עבירות תנועה נהג חדש

נהגים חדשים

תקופת לימוד הנהיגה היא תקופה מרגשת מאוד שכן ילדים הופכים להיות נהגים חדשים על הכביש ומקבלים עצמאות מבחינת תעבורה ותחבורה. במקביל לכך, הם עדיין מאוד חדשים על הכביש וגם לעיתים מאוד ילדים ועל כן, ניתנת להם תקופת מעבר עד להפיכתם לנהגים מן המניין. התקופה הזאת נמשכת שנתיים מרגע הוצאת הרישיון וחלים עליהם חוקים ספציפיים שלא חלים אחרים, במקביל לענישה מחמירה יותר.

 

תקנות מיוחדות לנהגים חדשים

נוסף על כל תקנות התעבורה שיש בדרך, ועל חוקי התעבורה שכל נהג מקשיב להם, על נהגים חדשים חלות תקנות נוספות שמטרתן להקל את תקופת ההתרגלות וההסתגלות לכביש וגם לנסות לשמור על האנשים בדרכים מתוך הבנה כי הם חסרי ניסיון ועל כן, מסוכנים יותר.

 

מלווה יום ולילה

התקנה הראשונה רלוונטית לתקופה הסמוכה להוצאת הרישיון והיא עוסקת בליווי במהלך הנהיגה. נהגים חדשים מתחת לגיל 24  מחויבים בשלושת החודשים הראשונים לנהוג רק בנוכחות של מלווה עם רישיון מעל גיל 24. בהמשך לכך, במשך ששת החודשים הראשונים, מחויב הנהג החדש גם בליווי בלילה, כך שמלווה הלילה נמשך לאורך זמן רב יותר מתוך הבנה כי בלילה מסוכן או קשה יותר לנהוג.

 

שלט נהג חדש

תקנה נוספת שנהגים חדשים מחויבים בה היא נסיעה עם שלט נהג חדש בשמשה האחורית של הרכב. השלט חייב להיות תקני, כלומר שלט צהוב שעליו כתוב בשחור נהג חדש. מטרתו של השלט ליידע את כל מי שנוסע בקרבת הנהג החדש כי מדובר בנהג יחסית חסר ניסיון ועל כן, הם צריכים לנקוט ביתר זהירות וסבלנות כלפיו מתוך הבנה כי סביר שהוא לחוץ או מהורהר.

 

מגבלת נוסעים

ישנה תפיסה כי הסיכוי שנהג חדש יעשה תאונה גבוה יותר מהסיכוי שנהג מנוסה יעשה תאונה ועל כן, על נהג חדש חלה הגבלת נוסעים. במשך השנתיים הראשונות, כל עוד הוא מוגדר נהג חדש, הוא לא יכול להסיע יותר מ-2 נוסעים, גם אם הרכב מאפשר זאת.

 

עבירות תנועה על התקנות המיוחדות

התקנות הללו אמנם לא חלות על כל הנהגים, אך על נהגים חדשים הן חלות ועל כן, עבורם מעבר על תקנות אלו מהווה עבירה על החוק והם צפויים להיענש. הנהג צפוי לקבל פסילת רישיון של לפחות חודש ובמידה ואכן יורשע באחת מהעבירות הללו רישיונו יכול להישלל גם לתקופה ארוכה יותר של 3 חודשים. חשוב להבין כי העבירות הללו נחשבות חמורות מאוד והנהג יכול להתבקש גם לבצע מבחן תיאוריה או טסט מעשי מחדש.

 

התייחסות גורמי האכיפה לנהגים חדשים

דווקא בגלל שמדובר בנהגים חדשים אשר הם חסרי ניסיון ולא בטוח יודעים מה לעשות ואיך לנהוג בכל דבר שקורה פתאום בכביש, מצופה מהם לנהוג בזהירות ובהקפדה מחמירה יותר על כל חוקי הדרך שלמדו. כמו כן, מצופה מהם לדעת טוב את חוקי התנועה שכן הם ממש לפני כמה ימים או חודשים עברו את כל המבחנים הדרושים להחזקת רישיון במדינת ישראל.

 

ענישה מחמירה יותר

בעקבות כך שמצופה מנהגים חדשים להקפיד יותר ולהיות זהירים יותר, הענישה בהתאם מחמירה יותר. במקרים בהם הנהג החדש מואשם בעבירות מסוימות הנחשבות חמורות, העונש שהוא צפוי לקבל עומד על פסילת הרישיון למשך שלושה חודשים או יותר ובהמשך לכך ביצוע מחדש של התיאוריה העיונית ושל הטסט המעשי. כלומר, התחלת התהליך כמעט מחדש לצורך החזקת הרישיון מחדש.

 

עבירות תנועה של נהגים חדשים המוגדרות חמורות

כאשר נהג חדש מבצע אחת מבין העבירות שמוגדרות חמורות, רישיונו יפסל והוא ייאלץ לעבור מספר בדיקות ומבחינים מחדש על מנת שיאשרו את חידוש רישיונו. הנה רשימה של כמה מבין העבירות הנחשבות חמורות.

  1. עקיפה לא חוקית – על פניו, נדמה כי נהגים עוקפים כול הזמן, אך ישנן עקיפות שאינן חוקיות ועל כן, גם נחשבות מסוכנות ומסכנות מאוד. כאשר נהג חדש נתפס על עקיפה לא חוקית גורמי האכיפה רואים זאת בצורה מחמירה והוא צפוי לקבל עונש של פסילה.
  2. נהיגה תחת השפעה – איסור נהיגה תחת השפעת סמים או אלכוהול. זכרו כי נהגים חדשים לא מורשים כלל להיות תחת השפעת אלכוהול, אפילו לא אחוז אחד בשונה מנהגים מנוסים יותר. על כן, במידה ונהג חדש נתפס תחת השפעה כלשהיא, אפילו מזערית, הוא צפוי לקבל עונש חמור.
  3. מפגש ברזל – אי עצירת הרכב טרם ההגעה למפגש ברזל במקומות המסומנים לכך ולפי התמרורים או הרמזורים.
  4. דיווח על תאונת דרכים – עבירה זאת מתייחסת למקרה בו הנהג החדש היה עד לתאונת דרכים ולא דיווח עליה או חמור מכך, לא הגיש עזרה לנפגע בתאונה.
  5. רמזור אדום וזכות קדימה – אי ציות להוראות הרמזור וחצייה באור אדום בנוסף, אי ציות לתמרורי מתן זכות קדימה ובעצם קיפוח זכות קדימה.

 

איפוס תקופת הנהג החדש

במידה ואכן נפסל רישיונו של נהג חדש לתקופה אשר הצריכה אותו לבצע מבחנים מחדש, מבחנים רפואיים או תיאוריה וטסט מחדש, במידה ויבצע אותם רישיונו יושב אליו אך הספירה של נהג חדש תתחיל מחדש. כלומר הוא שוב ימצא בתקופת נהג חדש של שנתיים, גם אם כבר צבר וותק ארוך מאוד שיכל לקצר לו את התקופה שבה חלות עליו התקנות הנוספות של נהג חדש.

 

נעזרים בגורם מקצועי

עבירות תנועה של נהג חדש יכולות לגרום להשפעות מרחיקות לכת על הרישיון של הצעיר ובעצם גם לעלות לו הרבה כסף של חידוש הרישיון או תשלום הקנס. במידה ואתם מואשמים בעבירה כלשהיא, או שנפסל רישיונכם, חשוב לא לוותר ולנסות לפנות לאיש מקצוע שיוכל לעיין בפרטי המקרה ולנסות לצאת בטיעון נגד שיקל את העונש או אפילו יבטל אותו.

 

עבירות תנועה של נהג חדש יכולות להיות עבירות כמו כל שאר הנהגים אך בגלל שהם נהגים חדשים האכיפה תהיה מחמירה יותר ובקלות יוכלו להגיע למצב של פסילת רישיון וצורך לעבור מחדש מבחני תיאוריה עיוניים ומבחן טסט מעשי.

כמו כן, בנוסף לעבירות שכל נהג יכול לבצע, חלות על נהג חדש תקנות נוספות שגם מעבר עליהן יתקבל בחומרה אצל גורמי האכיפה – נהיגה עם מלווה והגבלת נוסעים ברכב. בכל מקרה, במידה ואתם נהגים חדשים, או הילדים שלכם, ומואשמים בעבירה כלשהיא, חשוב לפנות לקבל עזרה מאיש מקצוע.

 

המידע מוגש מטעם הנבחרת המשפטית.

עבירות תנועה נהג חדש
     

תגובות והערות: (0)
כתוב תגובה או הערה:
יש להזין שם
יש להזין הערה
עורך דין תעבורה - אייל שמולביץ
קיבלתם דו״ח הטומן בחובו נקודות?

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.

יש להזין שם
יש להזין טלפון
יש להזין פרטים
סעיפי עבירה לפי נושא: