נהיגה בשכרות מול נהיגה תחת השפעת סמים

הן נהיגה בשכרות והן נהיגה תחת השפעת סמים נחשבות בין העבירות החמורות ביותר על פי החוק. כיוון שעבירות אלו כה חמורות, והעונשים בגינן עלולים להיות כבדים מאד, יש להתייעץ ולשכור את שירותיו של עורך דין תעבורה בשלבים המוקדמים ביותר האפשריים, ורצוי אף מיד עם עצירת הנהג לראשונה.

על עו"ד תעבורה להיות בקיא בחוקים ובנהלים הקיימים בנושא זה ובמהלך המשפט למצוא את הפירצות או הכשלים שנעשו בעת ביצוע ההליך של מדידת האלכוהול או בדיקות הסמים. אין להקל ראש בבחירת עו"ד תעבורה, משום חומרת העבירות. נהג אשר יחשוב כי יוכל לצאת ללא עונש, מכיוון שנהג תחת השפעת סמים קלים, כמו מריחואנה, יגלה במהירות כי הדבר אינו כך, וכי הוא זקוק לסיועו של עו"ד.

 

מהם שני ההבדלים המהותיים בין נהיגה בשכרות ונהיגה תחת השפעת סמים?

מעבר לכך ששתי עבירות אלו נחשבות לעבירות חמורות מאד בפני החוק, ישנם מספר הבדלים מהותיים ביניהם, הן במהלך המעצר בגין העבירה ובדיקות המדידה והן ברמת המינון המותרת:

  • בדיקות מדידה - בעוד ששוטר יכול לעצור נהג ולדרוש ממנו לבצע בדיקת ינשוף לגילוי רמת האלכוהול, גם אם אין חשד סביר להניח כי הנהג הינו שיכור, בבדיקה לגילוי סמים אין הדבר כך. כדי לבדוק האם הנהג נוהג תחת השפעת סמים, יש צורך בבדיקת שתן, או בדיקת דם, שאין השוטר יכול לדרוש מהנהג לבצע, אם אין לו הוכחה או ראיה מוצקה לכך שהוא נמצא תחת השפעת סמים. ללא הוכחה או חשד סביר, יכול השוטר לדרוש לבצע רק בדיקת רוק, אשר מהימנותה הינה מוגבלת.
  • רמת המינון המותרת - בהקשר של נהיגה בשכרות קבע החוק מינון שעל פיו ייקבע האם הנהג נהג בשכרות או לא. מתחת לרמה המותרת לא ייחשב הנהג כעבריין, בעוד שאם הבדיקה מורה על מינון הגבוה מהמותר, עלול הנהג לקבל כתב אישום על נהיג בשכרות.  בנוגע לנהיגה תחת השפעת סמים, לא קבע החוק מינון מותר, כך שגם מינון מינימלי של סמים ייחשבו כעבירה. מעבר לכך, לא מבדיל החוק בין סוגי הסמים הקיימים, ולכן גם נהג אשר נהג תחת השפעה של סמים קלים, כמו מריחואנה עלול להיות מואשם בעבירה של נהיגה בשכרות. לכאורה, כיוון שאין מינון מינימלי לנהיגה תחת שימוש בסמים, עבירה זו נראית כחמורה יותר, אולם דווקא עובדה זו יכולה להקל על עורך הדין במהלך המשפט.

 

התייחסות דומה לעבירת נהיגה בשכרות ועבירת נהיגה תחת השפעת סמים

החוק מגדיר ומתייחס לעבירת נהיגה בשכרות באופן דומה לעבירת נהיגה תחת השפעת סמים. כך או כך, עלול הנהג הנתפס לעמוד בפני בית המשפט לאחר שהוגש כנגדו כתב אישום על נהיגה בשכרות, גם אם למעשה נתפס נוהג תחת השפעת סמים.

למרות ששני החומרים הם בעלי השפעה שונה על הגוף, החליט החוק להתייחס לחומרים אלה כדומים, ולעבירה המיוחסת להם כעבירה חמורה במיוחד אשר עונשים כבדים בצידה. הדומה בין שני החומרים הללו הוא ההפרעה שהם גורמים לקבלת ההחלטות ולמהירות התגובה, כמו גם לשיבוש הנהיגה באופן שעלול לסכן או לגרום לתוצאות קטלניות.

השפעה זו של החומרים על הנהיגה עלולה להיות הרת סיכון הן לנהג עצמו והן לכל משתמשי הדרך האחרים.

 

משמעות הייצוג המשפטי בעבירות נהיגה בשכרות מול נהיגה תחת השפעת סמים

עורך דין תעבורה אשר בקיא בתחומים אלה יוכל להשתמש בדומה ובשונה שבין שני סוגי העבירות. כאשר התיק עוסק בנהיגה תחת השפעת אלכוהול, ינסה עורך הדין לפקפק באמינות בדיקת הינשוף, ולמצוא פרצות בניהול הבדיקה או בהסבר עליה. במקרה של נהיגה תחת השפעת סמים ינסה עורך הדין לטעון כי ההשפעה על הנהיגה לא הייתה תחת השפעת הסמים, כיוון שלפעמים הבדיקה יכולה לתת תוצאות רק לאחר מספר ימים או שבועות.

כך או כך, בשתי העבירות חייב הנתבע להיות מיוצג על ידי עורך דין תעבורה, באופן המוקדם והמהיר ביותר האפשרי. העונש האפשרי על שתי עבירות אלו על פי החוק עלול לכלול שלילת רישיון למשך פרק זמן ארוך בנוסף לקנסות והתניות אחרות, אשר עלולות להגיע במקרים מסוימים עד למאסר על תנאי.

במהלך המשפט, עורך הדין המייצג ינסה לספק נתונים נוספים על הנהג, כמו למשל היעדר עבירות נהיגה קודמות, צורך חיוני דחוף ברישיון ועוד, כדי לנסות להפחית מחומרת העונש. ככל שעברו של הנהג יהיה נקי יותר מעבירות נהיגה כך יהיה קל יותר לעורך הדין להקל מהעונש האמור ולכוון את המשפט, עד כמה שאפשר, לטובתו של הנתבע.

עם זאת, יש להימנע ממחשבה כי כל מקרה אשר מגיע לפתחו של עורך דין תעבורה יסתיים בעונש קל, למרות הניסיונות והמאמצים שנעשים.

 

לסיכום

על פי החוק, עבירת נהיגה בשכרות דומה לעבירת נהיגה תחת השפעת סמים. העונשים הקבועים בחוק יהיו דומים בשתי עבירות אלו, למרות שאין ספק כי החומרים הינם שונים. שני השינויים העיקריים הקיימים בין החומרים הללו, הוא בבדיקת המינון הנעשית לשניהם וברמה הנמדדת המותרת. בעוד שנהיגה בשכרות יכולה להימדד ולהיות מוכחת על ידי בדיקת ינשוף, אשר תידרש מהנהג גם ללא חשד סביר כי הוא נהג תחת השפעת אלכוהול.

נהיגה תחת השפעת סמים לא יכולה להיבדק על ידי בדיקות מהימנות מלבד בדיקת רוק, ללא חשד סביר שהנהג נהג תחת השפעת סמים. מעבר לכך, קובע החוק רמת אלכוהול מותרת אשר מתחתיה לא ייחשב הנהג כעבריין, בעוד שסמים בכל מינון שהוא ומכל סוג שהוא- לא מותרים. כך או כך, יידרש עורך דין תעבורה לשכנע את בית המשפט להמתיק את עונשו, ככל הניתן.

נהיגה בשכרות מול נהיגה תחת השפעת סמים
     

תגובות והערות: (0)
כתוב תגובה או הערה:
יש להזין שם
יש להזין הערה
עורך דין תעבורה - אייל שמולביץ
קיבלתם דו״ח הטומן בחובו נקודות?

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.

יש להזין שם
יש להזין טלפון
יש להזין פרטים
סעיפי עבירה לפי נושא: