עבירת תנועה קיפוח זכות

בכביש אתם לא לבד

נהיגה לבד ברכב הפרטי שלכם אמנם יוצרת את התחושה כי אתם לבד בעולם משלכם, עם המחשבות והמוזיקה הבוקעת מהרדיו, אך בפועל, אתם עם עוד עשרות נהגים והולכי רגל שחולקים אתכם את הדרך. לא רק שיש לכם אחריות לא לפגוע באף אחד, מחובתכם גם לכבד את חוקי הדרך ולתת זכויות מסוימות לנהגים והולכי רגל אחרים כאשר הם נקרים בדרככם. אחת הדוגמאות הברורות לכך היא זכות הקדימה, אך מדובר במקרים רבים נוספים.

 

עבירת התנועה קיפוח זכות

באם אתם לא מכבדים את הזכויות שעליכם לתת לאחרים, או מהצד השני – שלא נתנו לכם את הזכויות המגיעות לכם במהלך נהיגה בכביש, מדובר בעבירה של קיפוח זכות. באופן כללי, לא בהכרח צריכות להיות השלכות של פגיעה במישהו או סיכון אדם אחר כאשר מתבצע הקיפוח, עצם העובדה כי לא כובדו הזכויות הרלוונטיות במהלך הנהיגה היא עבירה בפני עצמה.

 

אכיפה של קיפוח זכות

קיפוח זכות היא אינה עבירה שכל כך קל לפקח עליה ולאכוף אותה מכיוון שהיא יכולה להיות בכל מקום ובכל זמן ולא בהכרח בסמוך לתמרור עצור או לצומת מרומזר. על כן, המשטרה מבצעת אכיפה מרוכזת בכל מיני מקומות בעלי פוטנציאל לקיפוח זכות ובאם היא אכן תופסת אדם שלא נותן את הזכויות שהוא מחויב על פי חוק לתת, היא יכולה לתת קנס או דוח על כך.

 

ענישה על קיפוח זכות

הענישה על קיפוח זכות באופן עקרוני היא באמצעות קנס של 500 שקלים, אך מדובר בקנס מאוד גנרי. באם מעורב במקרה שתועד משהו נוסף מעבר לקיפוח זכות, כמובן שהענישה יכולה לעלות ולהתפתח בהתאם ויהיה מורכב יותר לבטל לגמרי את האישום וגם את העונש אך עדיין חשוב להילחם על כך שביצעתם את המקרה בתמימות וכי לא בהכרח מגיע לכם אפילו את הקנס הראשוני.

 

סעיפים בתקנה

העבירה של קיפוח זכות מתבססת כמובן על תקנה מתוך תקנות התעבורה והיא תקנה 21. בתוך התקנה הזאת ישנה התייחסות לעבירות של אי נקיטת זהירות (פתוח מאוד לפרשנות) וגם קיפוח זכויותיו של אדם אחר לשימוש מלא ורגיל בדרך בה הוא נוהג וגם הפרעה לאדם אחר בדרך בה הוא נוהג. יתרה מכך, ישנה התייחסות גם לעיכוב אדם אחר בדרך וכמובן, סיכון חיי אדם כתוצאה מקיפוח או אי ציות לזכות מסוימת.

 

אילו זכויות אנשים מקפחים?

לאחר שהבנו כי קיפוח זכות הוא מצב בו אדם אחד לא נותן את הזכות שמגיעה לנהג או הולך רגל אחר, גם אם לא נגמר המקרה בפגיעה או בסיכון חמור, ניגש להכיר כל מיני זכויות בתעבורה אשר נהגים נדרשים לשמור עליהן על מנת לשמור על סדר בדרכים ולמנוע כמה שיותר מקרים של תאונות דרכים ופגיעה של אנשים ורכוש במהלך שבסך הכל יצאו לנסיעה קצרה מחוץ לבית.

 

עקיפה בכביש

תור ארוך בנתיב מסוים לקראת פנייה או לקראת רמזור ואנשים מתפתים לעקוף אותו בעזרת הנתיב האחר ולהשתחל במקום קדמי יותר בתור על מנת לחסוך זמן. על פניו העקיפה חוקית, מתבצעת בקו הפרדה מקווקו ולא בטוח שמפריעה או מסכנת מישהו, אך עצם העובדה כי הנהג לא שמר על התור המסודר ומנע ממישהו אחר את ההתקדמות, יכול בהחלט להיות מדובר בעבירה של קיפוח זכות.

 

התקדמות ללא מתן זכות קדימה

חשוב להדגיש כי עבירת קיפוח זכות יכולה להיות מוחלת גם על מקרים שבהם מבצע העבירה לא סיכן אף אחד אחר. זאת בדומה למעבר באור אדום כאשר הצומת ריקה לחלוטין, אמנם אף אחד לא היה בסכנה כתוצאה מכך, אך עדיין מדובר בעבירה חמורה. כאשר יש צומת מתומרר בהקשר זכות קדימה, ואדם אחר לא מקשיב להנחיות הסדר, מדובר בקיפוח זכות היכולה להביא לקנס.

 

זהירות עקב פרשנות פתוחה

מקרה המעבר ברמזור האדום פשוט מאוד לאבחנה ולשיפוט בגלל שברור מאוד מתי היה רמזור אדום ואם הנהג עבר בו או לא, אך כאשר מגיעים לעבירות קיפוח זכות ההחלטה באם אכן הייתה עבירה ואם כן, כמה חמורה היא הייתה, יותר מורכבת ובעצם ניתנת לפרשנות יחסית פתוחה מצד האכיפה, ומצד השופטים באם אכן מגיעים למשפט עקב ערעור או החלטה בדבר עונש.

 

לא בטוחים? נותנים זכות קדימה

בגלל שאנשים נוהגים באופן יומיומי ולפעמים אפילו גומעים מרחקים גדולים ושעות על הכביש בכל יום, אנשים מרגישים מאוד בנוח בכביש ולא תמיד עוצרים וחושבים מה נכון ומה פחות נכון לעשות. דווקא בגלל שקיפוח זכות היא עבירה שמאוד פתוח לפרשנות, ובעיקר כי הכביש הוא באמת סכנה לחיים שלכם ושל אלו החולקים אתכם אותו, כדאי להשקיע מחשבה ואת הקשב המרבי במהלך נהיגה בכביש, כך שגם אם תתפסו, תצאו חפים מפשע.

 

מה לעשות אם הואשמתי על עבירת קיפוח זכות?

כמו בכל האשמה בעבירה אחרת, תנועה או עבירה כללית, צריך לנסות להוכיח כי אתם לא אשמים במה שמאשימים אתכם וגם אם כן, לנסות לקבל את העונש המינימלי מתוך הבנה כי סביר שביצעתם זאת בתמימות. אלו דברים שאתם לא בהכרח יכולים לעשות בעצמכם ועל כן, מומלץ דבר ראשון למצוא עורך דין ולהרים אליו טלפון על מנת שהוא יוכל להדריך אתכם וללוות אתכם בתהליך.

 

עורך דין לצדכם

דווקא בגלל שמדובר במקרים עם אפשרות לפרשנות רחבה היכולה מצד אחד לפגוע בכם מאוד, ומצד שני להוציא אתכם ללא אשמה, מי שיעשה עבורכם את ההבדל הוא עורך דין תעבורה. בסופו של דבר, יש הכרח להבין האם אכן הייתה עבירה של קיפוח זכות ולאמוד כמה מסוכנת היא הייתה יכולה להיות באם היו מעורבים יותר הולכי רגל או מכוניות אחרות. עורך דין יוביל את התהליך הזה עבורכם ויכול לעשות את ההבדל בין עונש לבין חפות מפשע.

 

עבירת תנועה קיפוח זכות היא אחת מהעבירות המעורפלות שלא תמיד כל כך קל לקבוע את מידת האשמה של מי שמואשם בה, וגם כמה באמת היה בה פוטנציאל סיכוני. לאור זאת, כדאי ליצור קשר עם עורך דין שיוכל להבין ולהוביל את האישום עד כדי ביטולו או לפחות המתקת העונש. באם אתם מואשמים בעבירה כזאת כדי לא פשוט להשלים איתה בדומה לדוח חניה, אלא לנסות להילחם על המקרה.

 

המידע מוגש מטעם הנבחרת המשפטית.

עבירת תנועה קיפוח זכות
     

תגובות והערות: (0)
כתוב תגובה או הערה:
יש להזין שם
יש להזין הערה
עורך דין תעבורה - אייל שמולביץ
קיבלתם דו״ח הטומן בחובו נקודות?

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.

יש להזין שם
יש להזין טלפון
יש להזין פרטים
סעיפי עבירה לפי נושא: