נהיגה בשכרות על אופניים חשמליים

דינה של נהיגה בשכרות על אופניים חשמליים כדינה של נהיגה בשכרות בכל רכב ממונע אחר. למרות שהסברה הרווחת היא כי ניתן לרכב על אופניים חשמליים בכל גיל, זמן ומצב, סברה זו אינה נכונה ואף מסוכנת מאד ומסכנת את כל משתמשי הדרך האחרים. נהג על אופניים חשמליים אשר נתפס נוהג בשכרות עלול למצוא עצמו עומד בפני בית המשפט לאחר הגשת כתב אישום נגדו.

יש לערב עורך דין תעבורה כבר בשלבים הראשונים של התיק, גם אם נראה כי רכיבה על אופנים הינה דבר של מה בכך. עו"ד תעבורה יוכל לייצג את הנתבע בבית המשפט, ולנסות להקל מהעונש הקבוע בחוק, במקרה ויואשם בנהיגה בשכרות.

 

עבירות תעבורה ברכיבה על אופניים חשמליים

אופניים חשמליים נעשים יותר ויותר שכיחים ברחוב הישראלי, כאשר הפופולריות שלהם עולה ככלי ירוק ונגיש. עם זאת, הרכיבה על אופניים חשמליים חייבת להיעשות על פי כללי הדרך, אשר גם רכבים ממונעים חייבים לציית להם. כיוון שאופניים חשמליים הינם עדיין בגדר חידוש, נהיגה ונסיעה באופניים חשמליים והחוקים הקשורים בהם עדיין מעסיקים את בתי המשפט.

לאחר מספר פסיקות רב, ניתן היום לקבוע כי ההתייחסות לעבירות נהיגה שנעשות על אופניים חשמליים לא פחותה מעבירות נהיגה הנעשות בכלי רכב אחרים. כיום רוכבי אופניים חשמליים מחוייבים לחבוש קסדה ולעבור מבחן תיאוריה, להיות מעל גיל 16 ולא לרכב על המדרכה ובין היתר, גם אסורה נהיגה בשכרות על אופניים חשמליים.

למרות שאין צורך ברישיון כדי לרכב על האופניים, נהג אשר נתפס נוהג בשכרות עלול למעשה לעבור עבירה פלילית.

 

מה אומר החוק על נהיגה בשכרות על אופניים חשמליים?

נהגים על אופניים חשמליים עלולים להיתפס ולהיעצר על מגוון עבירות שהם עושים החל מאי ציות לתמרורים ועד מעבר ברמזור אדום. אולם כאשר מדובר על נהיגה בשכרות, עלול הנהג לקבל כתב אישום ולעמוד בפני בית המשפט כדי לנסות להצדיק את עצמו או לחילופין לקבל את העונש כפי שהוא קבוע בחוק. בית המשפט מתייחס בחומרה לנהיגה בשכרות, בין אם היא התבצעה ברכב ובין אם התבצעה בעת הרכיבה על אופניים.

העונש אשר יכול בית המשפט לפסוק במקרה זה הוא שלילת רישיון, אם לנהג הנתבע יש רישיון על רכב, או איסור על הוצאת רישיון רכב אם לנהג הנתבע אין בנמצא רישיון שכזה. שלילת הרישיון עלולה להיעשות למשך שנתיים או על פי חומרת העבירה לדעתו של בית המשפט. את הייצוג בפני בית המשפט כדאי ומומלץ שייעשה עו"ד תעבורה, אשר בקיא בתחום זה באופן כללי ושיש לו ניסיון במשפטים על עבירות שנעשו על אופניים חשמליים בפרט.

 

מה לעשות כאשר שוטר עוצר אותי על נהיגה בשכרות על אופניים חשמליים?

כאשר שוטר עוצר נהג על אופניים חשמליים ומבקש ממנו לבצע בדיקת ינשוף, על הנהג לציית לדרישות השוטר ולבצע זאת. יש לזכור כי דרישה זו לבצע בדיקת מדידה של אלכוהול יכולה להתבצע ללא חשד מוקדם כי אכן הנהג שיכור, ולמעשה באפשרות השוטר לעצור כל רוכב אופניים בדומה ליכולתו לעצור רכב לבדיקת רישיונות.

לרוע המזל, ישנם נהגים אשר מסרבים לביצוע בדיקת ינשוף או בדיקת שכרות, חלקם מכיוון שהם חושבים בטעות שאין איסור על נהיגה בשכרות על אופניים חשמליים, וחלקם חושבים בטעות כי באמצעות סירוב לביצוע הבדיקה הם לא יוכלו לעמוד לדין מחוסר ראיות.

כך או כך, כתב האישום שיוגש נגד הנהג, בין אם נתפס הלכה למעשה שיכור ובין אם סרב לבדיקה יהיה בגין נהיגה בשכרות. כמו כן, בית המשפט יוכל להרשיע את הנהג על נהיגה בשכרות גם אם אין ראיה חד משמעית של בדיקת ינשוף או בדיקה אחרת. לכן, אין שום רווח בסירוב לביצוע הבדיקה, וסירוב זה עלול אף להחמיר את העונש בטענה על חוסר שיתוף פעולה של הנהג עם השוטרים בשטח.

 

חשיבות ההסתייעות בעורך דין תעבורה במקרי נהיגה בשכרות על אופניים חשמליים

כדאי ורצוי לשכור עו"ד תעבורה כבר בשלב הראשון בו רוכב האופניים נעצר. עורך הדין יוכל למצוא את הפירצה בחוק, אם באמת קיימת, לגבי ההליך והנוהל שנעשה בעת הבדיקה, בעת ההסבר על הבדיקה או בהיעדר הסבר על משמעות הסירוב לבצע את בדיקת הינשוף.

כמו כן, יוכל עורך הדין להשתמש בנתונים נוספים כדי לשכנע את בית המשפט להמתיק את העונש, כמו חוסר בעבירות נהיגה קודמות וגורמים אחרים אשר עשויים לשפוך אור על סיבת סירובו לבדיקה או שכרותו של הנהג. יש להתריע כי לא כל מקרה אשר מגיע לטיפולו של עורך דין תעבורה יוכל להסתיים בדיוק כפי שציפה הנהג, אולם נעשים כל המאמצים האפשריים כדי לנסות להקל על הנתבע, למרות חומרת הדין והעבירה.

 

לסיכום

כיוון שאופניים חשמליים הינם כלי רכב חדש יחסית בנוף הישראלי, רבים מהנהגים לא מודעים לכלל סכנותיו, כמו גם לזכויותיהם וחובותיהם כנהגים. אופניים חשמליים מחייבים את הרוכב באותם חוקים של נהגי כלי רכב ממונעים אחרים. בין היתר, ישנו איסור על נהיגה בשכרות על אופניים חשמליים, ונהג אשר נתפס בשכרות עלול למצוא עצמו בפני בית המשפט לאחר הגשת כתב אישום פלילי.

העונשים הקבועים בחוק הינם כבדים מנשוא, ועלולים לכלול שלילת רישיון רכב אם נמצא, למשך שנתיים או איסור על הוצאת רישיון אם עדיין לא קיים כזה. יש לשכור את שירותיו של עורך דין תעבורה באופן המוקדם ביותר האפשרי, כדי שהוא יוכל לייעץ ולכוון במהלך המשפט המתנהל ולהמתיק את העונש, במידת האפשר.

ככל שלנהג הרוכב יהיו פחות עבירות נהיגה, כך ייקל על עורך הדין לשכנע את בית המשפט להקל מהעונש ולפעמים אף לבטל כליל את האשמות.

נהיגה בשכרות על אופניים חשמליים
     

תגובות והערות: (0)
כתוב תגובה או הערה:
יש להזין שם
יש להזין הערה
עורך דין תעבורה - אייל שמולביץ
קיבלתם דו״ח הטומן בחובו נקודות?

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.

יש להזין שם
יש להזין טלפון
יש להזין פרטים
סעיפי עבירה לפי נושא: