סירוב לבדיקת שכרות

נהגים שנתפסים נוהגים בשכרות, עלולים לחשוב כי הם יכולים לסרב לבדיקת שכרות. אולם למעשה, הם אינם יכולים לעשות זאת ובגין סירוב לבדיקת שכרות נקבעו עונשים המפורטים בחוק. הסיבה להנחה כי ישנה אופציה לסירוב לבדיקת ינשוף או שכרות נעוצה בכך שעד 2005, רק שוטר שהיה לו יסוד סביר לחשוד כי הנהג הינו שיכור יכול היה לחייב אותו לבצע את הבדיקה.

היסוד הסביר התבסס על נהיגה פרועה או כל ראיה ברורה אחרת. נהגים שרק הדיפו ריח אלכוהול סירבו לבצע בדיקה, והורשעו רק בגין הסירוב בעונש קל יותר מאשר העונש הניתן על נהיגה בשכרות. כיום, המצב שונה והשוטר יכול לדרוש על ביצוע הבדיקה, אף ללא חשד לנהיגה בשכרות.

 

סירוב לבדיקת שכרות או סירוב לבדיקת ינשוף

שוטר רשאי לעצור נהג ולדרוש ממנו לבצע בדיקת שכרות, גם אם הוא לא בטוח או אין חשד לנהיגה בשכרות. כשם שהשוטר יכול לעצור ולבקש בדיקת רישיונות, כך הוא יכול לבקש לבצע את הבדיקה. במקרה של תאונה, יכול השוטר גם לבקש לבצע את בדיקת השכרות באמצעות בדיקת דם, אשר נחשבת למהימנה יותר.

לנהג אין אפשרות סירוב לבדיקת שכרות או ינשוף, גם אם הוא טוען כי עוכב לצורך כך. סירוב לבדיקת נשיפה או בדיקת ינשוף, נחשבת בעיני החוק לנהיגה בשכרות הלכה למעשה, וכך גם ייקבע העונש. עם זאת, יש לזכור כי השוטר המבקש בדיקה לגילוי רמת האלכוהול בנשיפה או בדם, חייב גם הוא להקפיד על כללי החוק, כמו למשל הסבר על מהות הבדיקה, על מטרתה ועל אופן ביצועה.

כמו כן, חייב השוטר להסביר לנהג מה יקרה בעת סירוב לבדיקת נשיפה ומה העונשים אשר עלולים להיגרם מסירוב זה.

 

האם כדאי לסרב לבדיקת שכרות?

התשובה החד משמעית לשאלה זו היא לא. מעבר לכך, יש לזכור כי גם נשיפה לא בכמות מספקת המכשילה את הבדיקה באופן מכוון, כמוה כסירוב לבצע את הבדיקה. בדרך כלל מי שבוחר באופציה של סירוב לבדיקת ינשוף, מסתכן בכך שבית המשפט יחשוב כי היה לו מה להסתיר. אך לפעמים, הסירוב נובע רק מתוך פחד שתימצא רמה מסוימת של אלכוהול, או מתוך חשש לאי כיול המכשיר ולחוסר מהימנותו.

אולם, כאשר רמת האלכוהול הינה נמוכה מאוד, יכול לקרות מצב בו המכשיר לא יגלה רמה זו והנהג ישוחרר לביתו ללא כל משמעות, בעוד שסירובו לבצע את הבדיקה יוביל להגשת כתב אישום נגדו. אם בכל זאת, בחרת לסרב לבדיקה השכרות, כדאי ורצוי להתייעץ ולשכור את שירותיו של עורך דין תעבורה באופן המהיר ביותר.

עורך הדין יוכל למנוע מהמצב להתדרדר ולהחריף ולהגיע למקומות אשר לאחר מכן יהיה קשה מאוד לטפל בהם, בעת המשפט. יש לזכור כי נהיגה בשכרות הינה עבירה אשר בית המשפט מייחס לה חשיבות חמורה ביותר, כמו גם לסירוב לבדיקת שכרות.

 

העונש על סירוב לבדיקת שכרות או בדיקת ינשוף

משמעותו של סירוב לבדיקת שכרות או סירוב לבדיקת נשיפה הוא כי הנהג אינו משתף פעולה עם השוטרים בשטח. חוסר שיתוף פעולה נבחן לא רק ברמה המילולית, כאשר הנהג מצהיר בפני השוטרים כי אינו מוכן לעבור את הבדיקה אלא גם ברמה המעשית, כאשר הוא מכשיל אותה באופן מכוון בנשיפה לא חזקה ולא עוצמתית מספיק.

אם השתכנע בית המשפט כי אכן הנהג נהג בשכרות, גם אם אין הוכחה מדעית בדמות הבדיקה, הוא יוכל להרשיע אותו בנהיגה בשכרות. כמו כן, סירוב לביצוע הבדיקה משמעותה נהיגה בשכרות, כך שבסופו של דבר לא הרוויח הנהג מסירובו הקלה בעונש. העונשים על נהיגה בשכרות יכולים לנוע משלילת הרישיון לשנתיים, קנסות, שלילת רישיון על תנאי ועד מאסר על תנאי.

 

סיוע מעורך דין תעבורה במקרים של סירוב לבדיקת שכרות

כדאי להסתייע בשירותיו של עורך דין תעבורה באופן המוקדם ביותר האפשרי, כדי שאפשר יהיה להגיע לתוצאות המיטביות ביותר בתיק האמור. כדי להמתיק את עונשו של הנהג, יידרש עורך דין תעבורה להוכיח בבית המשפט כי הנהג לא קיבל את ההסברים הנדרשים על משמעות סירוב לבדיקת ינשוף, כפי שמתבקש בחוק, הן מבחינת הליך הבדיקה והן מבחינת משמעות העונשים הקבועים על סירוב.

כמו כן, ינסה עורך הדין, כמיטב יכולתו להוכיח כי אכן היו נסיבות מקלות לנהג אשר סירב לבצע את בדיקת הינשוף, או שמצבו הרפואי המוכח לא אפשר לו לבצע את הבדיקה באופן הראוי כך שהיא תספק תוצאות מהימנות. מצב רפואי זה יכול לכלול אסתמה מוכחת או כל מחלה ריאתית אחרת אשר מונעת מהנהג לנשוף באופן חזק לתוך השקית.

המשפט עלול להיות מורכב יותר, כאשר מדובר על עבירת נהיגה בשכרות החוזרת על עצמה, או בנהג אשר תלויות ועומדות לו עבירות נהיגה רבות. במקרים אלה העונשים עלולים להיות חמורים הרבה יותר ולהסתיים אף בעבודות שירות ובמקרים מסוימים אף במאסר בפועל.

 

לסיכום

בית המשפט מתייחס בחומרה רבה לנהיגה בשכרות, וכך גם לעבירה של סירוב לבדיקת שכרות. ולכן הוא מתייחס לסירוב לעבור בדיקה זו כנהיגה בשכרות בפועל, והוא עלול להשית על הנהג עונשים הדומים בחומרתם לנהיגה בשכרות, גם אם אין ראייה לכך.

בעונשים חמורים אלה, אשר עלולים להגיע גם עד למאסר על תנאי, מנסה בית המשפט להעביר את המסר כי אין אופציה לסרב לבצע את הבדיקה וכי על כל נהג לשתף פעולה עם השוטרים בשטח. משמעותו של סירוב לביצוע הבדיקה יכול להיעשות באופן מילולי, כאשר הנהג מצהיר על כוונות סירובו או באופן מעשי כאשר הוא אינו נושף מספיק חזק ומכשיל את הבדיקה באופן מכוון.

כך או כך, יש לערב עורך דין תעבורה מוקדם ככל האפשר כדי שהוא יוכל לסייע ולעזור במהלך המשפט.

סירוב לבדיקת שכרות
     

תגובות והערות: (0)
כתוב תגובה או הערה:
יש להזין שם
יש להזין הערה
עורך דין תעבורה - אייל שמולביץ
קיבלתם דו״ח הטומן בחובו נקודות?

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.

יש להזין שם
יש להזין טלפון
יש להזין פרטים
סעיפי עבירה לפי נושא: