נהיגה בשכרות נהג צעיר

נהג נחשב כנהג צעיר עד גיל 24, כאשר ההתייחסות לכל עבירה שהוא מבצע תהיה קפדנית וזהירה יותר בהשוואה לנהגים מבוגרים יותר. הסיבה לכך, היא שנהג צעיר הינו חסר ניסיון ועלול לבצע פעולות מסוכנות במהלך הנהיגה, כתוצאה מחוסר מחשבה או גילו הצעיר.

כיוון שההקפדה על מילוי וציות לחוקים הינה קפדנית יותר, כך גם אם נתפס נהג צעיר לבדיקת ינשוף, עליו לקבל תוצאה נמוכה יותר מאשר התוצאה האפשרית לכלל הנהגים. כמו כן, העונש על עבירה זו יהיה קשה וממושך יותר. המטרה היא למנוע עד כמה שאפשר את הסיכון לנהג ולמשתמשי הדרך ולהרתיע באמצעות עונשים אלה נהגים נוספים.

 

הגדרת נהג צעיר והמגבלות המוטלות עליו

נהג חדש הוא נהג אשר טרם מלאו לו שנתיים מיום קבלת הרישיון, בעוד שנהג צעיר הוא מי שכבר עברו שנתיים מאז קבלת הרישיון אולם הוא טרם הגיע לגיל 24. הגדרה זו של נהג צעיר מבטאת את העובדה שעקב גילו וחסר ניסינו הוא עלול לקחת על עצמו סיכונים מיותרים במהלך הנהיגה.

כיוון שידוע כי נהגים צעירים עלולים להיות מעורבים יותר בתאונות דרכים, החשש לחייהם ולחיי משתמשי הדרך הינו גדול יותר בהשוואה לנהגים מנוסים ומבוגרים יותר. לכן, קבע החוק מספר הגבלות החלות על נהגים חדשים וצעירים, כדי שאלו ינהגו בזהירות רבה יותר.

המגבלות הקיימות על נהג חדש וצעיר היא החובה לנהוג עם מלווה למשך שלושה חודשים בבוקר מיום קבלת הרישיון ושישה חודשים בלילה, לאחר מכן תוטל על הנהג מגבלה על כמות הנוסעים שהוא יכול להסיע והחמרה בעונשים כאשר הוא נתפס עובר עבירות מסוימות.

 

מדידת רמות האלכוהול בגופו של הנהג הצעיר

ישנו פער ניכר בין כמות האלכוהול המותרת אצל נהג צעיר והכמות המותרת אצל כלל הנהגים. בעוד שהכמות הנמדדת אצל נהג צעיר חייבת להיות מתחת ל - 50 מיקרוגרם לליטר אוויר נשוף, אצל כלל הנהגים כמות זו יכולה להיות מתחת ל - 290 מיקרוגרם לליטר נשוף. גם התוצאות בבדיקות הדם המודדות את רמת האלכוהול הינן שונות באופן מהותי, ולמעשה רמת האלכוהול המותרת אצל נהג צעיר היא כה נמוכה עד כי אסורה לו השתיה לחלוטין.

ההיגיון העומד מאחורי איסור זה הוא הניסיון להכחיד את התנהגות הצעירים אשר נוהגים לשתות ולנהוג לאחר בילוי לילי. נהיגה בשכרות משבשת את הנהיגה, כאשר היא גורמת להאטה בקבלת החלטות, ראיה מטושטשת ועבירות נלוות כמו אי חגירת חגורת בטיחות, נסיעה במהירות מופרזת, מעבר באור אדום וכו'.

 

מה על נהג צעיר לעשות לאחר מעצר על נהיגה בשכרות?

הכלל הראשון שנדרש מהנהג הצעיר הוא לשתף פעולה עם השוטר העוצר. יש לזכור כי שוטר יכול לעצור לבדיקת ינשוף, גם ללא חשד מקדים כי הנהג אכן שיכור, בדומה לעצירה לבדיקת רישיונות. ישנם נהגים צעירים, אשר מסרבים לבצע את בדיקת הינשוף, חלקם מחשש מפני התוצאה וחלקם מכיוון שהם חושבים כי אם לא יבצעו את הבדיקה הם לא יידרשו לעמוד בפני משפט.

אולם, למעשה, כאשר נהג מסרב לבצע בדיקה המודדת את רמת האלכוהול בגופו, הוא מודה באשמה כי אכן נהג שיכור. מצב זה נראה באופן חמור בפני בית המשפט, ובעיקר כאשר מדובר על נהג צעיר. בנוסף, אם תסרב לבצע את בדיקת הנשיפה, סביר להניח כי באותו רגע תזומן לקצין בכיר יותר ויוגש נגדך כתב אישום.

כך או כך, כדאי לערב כבר בשלב זה עורך דין תעבורה, כדי שיוכל ללוות אותך בתהליך, לוודא או לעקוב אם לא נעשו כשלים במקרה הספציפי, ואם ישנה אפשרות להקלה בעונש. יש לזכור כי בתי המשפט מחמירים מאוד עם אוכלוסיה מיוחדת זו, הכוללת נהגים צעירים, ולו רק לשם ההרתעה עצמה, ולכן לא כדאי לנסות להתחמק מעונש או מייצוג הולם.

 

נהיגה בשכרות נהג צעיר: מה נדרש עו"ד תעבורה להוכיח בבית המשפט ומהם העונשים הקבועים בחוק?

עו"ד תעבורה אשר יהיה מעורב משלב קבלת הדו"ח יוכל ללוות את הנהג הצעיר בכל נוהל המעצר. בדרך כלל, עם גילוי השיכרות, יידרש הנהג להתלוות לשוטר לפגישה עם קצין בכיר יותר אשר ישלול את רישיונו באופן אוטמטי ומיידי. ההורים או בעלי הרכב עלולים גם הם לקבל התרעה ודיווח כי הרכב עוקל או נלקח באופן מיידי.

כמו כן, הוא יקבל זימון לבית המשפט, שם  עלולים להחמיר ולהאריך את תקופת הפסילה, להשית קנסות נוספים והתניות שונות עד כדי מאסר על תנאי. על עורך דין תעבורה להוכיח במהלך המשפט, כי נוהל המעצר והשלילה לא נעשה על פי הסטנדרטים המקובלים, וכי המשטרה לא פעלה על פי נהלים סבירים.

כמו כן, ירצה עורך הדין לערער על תוצאות הבדיקה, או להרשים את השופט באמצעות עבר נקי מעבירות נהיגה של הנהג או מאפיינים אחרים רלבנטיים.

 

לסיכום

נהיגה בשכרות נחשבת לאחת מהעבירות החמורות ביותר ועונשים כבדים בצידה. כאשר המבצע אותה הוא נהג צעיר, המשטרה ובית המשפט יחמירו אף יותר מכך והעונשים יהיו כבדים הרבה יותר. על נהג צעיר חלות מגבלות מסוימות בפני החוק, וכך גם רמת האלכוהול המותרת בגופו נמוכה מאד.

כאשר עוצר שוטר נהג צעיר בחשד לנהיגה בשכרות, ההמלצה היא להסכים לבדיקה ולשתף פעולה עם השוטרים בשטח, כדי לא להיכנס למצבים שלאחר מכן יהיה קשה לצאת מהם. מייד עם המעצר, כדאי ורצוי לשכור את שירותיו של עורך דין תעבורה, המומחה בתחום זה.

עורך הדין יוכל ללוות את הנהג הצעיר בכל מהלך המעצר, שלילת הרישיון האוטומטית ובליווי בפני בית המשפט. במקרים מסוימים, יוכל עורך הדין להשיג הקלה בעונשים, לאחר שיוכיח כי נעשו כשלים מהותיים בעבודת המשטרה, או שהיו לנהג נסיבות מקלות מסוימות.

נהיגה בשכרות נהג צעיר
     

תגובות והערות: (0)
כתוב תגובה או הערה:
יש להזין שם
יש להזין הערה
עורך דין תעבורה - אייל שמולביץ
קיבלתם דו״ח הטומן בחובו נקודות?

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.

יש להזין שם
יש להזין טלפון
יש להזין פרטים
סעיפי עבירה לפי נושא: