ביטול צו להשבתת רכב בעבירה של נהיגה בשכרות

עבירת נהיגה בשכרות הינה כה חמורה עד כי ישנה אפשרות כי יינתן צו להשבתת הרכב עד לתקופות זמן משמעותיות, בנוסף כמובן לשלילת רישיון הנהג ועונשים נוספים הקבועים בחוק. במידה והצו להשבתת הרכב ניתן על ידי בית המשפט, את ביטול הצו יגיש עורך דין תעבורה, לאחר ששכנע את בית המשפט שישנן נסיבות מקלות בתיק, כמו למשל עבר נקי וללא עבירות נהיגה נוספות, צורך אקוטי רפואי ברכב ועוד.

כדאי ורצוי לערב עו"ד תעבורה בתיק, עוד בשלביו ההתחלתיים, כדי להיוועץ עמו ולהימנע ממצבים או אמירות אשר עלולות לפגוע בנתבע בשלבים מאוחרים יותר במשפט.

 

השבתת הרכב על פי החוק

כאשר נתפס נהג על נהיגה בשכרות, יכול השוטר העוצר לדרוש ממנו להתלוות אליו לקצין משטרה במטרה לשלילת רישיון הרכב, מכיוון שעל פי פקודת התעבורה קיימת חובת שימוע לנהג לפני השבתת רכבו. כמו כן, יוכל השוטר לתת לנהג צו המחייב אותו להתייצב אל מול הקצין עד כשלושה ימים מיום המקרה.

אם בטוח השוטר כי יוגש נגד הנהג כתב אישום, כאשר רמת האלכוהול בדמו גבוהה מאד או כאשר הוא עבר עבירות רבות, הוא יכול לאסור עליו להשתמש ברכב שבו נעשתה העבירה עד לתקופה של 30 יום. במידה ובמהלך שלוש השנים האחרונות נאסר על שימוש ברכב האמור, יכול השוטר להשבית את הרכב גם עד לתקופה של 60 יום וליטול את רשיונו.

במקרה של תאונה אפשר יהיה להשבית את הרכב גם לתקופה ארוכה יותר. בכל מקרה, על המשטרה לשלוח הודעת איסור שימוש ברכב לנהג ולבעל הרכב.

 

מה עלי לעשות כאשר מחליט הקצין להשבית את הרכב?

על כל נהג להבין ולדעת כי לאחר שימוע אפשר יהיה להשבית את הרכב המעורב בעבירה. כיוון שנהיגה בשכרות מסכנת את כל משתמשי הדרך האחרים, עבירה זו נכללת גם היא ברשימת העבירות אשר בגינה אפשר להשבית את הרכב. על הנהג לציית לשוטר העוצר ולבצע את כל הנאמר לו. עם זאת, בשלב זה יש לזכור להתייעץ ולשכור את שירותיו של עורך דין תעבורה, אשר ינסה כמידת יכולתו לבטל את הצו ולהמתיק את העונש.

אין ספק כי השבתת רכב לתקופה ארוכה, עלולה לפגוע באופן קשה בנהגים מסוימים, בעיקר אם זו פרנסתם או מטעמים רפואיים ואחרים. כאשר נראה כי עונש זה ניתן באופן נמהר וללא התחשבות בגורמים נוספים, יגיש עו"ד תעבורה בקשה לביטול הצו.

 

באילו מקרים אפשר לבטל צו להשבתת הרכב בעבירה של נהיגה בשכרות?

כאשר תיק של נהיגה בשכרות המעורב בו צו להשבתת הרכב מגיע לידי עורך דין תעבורה, עליו לנסות לשכנע את בית המשפט לבטל את הצו. בית המשפט יכול להסכים לביטול הצו, או לקצר את תקופת ההשבתה אם ישתכנע במספר נקודות מרכזיות:

  • בעל הרכב המעורב לא היה מודע להשבתת הרכב ולא נתן את הסכמתו לכך
  • בעל הרכב עשה ככל יכולתו כדי למנוע את העבירה או כאשר הנהג לא פעל על פי הוראותיו המפורשות של בעל הרכב (למשל כאשר הוא נתן לנהג אחר לנהוג ברכב למרות איסור מפורש)

בנוסף, יכול בית המשפט לקחת בחשבון גורמים נוספים אשר מועלים בפניו, כמו הזיקה שבין בעל הרכב והנהג, חוסר יכולת להשבית את הרכב עקב גורמים רפואיים דחופים וכו'.

 

מקרים בהם לא יתאפשר ביטול צו להשבתת רכב בעבירה של נהיגה בשכרות

יש לציין ולהתריע כי לא בכל המקרים יוכל עורך הדין לבטל את צו השבתת הרכב. ככל שיהיו לנהג עבירות נהיגה רבות יותר, כך יקשה עליו לטעון לחפותו או להמתקת עונשו. כמו כן, בית המשפט לא יתחשב במקרים בהם ההתנהגות אל מול השוטר העוצר הייתה לא מכבדת, כמות האלכוהול בדמו של הנהג הייתה גבוהה מאד או כאשר נעשו עבירות נוספות אשר מחייבות את הורדת הרכב מהכביש.

אולם ככל שעורך הדין יהיה בעל ניסיון רב יותר בסוג עבירות אלו, כך הוא יוכל למצוא פרצות רבות יותר באופן בו התבצע ההליך או בגורמים אחרים אשר יוכלו לשכנע את בית המשפט, כמו למשל באופן בו התבצע השימוע. מרגע הדרישה לביטול צו להשבתת רכב בעבירה של נהיגה בשכרות, יהיה חייב בית המשפט לקבוע דיון תוך מספר ימים, כך שבדרך כלל ההמתנה לתוצאה החיובית או השלילית לא תימשך זמן רב.

 

לסיכום

השבתת רכב בעבירה של נהיגה בשכרות נעשית בראש ובראשונה כדי להילחם בקטל בדרכים וכדי להציל נהגים אחרים המשתמשים בדרך. עם זאת, ישנם מצבים מסוימים בהם יכול עו"ד תעבורה לפעול למען ביטול צו להשבתת רכב, לאחר ששיכנע את בית המשפט בחיוניות הביטול.

בדרך כלל הנקודות אשר יעלו בדיון לביטול הצו יעסקו בזיקה שבין בעל הרכב והנהג, חוסר יידוע של בעל הרכב להשבתת הרכב או עבירה של הנהג על הוראות ברורות ומוגדרות שנתן בעל הרכב לגבי הנהיגה בו. כמו כן, יכול עורך הדין לטעון כי השימוע שנעשה לא נעשה בתום לב ולא נשמעו תגובותיו של הנהג.

מידת יכולתו של עורך דין תעבורה לבטל צו להשבתת רכב תלויה בכמות האלכוהול אשר נמדדה בדמו של הנהג, במספר העבירות הקודמות המיוחסות לו ומעורבות עבירות נוספות, כמו למשל ביצוע תאונה. כך או כך, ההמלצה היא לנהג אשר מצא עצמו עומד מול סיטואציה של השבתת רכב, לא לייצג את עצמו ולחשוב כי הוא יוכל לשחרר עצמו מצווים אלה.

יש להתייעץ ולשכור את שירותיו של עורך דין תעבורה באופן המיידי ביותר האפשרי, כדי לא לבזבז זמן יקר וכדי למנוע מצבים אשר יוכלו לשמש נגדו בשלבים מאוחרים יותר.

ביטול צו להשבתת רכב בעבירה של נהיגה בשכרות
     

תגובות והערות: (0)
כתוב תגובה או הערה:
יש להזין שם
יש להזין הערה
עורך דין תעבורה - אייל שמולביץ
קיבלתם דו״ח הטומן בחובו נקודות?

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.

יש להזין שם
יש להזין טלפון
יש להזין פרטים
סעיפי עבירה לפי נושא: