נהיגה בשכרות פעם ראשונה

נהיגה בשכרות הינה עבירה חמורה, גם בפעם הראשונה שהיא נעשית. החוק קבע רמה מינימלית אשר מעליה נחשב הנהג כשיכור. רמה זו נקבעה לריכוז אלכוהול הגבוה מ - 240 מיקרוגרם לליטר אוויר נשוף או מעל 50 מ"ל ב - 100 מ"ל דם. נהיגה בשכרות מעמידה את כל משתמשי הדרך בסכנה, והסיכון לביצוע תאונה קטלנית כאשר הנהג שיכור עולה בשיעור משמעותי.

בית המשפט מחמיר עם עבירה זו וקובע עונשים כבדים על העוברים אותה. יהיה קל יותר להמתיק את העונש ולהקל עליו, אם עובר העבירה עושה זאת בפעם הראשונה או כאשר הוא לא ביצע עבירות נהיגה משמעותיות בעבר. עם זאת, עקב חומרת העבירה, לא תמיד יכול הנהג לצאת זכאי או פטור מעונש כלל, והוא יידרש למאבק עיקש וליווי של עורך דין תעבורה המנוסה בתחום זה.

 

נהיגה בשכרות פעם ראשונה והסכמה או סירוב לביצוע בדיקת ינשוף

יש לזכור כי שוטר יכול לעצור אותך ולדרוש ממך לבצע בדיקת ינשוף, גם אם לא עלה חשד לנהיגה בשכרות. לכן, יש להתייחס לכך כאל בדיקת רישיונות רגילה, ולהסכים למה שהשוטר מציע. רבים מהנהגים מסרבים לבצע את בדיקת הינשוף, חלקם מחשש כי הבדיקה אינה מהימנה וחלקם מכיוון שהם חושבים שאם לא יבצעו בדיקה זו בית המשפט לא יוכל להרשיע אותם בנהיגה בשכרות.

למעשה, אין הדבר כך. בית המשפט יוכל להרשיע בנהיגה בשכרות גם אם אין הוכחת מעבדה, ויתרה מכך, כאשר אדם מסרב לבצע את הבדיקה, כמוה כהוכחה שאכן הוא נהג שיכור. לכן, סירוב או חוסר הסכמה לבדיקה אינה מקלה על המצב, אלא אף מחמירה אותו באופן משמעותי. בעוד, שאם תבצע את הבדיקה, יש מצב כי היא לא תמדוד אלכוהול כלל, מכיוון שהיא מכוונת לבדיקת רמות אלכוהול גבוהות.

 

נעצרתי בפעם הראשונה על נהיגה בשכרות - מה עלי לעשות?

במידה ונמצאה רמת אלכוהול גבוהה מהמותר בגופך, עליך להתקשר מיד וללא דיחוי לעו"ד תעבורה, המנוסה בתחום זה. כדאי לערב את עורך הדין כבר מהשלבים המוקדמים ביותר האפשריים כדי שהוא יוכל לייעץ לך בנושאים אשר יוכלו לאחר מכן, בעת המשפט, לשמש לטובתך. מעבר לכך, כאשר נעצרים על נהיגה בשכרות, רשאי וצריך השוטר העוצר לזמן אותך לשימוע אצל קצין גבוה יותר כדי שזה ישלול את רשיונך עד למועד המשפט.

כדאי שבשימוע ינכח עורך דין תעבורה, אשר כבר אז יוכל להקל מהעונש הצפוי. אין חובה לנוכחות עורך דין בשימוע, אולם דבר זה יכול לסייע לך הן בעת השימוע והן לאחריו.  לפעמים, כבר בעת השימוע יוכל עורך הדין לגלות דברים אשר יוכלו לסייע לו בעת המשפט, כמו למשל אופן כתיבת הדוח או נוהל המעצר.

 

מהו העונש על נהיגה בשכרות בפעם הראשונה?

החוק היבש לא מבדיל בין נהיגה בשכרות המתרחשת בפעם הראשונה מבחינת חומרת העונשים הקבועים. העונש הקבוע הוא שלילת רישיון לתקופת זמן של מינימום שנתיים, בנוסף לקנסות והתניות שונות כמו התניית חידוש רישיון עד כדי מאסר על תנאי. עם זאת, כאשר עובר העבירה עושה זאת בפעם הראשונה, יש סיכוי להגיע להסכם טיעון עם התביעה.

הסכם טיעון זה יכול להפחית את העונש לנהיגה תחת השפעת אלכוהול, שזוהי עבירה פחותה בחומרתה והעונש עליה הוא שלילת רישיון לשלושה חודשים. אולם, יש לזכור ולהתריע כי לא כל משפט יכול להסתיים בהסכם טיעון שכזה, ולמעשה הוא תלוי בניסיון של עורך הדין ובמידת שכנועו לגבי ההליך עצמו.

כמו כן, יש לזכור כי ישנן אוכלוסיות מיוחדות, כמו למשל נהגים צעירים עד גיל 24 או נהגים מקצועיים, אשר המשפט שיעסוק בעניינם יחמיר מאוד. גם אם זו עבירה ראשונה עבורם - יהיה קשה מאוד להשיג הקלה בעונש, אם בכלל.

 

חובת ההוכחה המוטלת על עורך דין תעבורה בתיקי נהיגה בשכרות פעם ראשונה

כאשר תיק של נהיגה בשכרות מגיע לפתחו של עורך דין תעבורה עליו לחקור את התנהלות השוטרים במעצר, ואת דרך מדידת האלכוהול בגופו של הנתבע. ככל שימצא עורך הדין ליקויים רבים יותר בתהליך, כמו למשל אי הסבר על הבדיקה או על משמעותו של הסירוב לביצועה, אופן מילוי הדוחות וכתב האישום ואופן ביצוע הבדיקה, כך הוא יוכל לטעון כי יש להקל מעונשו של הנהג.

כדי לחקור את כל האמור ולמצוא את הליקויים שיוכלו להמתיק את עונשו של הנתבע, על עורך הדין לבקש ולקבל מהמשטרה את כל הטפסים הנדרשים לשם כך. לכן, עליו להיות מנוסה ובקיא בפרטי החוק ובעל ניסיון בתיקים דומים. עם זאת, לא כדאי ללכת שולל אחר עורכי דין שמבטיחים הרים וגבעות לזיכויים, עוד בטרם ראו את חומרי החקירה.

 

לסיכום

עבירת נהיגה בשכרות הינה עבירה חמורה, ולכן בתחילת המשפט תדרוש התביעה להטיל על הנהג את העונש החמור ביותר הקבוע בחוק. עם זאת, לאור כך שעבירה זו נעשתה בפעם הראשונה, יוכל עורך דין תעבורה, במצבים מסוימים להגיע להסכם טיעון עם התביעה לגבי הורדת חומרתה של העבירה לנהיגה תחת השפעת אלכוהול ולכן גם להמתקת העונש.

כדי לעשות זאת, יידרש עו"ד תעבורה למסמכים רבים מהמשטרה לווידוא תקינות ההליך. ככל שיימצאו ליקויים רבים יותר בדרך המעצר, בהסברים על הבדיקות, בנוהל הבדיקה או בתקלה כלשהי במכשיר, כך ייקל עליו להוכיח כי יש להקל עם הנהג.

עם זאת, יש לזכור כי לא תמיד משפט על נהיגה בשכרות עשוי להסתיים כך, וברבים מהמקרים יצטרכו הנהגים לחיות עם תוצאות מעשיהם. כדי לנסות להגיע למצב זה, יש לבחור עורך דין תעבורה המנוסה בתחום זה, אשר הצליח בעבר להגיע לתוצאות מוצלחות, ולערב אותו מוקדם ככל האפשר בתיק האמור.

נהיגה בשכרות פעם ראשונה
     

תגובות והערות: (0)
כתוב תגובה או הערה:
יש להזין שם
יש להזין הערה
עורך דין תעבורה - אייל שמולביץ
קיבלתם דו״ח הטומן בחובו נקודות?

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.

יש להזין שם
יש להזין טלפון
יש להזין פרטים
סעיפי עבירה לפי נושא: