בירור נקודות חובה שנצברו בגין עבירות תנועה

עבירות תנועה

עבירה היא כאשר אדם מבצע משהו המנוגד לחוק, גם אם הוא אינו יודע שהוא עושה משהו לא בסדר, ובמיוחד כאשר הוא יודע שהוא עושה משהו לא חוקי ועושה זאת בכל זאת. בכביש, בתעבורה, יש המון חוקים שמטרתם כמובן לשמור על הסדר בכבישים ולשמור על החיים של כל מי שלוקח חלק בתעבורה. כל נהג אשר עולה על הכביש, נוהג לאחר שעבר מבחן תיאוריה והוכיח שהוא יודע את חוקי הדרך, וגם טסט מעשי שמוכיח שהוא יודע לנהוג.

 

ענישה על עבירות תנועה

דווקא בגלל שכל נהג שעולה על הכביש עובר מבחנים טרם קבלת האישור לנהוג בדרכים בישראל, רשויות האכיפה עובדות שעות רבות על מנת לתפוס נהגים שלא קשובים לחוקי הדרך, מכופפים ועוברים עליהם. כאשר נהג נתפס על עבירת תנועה, בדומה למצב בו היה נתפס על כל עבירה אחרת, הוא צפוי לשאת בעונש כדוגמת קנס כספי, אך במקרה של תעבורה, ניתן לקבל גם נקודות חובה הנצברות עם כל עבירה.

 

נקודות חובה

נקודות החובה מחושבות לפי חומרת המעשה וקבועות מראש לכל עבירת תנועה באשר היא. כמובן שיש גם עבירות תנועה שנחשבות ברמת חומרת קלה ועל כן, לא צפוי נהג שנתפס בגינן לקבל נקודות חובה.

הנקודות נצברות עם כל עבירה וגם יכולות להימחק אחרי זמן מסוים ובתנאי שהנהג עומד בתנאים מסוימים כתלות בכמות הנקודות שצבר ובמשך הזמן שעבר מאז שקיבל אותן, לכל מדרגת כמות נקודות מסוימת יש התייחסות שונה בהתאם לחומרת הכמות כך שעבור כמות נקודות מסוימת אפילו לא תקבלו עונש נוסף והן פשוט ימחקו כעבור תקופה מסויימת.

 

בירור נקודות חובה שנצברו

כנראה שאתם מכירים את נקודות החובה, ויכול גם להיות שקיבלתן כמה נקודות במהלך חייכם, אך לאור כך שאנחנו נמצאים בחיים מלאים ועמוסים, לא תמיד אנשים זוכרים מתי בדיוק קיבלו את נקודות החובה וכמה קיבלו עבור כל עבירה. על כן, נהגים יכולים לבצע בירור לכמות הנקודות שיש להם. החשיבות של זה מאוד גדולה שכן, בהגעה לכמות נקודות מסוימת, גם אם הנהג לא יודע זאת, הרישיון שלו נמצא בסכנה.

 

הגשת בקשה למשרד התחבורה

כמות הנקודות והתאריך בהן קיבל אותן הנהג חשופות לו כמובן אך על מנת לראות את הפירוט עליו לבקש זאת ממשרד התחבורה. הגשת הבקשה מאוד פשוטה וניתן לבצע אותה בכמה דרכים כך שתוכלו לבחור את הדרך שהכי נוחה לכם. שימו לב כי בסופו של דבר תדפיס הנקודות הוא בשבילכם על מנת להבין כמה נקודות רשומות על שמכם ומתי הן עתידות להימחק.

באתר האינטרנט באתר האינטרנט של משרד התחבורה ניתן להגיש בקלות בקשה לקבלת תדפיס של מצב נקודות החובה שנצברו בגין עבירות תנועה. למרות שהבקשה מתבצעת באינטרנט, התשובה מתקבלת באופן מודפס ישירות לדואר לפי הכתובת המעודכנת ברשות האוכלוסין.
בטלפון לאלו אשר פחות אוהבים לעשות דברים דרך המחשב, ניתן גם להתקשר למוקד הטלפוני של תדפיסי נקודות החובה. לאחר הזדהות בסיסית הבקשה תתקבל ובאותו האופן בו מתקבלת התדפיס לדואר, גם כאן ישלח תדפיס.
בעמדת שירות עצמי הדרך האחרונה אמנם דורשת הגעה לעמדות שירות עצמי, אך לאחר הזדהות בעמדה התדפיס מודפס במקום כך שמצב הנקודות מתקבל באופן מידי ואין צורך לחכות לכך שיגיע בדואר.

 

מצב הנקודות משפיע על הרישיון

כאשר אתם מקבלים הרבה דוחות חניה, כנראה שלא תהיה לכך השלכה מרחיקת לכת לכך שהם נצברים, אך לנקודות חובה בהחלט יש השפעה. כמות נקודות החובה משפיעה על הרישיון של הנהג וגם על מה שיצטרך לעשות כדי למחוק אותן. ישנה הפרדה בין כמות הנקודות כך שעד 11 נקודות הנקודות נמחקות אוטומטית, אך מעל 12 נקודות מתחיל מדרג של תגובות לנהג.

  1. חובת מעבר קורס נהיגה בסיסי – מעל 12 נקודות התנאי למחיקת הנקודות אחרי שנתיים, כדי שלא ימשיכו להצטבר, הוא לעבור בהצלחה קורס נהיגה מונעת בסיסי אשר בו מתבצע ריענון על כל החומר העיוני מתוך הבנה כי הגעה ל-12 נקודות מצביע על פער בידע או בהתייחסות לידע.
  2. חובת מעבר קורס נהיגה מתקדם – קורס נהיגה מונעת המתווסף לקורס הבסיסי כאשר עוברים רף נקודות מסוים, גם כאן, על מנת שהנקודות ימחקו, חייבים לעבור את שני הקורסים בהצלחה.
  3. שלילית רישיון – במצב בו הנקודות נצברות לסכום גבוה (36 נקודות), הרישיון נשלל לנהג לשלושה חודשים ועל מנת שהוא יחזור להיות בתוקף והוא יוכל לחזור לכביש, עליו לעבור שנית מבחן תיאוריה שיוכיח שהוא יודע ומכיר את חוקי הדרך מצוין.
  4. מבדקים רפואיים – בהגעה ל-72 נקודות, גורמי האכיפה כבר סבורים שכנראה הנהג לא כשיר לנהוג ועל כן, על מנת לחדש את רישיונו עליו לעבור מבחנים ומבדקים בהצלחה ורק אז יוכל לחדש את רישיונו.

 

ערעור על נקודות חובה

באם ביצעתם בירור על נקודות החובה וגיליתם נקודות שלא ידעתם על קיומם, או לחילופין במקרה בו קיבלתם נקודות חדשות והן עושות את ההבדל בין מדרגת ענישה מסוימת לאחרת, אפשר לנסות לערער על העונש שקיבלתם. כמובן שלא בטוח שהערעור יתקבל, ושאכן זה יעזור, אך כדאי לנסות כדי להימנע ממצבים בהם תצטרכו לעשות כל מיני דברים על מנת לשמור על הרישיון שלכם.

 

איש מקצוע יעזור בהכל

חשוב להדגיש ולהבין כי למרות שעבירות תנועה יכולות להיות מאוד קלות, וכי אפילו די פשוט להשיג את מצב הנקודות שלכם, עדיין התייעצות עם איש מקצוע יכולה לפתוח לכם את החשיבה למקום שלא חשבתם ובאופן כללי לסייע לכם מאוד להתמודד עם המצב ולנסות להימנע מעונש חמור יותר כדוגמת קורס נהיגה מונעת מתקדם או אפילו שלילת רישיון שלא בטוח מגיעה לכם או מאוד מגבילה אתכם.

 

בירור מצב נקודות החובה הכרחי על מנת להבין בדיוק מה המצב שלכם כדי שלא תגיעו למצב שבו נצברות לכם יותר מדי נקודות ולא טיפלתם בכל מה שאתם אמורים לעשות. כמו כן, באם יש לכם המון נקודות המתקרבות לשלילה, או אפילו לקורס נהיגה מונעת, אפשר לנסות לערער על נקודות חדשות (בתוך תקופת הערעור), או לנקוט משנה זהירות מעבר למה שנהג הנהג, על מנת לא להגיע למספר מאוד גבוה וחריג של נקודות.

 

המידע מוגש מטעם הנבחרת המשפטית.

בירור נקודות חובה שנצברו בגין עבירות תנועה
     

תגובות והערות: (1)
ליאור משה דרור
ליאור משה דרור03/09/2023

יש לי 24 נקודות ועברתי את קורס הנהיגה למתקדמים האם הנקודות נמחקות 4 שנים מתאריך המעבר של הקורס או 4 שנים מהעבירה האחרונה במקרה שעברתי את הקורס בהצלחה

כתוב תגובה או הערה:
יש להזין שם
יש להזין הערה
עורך דין תעבורה - אייל שמולביץ
קיבלתם דו״ח הטומן בחובו נקודות?

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.

יש להזין שם
יש להזין טלפון
יש להזין פרטים
סעיפי עבירה לפי נושא: