חציית קו הפרדה / מעבר על שטח הפרדה

קו הפרדה ושטח הפרדה

הכבישים והדרכים מחולקים לנתיבים ולמסלולים כך שכל אחד צריך לנסוע בכיוון שלו והוא רשאי לעבור בין נתיבים לצורך עקיפה או עזיבה של הדרך. יש כל מיני דרכים ליצירת הפרדה בין כיווני הנסיעה כך שחלקן מאוד ברורות ולא מאפשרות וחלקן כביכול רק במחשבה. שתי הדרכים העיקריות הן שטח הפרדה וקו הפרדה אשר נפוצים מאוד בכבישים בינעירוניים וגם בכבישים עירוניים רחבים.

 

קו הפרדה

על הכביש מסומנים קווים וחצים אשר מנחים את הנהגים היכן לנסוע והיכן אסור לנסוע. כאשר קווי ההפרדה מקווקווים הם אמנם מורים על הפרדה בין נתיב אחד למשנהו, אך גם מאפשרים מעבר בין הנתיבים הללו. הקווים יכולים להיות בין שני נתיבים לאותו הכיוון או בין שני נתיבים של כיוונים שונים. כאשר קו ההפרדה רציף, הוא מורה על כך שאסור לעבור בין הנתיבים, זאת יכול להיות לאור פנייה או פשוט הפרדה ברורה ורציפה בין הנתיבים.

 

שטח הפרדה

שטח הפרדה הוא סוג של דרך יותר ברורה להפרדה בין נתיבים או בין כיוונים. שטח הפרדה יכול להיות גם כן מסומן על גבי הכביש אך בצורה רחבה וגדולה יותר. כמובן שאסור לעבור שטח הפרדה והוא דרך לסמל אזור בכביש שאמנם נמצא על הכביש אך אסור לנסוע בו. שטח ההפרדה נמצא לדוגמא בכבישים מהירים כאשר יש יציאות וירידות מהכביש על מנת ליצור סדר ולשמור על הנהגים בכביש.

 

שטח הפרדה בנוי

בהרבה דרכים בוחרים לא להסתפק בסימון הצבע על הכביש בתור שטח או קו הפרדה ויש בנייה של ממש או אפילו גדר, אשר מבדילים בין הנתיבים. ברור כי נהגים יתקשו יותר לחצות שטח הפרדה בנוי ויהיה אפילו בלתי אפשרי בשבילם לעקוף גדר, אך חשוב להבין כי גם הסימון על הכביש זהה מבחינת התפקיד שלו, וההתייחסות אליו מול החוק, לאלו.

כמו שנהגים לא יעברו שטח הפרדה בנוי כי פיזית אי אפשר, כך גם עליהם להתייחס לשטח הפרדה המסומן בצבע.

 

חציית קו הפרדה או שטח הפרדה

מכיוון שקו ההפרדה ושטח ההפרדה נמצאים על הכביש במטרה למנוע מעבר בין נתיבים או בין דרכים מסוימות, חצייתם או מעבר עליהם מעבירה עבירה על תקנות התעבורה ועשויים לגרור קנס או עונש. ככל שהמעשה יותר חמור, כלומר ככל שהוא יותר מסוכן, נמשך לאורך יותר זמן ואפשר להגיד שגם יותר בוטה, כך העונש, באם ייתפס נהג מבצע זאת, יהיה חמור יותר ויכול להגיד לכדי פסילת רישיון ואפילו זימון לבית משפט.

 

חציית הפרדה לצורך עקיפה

הרבה מן המקרים של חציית קו הפרדה רצוף הם מקרים של עקיפת כלי רכב אחד בדרך שאינה מאפשרת עקיפה אחרת. כמובן שגם אם הרכב שמלפנים נוסע מאוד לאט ומעכב באופן משמעותי את מי שנוסע מאחוריו, עדיין חציית קו הפרדה היא אסורה בהחלט ומסוכנת מאוד. כאשר נהג נתפס על עקיפה מסוכנת הכוללת חציית קו הפרדה רצוף, מדובר בעבירה חמורה היכולה להביא לקנס של כמה מאות שקלים ופסילת רישיון הנהיגה לכמה חודשים.

 

נהיגה משמאל לקו

עקיפה תוך מעבר על קו הפרדה רצוף היא עבירה ברורה על החוק, אך גם נסיעה לא בשביל עקיפה משמאל לקו ההפרדה היא כמובן עבירה על החוק שכן אין דרך להגיע לצד זה מבלי לעבור את קו ההפרדה הרציף. סביר כי העבירה תיתפס כקלה יותר במידה ובאמת אין סיכון לכלי רכב אחר שבא ממול או לרכב שנסה הנהג לעקוף, אך בהחלט באם ייתפס הנהג הוא צפוי לקבל עונש כדוגמת קנס בסך כמה מאות שקלים ובמקרים מסוימים גם נקודות.

 

כל אחד נשאר בנתיב שלו

המשפט הזה וודאי נראה מאוד מובן מאליו לכל מי שקורא אותו אף בפועל, בכביש, אנשים רבים בוחרים להתייחס לנתיבים כאל המלצה ולעבור ביניהם באופן חופשי לצורך נוחות. על פי חוקי ותקנות התעבורה, כאשר יש שטח הפרדה או קו הפרדה רציף, בעצם מדובר בנתיבים חד סטריים לגמרי, כך שאסור לנהוג בהם בכיוון ההפוך, כן, גם לצורך עקיפה. נוסף על כך ישנם כמה כללים נוספים שאי ציות להם מהווה עבירה על החוק.

  1. נהיגה מימין – על פניו, באם יש שטח הפרדה או קו הפרדה רציף, ההוראה היא פשוט לא לעבור בין הנתיבים, כך שאם ביצעתי את העקיפה בקו מקווקו אני רשאי להישאר בנתיב האחר, אך בפועל ההנחיה היא תמיד לנהוג מימין לקו או לשטח ההפרדה, וחל איסור לנהוג משמאלו. זאת דורש מנהגים לבצע את החזרה לנתיב עוד לפני הופעת הקו הרציף או שטח ההפרדה.
  2. חנייה או עצירה על שטח הפרדה – כאשר שטח ההפרדה מסומן על גבי הכביש ואינו כולל הפרדה בנויה של גדר או בנייה, ישנם אנשים המוצאים עצמם עוצרים על גביו או חוצים אותו. כמובן שחל איסור מוחלט על חצייה של שטח ההפרדה ובהמשך לכך מן הסתם שגם על עצירה בו.
  3. המתנה לקו מקוטע – הקווים המקווקווים מהווים גם כן קו הפרדה המבדיל בין נתיבים אך הם כן מאפשרים מעבר בין הנתיבים הללו לצורכי עקיפה או פנייה. כמובן שבאם הקו מתחלף לקו רציף או לשטח הפרדה, נדרש הנהג עוד קודם לכן לחזור לנתיבו ולנהוג מימין להפרדה.

 

לא מוותרים על התייעצות עם עורך דין

אמנם תאונות בכביש הן תאונות, אך בהרבה מקרים אפשר למצוא את האשם בתאונה כך שהיא בעצם קרתה כתוצאה מחוסר תשומת לב או עבירה של ממש שביצע אחד הנהגים מה שגרם לתאונה. באם אתם מואשמים באחריות לתאונה כלשהיא, בביצוע עבירה שיכלה להוביל לכדי תאונה וכדומה, חשוב לפנות לעורך דין תעבורה כדי שהוא יבחן את המקרה וינסה להבין האם יש דרך להוכיח את חפותכם או לפחות להמתיק את העונש.

 

חציית קו הפרדה או שטח הפרדה הן עבירות על החוק אשר לא פעם ולא פעמיים גרמו לתאונות קטלניות כבישים. עקיפות מסוכנות, ובמיוחד כאלו אשר כוללות חציית קו הפרדה רצוף, נחשבות חמורות מאוד, גם אם הן לא הביאו לכדי פגיעה בכלי רכב או באדם אחר. חשוב להתייחס לשטחי ולקווי ההפרדה כשל שטחי הפרדה בנויים ולא להקל דעת בחצייתם, גם אם מאוד ממהרים ומאבדים את הסבלנות מאחורי רכב איטי.

 

המידע מוגש מטעם הנבחרת המשפטית.

חציית קו הפרדה / מעבר על שטח הפרדה
     

תגובות והערות: (0)
כתוב תגובה או הערה:
יש להזין שם
יש להזין הערה
עורך דין תעבורה - אייל שמולביץ
קיבלתם דו״ח הטומן בחובו נקודות?

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.

יש להזין שם
יש להזין טלפון
יש להזין פרטים
סעיפי עבירה לפי נושא: