כמה מותר לשתות ולנהוג?

נהיגה בשכרות הינה אחת העבירות החמורות ביותר בדיני התעבורה, אשר עלולה לגרום לתאונות קשות ובעלות תוצאות קטלניות. הסיכון של נהג שיכור לבצע טעויות אשר יגרמו בסופו של דבר לתאונה קטלנית עולה בשיעור גבוה לאין ערוך לעומת נהג שאינו שיכור. משום הסיכון הגבוה, נרתמים כל רשויות החוק, הן המשטרה והן בתי המשפט למנוע מבעוד מועד מצבים אלה.

כיוון שנהיגה בשכרות מובילה לעונשים כבדים על פי החוק, נושא זה חייב להיות מטופל על ידי עורך דין תעבורה, עוד משלביו המוקדמים, מיד עם מעצרו של הנהג.

 

כמה מותר לשתות ולנהוג? הגדרתה של עבירת נהיגה בשכרות על פי החוק בישראל

לנהיגה בשכרות ישנן הגדרות ברורות על פי פקודת התעבורה הקובעות מינו נהג שיכור. כאשר נמדד בגופו של הנהג יותר מ - 240 מיקרוגרם של אלכוהול לליטר נשוף או לחילופין מעל 50 מ"ל ב- 100 מ"ל דם כאשר הבדיקה הינה בדיקת דם, ייחשב הנהג כנהג שיכור ויידרש להיות מורד מהכביש באופן מיידי. הגדרה זו משתנה לחומרה כאשר מדובר על נהג חדש או נהג הצעיר מגיל 24.

כך או כך, הגדרות אלו אינן מאפשרות לנהגים לשתות כוסית או שתיים במהלך הבילוי הלילי, גם אם הם מרגישים ששתייה זו לא השפיעה עליהם.  המשפט המוכר של "אם שותים-לא נוהגים" נכון תמיד, ולכן יש להיזהר בכל כמות שתייה שהיא.

בנוסף, קשה לדעת מראש איך תשפיע השתייה על אנשים שונים, מבחינת בדיקת האלכוהול, מכיוון שההשפעה תלויה במגדר, משקל גוף, ופרמטרים נוספים כמו אכילה לצד השתייה, חילוף החומרים ועוד. כך למשל, סביר להניח, כי שתייה תשפיע יותר על אנשים עם מסת גוף קטנה יותר, בהשוואה לאנשים עם מסת גוף גדולה יותר

 

האם שתיית אלכוהול באמת משפיעה על הנהיגה?

בדיקת שכרות יכולה להצביע על נהג אחד כשיכור ועל השני כפיקח, למרות ששניהם שתו את אותה כמות אלכוהול. לכן, פעמים רבות, נהגים אשר מגלים כי רמות האלכוהול בדמם גבוה, לא מודעים לכלל הסכנות שהם היו נתונים להם.

האלכוהול משפיע באופן דרמטי על הנהג, שיתבטא בזמן תגובה איטי יותר, קשב נמוך, תנועת עיניים פחותה, רגישות לסינוור, שינוי בתפיסה החזותית ובעיות בתהליך עיבוד המידע. מעבר לכך, נהג אשר נמצא תחת השפעת אלכוהול עלול  לבצע עוד מגוון עבירות נלוות כמו אי חגירת חגורת ביטחון או נהיגה במהירות מופרזת.

 

תפסו אותי על נהיגה בשכרות - מה עלי לעשות?

יש לדעת כי ברגע שעוצרים נהג ומבקשים ממנו לבצע בדיקת ינשוף, עליו להישמע להוראת השוטרים ולבצע את הנדרש. כל תירוץ או סירוב לבצע את הבדיקה, עלולה לסכן את הנהג בתביעה ובאישום חמור על נהיגה בשכרות וסירוב להוראות השוטר, בנוסף לשלילת הרישיון באופן מיידי ולפעמים גם החרמת הרכב.

במצב של סירוב לביצוע הבדיקה, העונש אשר יינתן על ידי בית המשפט עלול להיות חמור גם הוא ולהגיע לעונש המירבי הקבוע בחוק - שלילת רישיון לשנתיים. מייד בשלב זה, כדאי להתקשר עם עו"ד תעבורה, כדי שיוכל לייעץ לגבי המשך ניהול התביעה, ובעיקר יוכל למנוע מצבים או אמירות אשר לאחר מכן יהיו קשים יותר להתמודדות.

במקרה הצורך, אפשר וכדאי לברר האם המכשיר הינו מכויל בטרם ביצוע הבדיקה, כדי למנוע אי הסכמות או דילמות מאוחרות.

 

העונש המוטל על מי שהורשע בנהיגה בשכרות

העונש המוטל על נהיגה בשכרות הינה הגשת כתב אישום והטלת 10 נקודות. לייצוג בבית המשפט, יש לשכור את שירותיו של עו"ד תעבורה, המומחה בתחום זה ויוכל לייצג את הלקוח כראוי. כיוון שעבירה זו הינה חמורה, ובית המשפט מתייחס אליה אף ביתר חומרה כאשר מדובר על נהג צעיר, יש להציג את הטיעונים באופן ברור ונהיר, ולנסות להפחית מחומרת העונש.

אם יימצא הנהג אשם הוא עלול להיות במצב בו רישיונו נשלל לאלתר עד לתקופה של שנתיים. במקרה של תאונת דרכים שנעשתה תוך כדי נהיגה בשכרות, המקרה ייחשב לחמור יותר והעונש יהיה קשה יותר, ויהיה תלוי בתוצאות התאונה (נזק לרכוש או לחילופין הריגה).

 

מהלך המשפט העוסק בעבירות של נהיגה בשכרות

במהלך המשפט העוסק בנהיגה בשכרות, ינסה עורך דין תעבורה להדגיש ולהוכיח את הטעויות והכשלים הראייתיים שנעשו בעת תפיסת הנהג על שכרות. כדי להוכיח נהיגה בשכרות, על בית המשפט להשתכנע כי כל הכללים הקשורים להפעלת המכשיר נעשו על פי הוראות היצרן ועל פי יכולתו של המכשיר והמודד. אם התגלו כשלים באחד מהשלבים הללו, יש סיכוי להסכם פשרה.

ככל שעו"ד תעבורה יהיה מנוסה יותר בתיקים דומים, כך הוא יוכל לחקור ולגלות את הכשלים הללו באופן מהיר ויעיל יותר ולהמתיק ללקוח שלו את העונש הצפוי. עם זאת, יש לציין כי לא כל המשפטים מסתיימים בהקלת העונש, ויש להתאזר בסבלנות רבה במהלך קיום המשפט. כמו כן, משפטים מסוג זה, עלולים לשאוב מהנתבע משאבים רבים, הן כספיים והן רגשיים, שיש להתמודד איתם לפני, במהלך ולאחר המשפט.

 

לסיכום

עבירה של נהיגה בשכרות הינה עבירה חמורה ביותר, אשר מובילה לעונשים חמורים. בתיקי נהיגה בשכרות המעורבים בהם נהגים צעירים, המשמעות והעונש הצפוי עלול להיות אף חמור יותר. כדאי ורצוי להתייעץ ולשכור את שירותיו של עו"ד תעבורה עוד משלב הבדיקה עצמה. ככל שיקדים הנהג להתייעץ עם עורך דין תעבורה, כך הוא יוכל למנוע מצבים אשר עלולים להיות קשים יותר להתמודדות בשלב מאוחר יותר.

למרות שישנה הגדרה ברורה של מיהו הנהג השיכור על פי החוק, יש לנהוג על פי המשפט של "אם שותים-לא נוהגים", מכיוון שלא ברורה כמות השתייה המדויקת אשר תניב בדיקה חיובית. נהיגה בשכרות מסכנת את הנהג בדרכים שונות, החל מתפיסה חזותית שונה, קשב ירוד, מהירות תגובה נמוכה ועד ביצוע עבירות נלוות כמו אי חגירת חגורת בטיחות ונסיעה במהירות מופרזת.

כמה מותר לשתות ולנהוג?
     

תגובות והערות: (0)
כתוב תגובה או הערה:
יש להזין שם
יש להזין הערה
עורך דין תעבורה - אייל שמולביץ
קיבלתם דו״ח הטומן בחובו נקודות?

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.

יש להזין שם
יש להזין טלפון
יש להזין פרטים
סעיפי עבירה לפי נושא: