דין תעבורה לפעול להפחתת הענישה או למניעתה? בשורות להלן נעסוק בהיבטים שונים של השפעת הסם, ואיך המחוקק מתייחס למי שנוהגים בחוסר אחריות ותחת השפעת LSD.

 

מהן הסכנות הגלומות בנהיגה תחת השפעת LSD וסמים בכלל

כל אחד יודע כי נהיגה תחת השפעת LSD וסמים בכלל היא אסורה. אבל רק מעט יודעים ומבינים מהי בדיוק ההשפעה של הסם על הגוף ואיך היא פוגעת בכשירות של הנהג.

להלן ההקשרים שבהם השפעת הסם היא החזקה ביותר:

  1. יכולת קבלת החלטות: נהיגה דורשת קבלת החלטות שונות לעיתים קרובות. מתי להאיץ, מתי לעצור, מתי לעקוף והיכן. נהיגה בהשפעת סמים פוגעת בצורה משמעותית ביכולת של הנהג לקבל החלטות מושכלות. היא פוגעת גם בחלוקת הקשב של הנהג, תכנון ובחירת המסלול והערכת היכולות שלו לנוע ביחס לנפח התנועה.
  2. יכולת תמרון: במהלך הנהיגה, הנהג חייב לעיתים קרובות לבצע תמרונים שונים. בין השאר – מעבר מנתיב לנתיב, השתלבות בתנועה, פניות, שינויי מסלול ועוד. שימוש בסמים פוגע באינסטינקטים של הנהג, בחדות המחשבה וביכולת שלו לקבל החלטה ולהוציא אותה לפועל במהירות.
  3. מיומנות ושליטה ברכב: שימוש בסמים פוגע ביכולת של הנהג לשלוט בכלי הרכב שלו.

 

בגלל הסכנות הללו, ובגלל העבדה שמי שעושה שימוש בסמים מסכן את עצמו ומסכם נהגים והולכי רגל, החמיר המחוקק את הענישה על נהיגה תחת השפעת סם. זאת, גם אם הנהג לא ביצע עבירת תנועה ולא פגע בעצמו או בזולתו.

 

מהי הענישה על נהיגה תחת השפעת LSD

פקודת התעבורה בישראל עוסקת, בין השאר, גם בנושא הנהיגה בשכרות. לצורך העניין, נקבע שמי שנהג בהשפעת סמים דינו כדין מי שנהג בשכרות. ואולם המצב בפועל הוא שהענישה על נהיגה תחת השפעת LSD וכל סם אחר לצורך העניין היא מחמירה הרבה יותר מאשר ענישה על נהיגה בשכרות.

זאת ועוד - תיקון לחוק משנת 2005 מאפשר להגיש כתב אישום נגד הנהג, ללא צורך להוכיח שהסם השפיע באופן כל שהוא על התפקוד שלו. די אם נמצאו ראיות לשימוש בסמים, על מנת להגיש כתב אישום.

 

מדרג העונשים בעבירות נהיגה תחת השפעת סמים

הענישה על נהיגה בהשפעת סמים היא כדלקמן:

בעבירה ראשונה אם מדובר בעבירה ראשונה של הנהג, ואם מדובר בנהג שלא היו לו קודם עבירות קודמות, ובכלל זה נהיגה בהשפעת אלכוהול או סמים, כי אז העונש הצפוי לנאשם הוא שלילת רישיון הנהיגה לתקופה של לא פחות משנתיים. בנוסף, השופטים עלולים לגזור עליו גם קנסות. בחלק ניכר מהמקרים, התביעה מבקשת אף החמרת הענישה.
בעבירה שנייה במקרים כאלה, העונש עלול להגיע לכדי שלילת רישיון לתקופה של ארבע שנים. זאת, בנוסף לענישה נוספת. ענישה כאמור יכולה להיות מאסר על תנאי, מאסר בפועל וקנסות כספיים. בחלק ניכר מהמקרים, התביעה דורשת עונשים חמורים מהמינימום.
עבירת חוזרות אם מתברר לבית המשפט שלנאשם אין תקנה והוא חוזר על העבירות שלו, עלולים השופטים לשלול את הרישיון של הנהג העבריין לצמיתות.

 

ההשלכות של ענישה מחמירה בגין נהיגה תחת השפעת LSD

מעבר לעובדה שהרישיון נשלל לתקופות ארוכות, המשמעות של שלילת הרישיון היא כספית. שלילת הרישיון לתקופה של יותר משנה, מחייבת את הנהג לחדש את הרישיון ולעבור מבחן נהיגה. במקרים חמורים, הנהג מחויב לעבור למעשה את כל מסלול הלימודים לקבלת רישיון מחדש. הדבר נכון על אחת כמה וכמה כשמדובר בתקופות ארוכות יותר.

עורך דין תעבורה ינסה, לפיכך, למנוע הרשעה של הנהג בעבירות חמורות כאלה. הרשעה בעבירות קלות יותר עשויה אולי לגרור קנס כספי, אבל לא תביא לשלילת הרישיון. יש נהגים שעבורם רישיון הנהיגה הוא אמצעי הדרוש להם לפרנסתם. עם הנהגים הללו ניתן למנות נהגי מוניות, נהגי הובלות או אנשי שירות או מכירות, שעבורם הרכב הוא אמצעי משמעותי לצורך פרנסה.

 

איך יכול עורך דין תעבורה לסייע לחשוד בנהיגה תחת השפעת LSD

כאמור, עבירה של נהיגה תחת השפעת LSD והשפעת סמים בכלל נחשבת לעבירה חמורה מאד. יתרה מכך – שופטי התעבורה נוטים בדרך כלל להחמיר בענישה של מי שנאשם בעבירת נהיגה בהשפעת סמים, ביחס למי שנאשם בעבירה של נהיגה בשכרות.

זאת, הן משום שהשפעת הסמים חזרה הרבה יותר מאשר השפעה של אלכוהול, והן משום שמי שנאשם בנהיגה תחת השפעת סמים עושה זאת, ככל הנראה, באופן קבוע. כאשר חשוד בנהיגה תחת השפעת סמים פונה לעורך דין, עורך דין תעבורה יפעל במספר מישורים:

  • בשלב הראשון, עורך הדין יבדוק את הראיות כנגד החשוד וכיצד הן הושגו. לעיתים מזומנות, בדיקת הראיות מובילה למסקנה שהבדיקה של החשוד נעשתה בחוסר סמכות של השוטר ומבלי שהיה לשוטר או לשוטרים שבצעו את הבדיקה חשד סביר נגד החשוד בביצוע נהיגה תחת השפעת LSD. בהעדר חשד סביר, הממצאים כנגד החשוד אינם קבילים.
  • בשלב הבא, אם התברר שהבדיקה והמעצר של החשוד על נהיגה בהשפעת סמים היו חוקיים, יתמקד עורך הדין בניסיון להפחית ככל שניתן את האישומים שיוגשו כנגד החשוד. המטרה היא להגיש כתב אישום שגזר הדין בדינו יהיה כספי ולא כרוך במאסר על תנאי או בפועל, או בשלילת רישיון.
  • בתום המשפט ולאחר פסק הדין, יפעל עורך הדין לריכוך של גזר הדין ככל שניתן. הדברים אמרים בקיצור תקופת שלילת הרישיון ובאי הטלת עונש מאסר בפועל או על תנאי.

 

חשוב להדגיש כי עורך דין תעבורה יכול להשיג תוצאות טובות, אבל לרוב מדובר במיתון הענישה ולא במניעה מוחלטת שלה.

נהיגה תחת השפעת LSD
     

תגובות והערות: (0)
כתוב תגובה או הערה:
יש להזין שם
יש להזין הערה
עורך דין תעבורה - אייל שמולביץ
קיבלתם דו״ח הטומן בחובו נקודות?

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.

יש להזין שם
יש להזין טלפון
יש להזין פרטים
סעיפי עבירה לפי נושא: