תאונת פגע וברח: עבירת הפקרה

עבירת הפקרה היא עבירה שבה נהג רכב פוגע באדם ומפקיר אותו. הפוגע לא מזעיק גופי הצלה ולא מגיש עזרה לנפגע. העבירה מוכרת בשמה העממי "תאונת פגע וברח". זוהי העבירה החמורה ביותר מבין עבירות התעבורה הקיימות.

היחס כלפיה מטעם הרשויות הוא המחמיר ביותר. עבירת הפקרה מחייבת התייעצות עם עורך דין לענייני תעבורה, המומחה בתאונות דרכים. רק על ידי התייעצות עם עורך דין מומחה ניתן להפחית מחומרת העונש. 

 

מהן חובות הנהג במקרה של תאונה?

על פי החוק, על נהג הפוגע באדם לנקוט בצעדים מידיים אלו:

  • עצירת הרכב במקום התאונה או סמוך אליו ככל האפשר
  • מניעת כל פגיעה אפשרית נוספת לנפגע
  • הזעקת גופי הצלה למקום התאונה
  • הישארות ליד הנפגע
  • הושטת עזרה ראשונה לנפגע בהתאם להכשרת הנהג
  • אם אין אפשרות לפנות את הנפגע באמבולנס, על הנהג הפוגע להסיע אותו ברכבו לבית החולים
  • על הנהג למסור את פרטיו לתחנת המשטרה הקרובה, ואם ידוע לו גם את פרטי הנפגע, ושם בית החולים אליו פונה

 

נהג שלא נקט בפעולות אלו צפוי להיות מואשם בעבירת הפקרה.

 

המלצות לנחקר הנחשד בעבירת הפקרה

אדם הנחקר במסגרת חשד לעבירת הפקרה נמצא במצב משפטי סבוך, וכל מילה שיאמר עלולה להחמיר את המצב הזה. רק עורך דין לתאונות דרכים יכול לכוון את החשוד איך לענות לחקירה באופן שיקל את המצב ככל האפשר. מומלץ לענות לכל שאלה בדרך זו: אני מתכוון לענות ומעוניין לשתף פעולה, אבל אעשה את זה רק לאחר התייעצות עם עורך דין. כך ניתן להימנע מסיבוכים מיותרים.

 

רמות שונות של חומרה

יש 3 רמות של חומרה בעבירת הפקרה. בהתאם לרמת החומרה נקבעת רמת הענישה. הרמות מתחלקות בהתאם למודעות של הנהג הפוגע, ולרמת הפגיעה הניכרת.

הרמות מפורטות בסעיף 64א לפקודת התעבורה, "הפקרה אחרי פגיעה".

 

הרמה הקלה ביותר: הפקרה ללא יודעין

"נוהג רכב המעורב בתאונה שבה נפגע אדם, אשר היה עליו לדעת כי בתאונה נפגע אדם או עשוי היה להיפגע אדם" - כלומר, המצב הקל ביותר מתייחס לאפשרות שבה הנהג לא ידע בוודאות שהוא פגע באדם, אך היה עליו להבין שזה קרה או שסביר מאוד שזה קרה.

העונש: תקופת מאסר עד 3 שנים. בדרך כלל, המאסר יימשך לפחות 6 חודשים.

 

הרמה הבינונית: הפקרה במקרה של נפגעים

"נוהג רכב המעורב בתאונה שבה נפגע אדם, ולא עצר במקום התאונה" - כלומר, רמת החומרה הבינונית של עבירת הפקרה היא כבר חמורה בהרבה, ומתייחסת למצב שבו הנהג יודע כי פגע באדם ובכל אופן לא עוצר ולא מזעיק עזרה. זהו המקרה הנפוץ ביותר בעבירות הפקרה.

העונש: תקופת מאסר עד 7 שנים.

 

הרמה החמורה ביותר: הפקרה במקרה של הרוגים

"נוהג רכב המעורב בתאונה שבה נגרמה לאדם חבלה חמורה או שבה נהרג אדם" - המצב החמור ביותר מתייחס לאפשרות שבה התאונה גרמה לנפגע לחבלה חמורה או הביאה להריגתו. במצב זה החוק רואה באופן חמור ביותר את ההימנעות מהושטת עזרה.

העונש: תקופת מאסר עד 14 שנים.

 

עונשים נלווים נוספים

עונשים אפשריים נוספים לתקופת המאסר הם: מאסר על תנאי, פסילת רישיון הנהיגה או פסילתו על תנאי, וקנס כספי.

 

מצבים שמקלים על חומרת העבירה

בהתייעצות עם עורך דין תעבורה ניתן לאתר נסיבות מקלות ולייצר גרסה שתביא ליחס סלחני יותר מצד המשטרה ובית המשפט.

אם הפוגע מוכיח שתגובתו הייתה כתוצאה מהתקף פאניקה שנגרם לו בעקבות התאונה, היחס כלפיו יהיה סלחני יותר וענשו יוקל. אם הוא דיווח למשטרה מאוחר יותר, משהתאושש מהחרדה הראשונית, הדבר מעיד על כך שההפקרה נבעה מלחץ וחרדה ולא מרצון לחמוק מחקירה וממשפט. נסיבות אלו מקלות ביותר ועשויות לשנות את חומרת העונש מן הקצה אל הקצה.

 

תפקיד הנוסע בתאונת פגע וברח

פקודת התעבורה מחייבת גם את הנוסע בהגשת עזרה מידית למי שנפגע מהרכב בו הוא נוסע. על הנוסע להזעיק גופי הצלה, להישאר עם הנפגע ולהגיש לו עזרה ראשונה. כפי שכתוב בסעיף 64 א1 לפקודת התעבורה: "נוסע ברכב המעורב בתאונה שבה נפגע אדם חייב להתקשר לגופי ההצלה הנחוצים ולהזעיקם בהקדם האפשרי".

דווקא בגלל ההיתכנות הגבוהה של מצב לחץ וחרדה אצל הנהג הפוגע, על הנוסע להתעשת ולמלא את חובתו. החוק נותן לחובה הזו תוקף בגלל החשיבות שבמוסריות בסיסית זו.

 

הענישה

העונש על נוסע בתאונת פגע וברח ניתן רק בשני המצבים החמורים יותר (ולא במצב הקל ביותר שהזכרנו לעיל). הוא צפוי לקבל מחצית מעונשו של הנהג בתאונה.

הגיל המינימלי לענישה כזו הוא 16: "הוראות סעיף זה לא יחולו על קטין שטרם מלאו לו 16 שנים".

גם במקרה כזה כדי להקל על הענישה יש להתייעץ עם עורך דין תעבורה ולפעול על פי הנחיותיו.

 

נהגים נוספים במקום התאונה

על פי תקנה 146 לחוק התעבורה, "נוהג רכב העובר במקום תאונת דרכים שבו נמצא נפגע, ייעצר ולא ימשיך בנסיעתו עד שעשה כל שביכולתו כדי להגיש כל עזרה הדרושה לנפגע" - כלומר, החוק מחייב גם נהגים נוספים שאינם מעורבים בתאונה אך נמצאים במקום בו התרחשה, להיעצר ולעשות כל שביכולתם כדי לבוא לעזרת הנפגע בתאונה. עליהם לדווח למשטרה על התאונה, להזעיק גופי הצלה, ולהושיט עזרה ראשונה.

 

הנפגע בתאונת פגע וברח

לנפגע בתאונה שהנהג עבר בה על עבירת ההפקרה מומלץ להגיש תביעה של הפוגע.

תהליך הגשת התביעה מלווה על ידי עורך דין תעבורה, שינחה את הנפגע לגבי הראיות שעליו להביא: תיעוד של התאונה אם ניתן (ממצלמות אבטחה למשל), צילום של זירת התאונה, ועדויות של עדי ראייה, שנכחו במקום התאונה. עורך הדין מסייע באיסוף הנתונים ובקידום תהליך התביעה, ומאפשר השגה של הסכום המקסימלי המתאפשר כפיצויים לנפגע.

 

את מי ניתן לתבוע בתאונת פגע וברח?

  • את החברה המבטחת את הרכב הפוגע, כשידוע שהוא אכן גרם לפגיעה
  • קרני"ת - קרן פיצוי נפגעי תאונות דרכים. הקרן מפצה נפגעי תאונות דרכים במקרים שונים, וביניהם גם במקרים של הפקרה.

 

בכל סוג של מעורבות בתאונת פגע וברח יש להתייעץ עם עורך דין תעבורה מומחה לתאונות דרכים, כדי לקבל את העונש המינימלי, או לחילופין, את סכום הפיצוי המקסימלי.

תאונת פגע וברח: עבירת הפקרה
     

תגובות והערות: (0)
כתוב תגובה או הערה:
יש להזין שם
יש להזין הערה
עורך דין תעבורה - אייל שמולביץ
קיבלתם דו״ח הטומן בחובו נקודות?

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.

יש להזין שם
יש להזין טלפון
יש להזין פרטים
סעיפי עבירה לפי נושא: