נהיגה תחת השפעת סמים

נהיגה תחת השפעת סמים נחשבת כאחת העבירות החמורות בפקודת התעבורה. מבחינות רבות החוק רואה בנהיגה תחת השפעת סמים כנהיגה שוות ערך לנהיגה תחת משקאות משכרים. עם זאת, ישנם מספר שינויים מהותיים בין העבירות, כפי שיוסבר בהמשך.

 

מהי נהיגה תחת השפעת סמים ובמה היא נבדלת מנהיגה בשכרות?

לפי סעיף 26 לתקנות התעבורה, חל איסור לנהוג ברכב תחת השפעת סמים משכרים או משקאות משכרים. על אף שמשתמע כי קיימת זהות בין עבירת נהיגה תחת השפעת אלכוהול לעבירת נהיגה תחת השפעת סמים, נהיגה תחת השפעת סמים הינה עבירה שונה במספר מובנים:

ראשית, מבחינת אמצעי האכיפה, הבדיקות לאיתורה ואבחונה של נהיגה תחת השפעת סמים אינן נפוצות בכבישי ישראל כפי שנפוצות הבדיקות לנהיגה בשכרות.

שנית, בעוד שבעבירת נהיגה בשכרות קיימת חזקה בחוק לפיה נהג שבדמו אותרה כמות מסוימת של אלכוהול יוגדר כנהג שיכור, בעבירה של נהיגה תחת השפעת סמים אין רף מינימלי לכמות הסם הדרושה שממנה והלאה יוגדר כי האדם ביצע את העבירה. הגישה הנוהגת בפסיקה היא כי די בכך שיוכח כי בגופו של הנהג קיימים שרידי סם בכדי להרשיעו בעבירה של נהיגה תחת השפעת סמים.

שלישית, בניגוד לבדיקות ינשוף המבוצעות באמצעות מחסומים יזומים של משטרת ישראל באופן אקראי כך שניתן לדרוש מכל נהג לבצע את הבדיקה, בדיקה לאיתור סם מתאפשרת רק כאשר יש חשד סביר ביחס לנהג שממנו מבקשים לעבור בדיקות לאיתור סמים.

לבסוף, בשל העובדה שנטילת סמים מסוכנים אסורה לפי פקודת הסמים המסוכנים גם ללא קשר לנהיגה, נוטים בתי המשפט להחמיר את מידת הענישה בבואם לדון בעבירת נהיגה תחת השפעת סמים.

 

מה נחשב כסם האסור לנהיגה?

הסמים האסורים לנהיגה מוזכרים בפקודת הסמים המסוכנים וכוללים סמים כדוגמת מריחואנה, קוקאין, הרואין ועוד. נהיגה תחת השפעת מריחואנה אסורה גם לבעלי רישיון החזקה ושימוש מטעמים רפואיים. כמו כן יש איסור על נהיגה תחת השפעה של תרופות מסוימות שיכולות להשפיע על כושר הנהיגה של הנהג כדוגמת תרופות הרדמה.

 

מתי המשטרה יכולה לדרוש מנהג לעבור בדיקות לאיתור סמים?

התשובה נעוצה במושג של 'חשד סביר'. כאמור, על מנת לדרוש מנהג לבצע בדיקה לאיתור סמים על השוטר להראות קיום של 'חשד סביר' לכך שהנהג החשוד ביצע עבירה של שימוש בסמים. המבחן לקיום החשד הוא מבחן אובייקטיבי לפיו יש לבחון את הסיטואציה בה נכחו השוטר ונהג החשוד ולבחון האם היה במעשיו או בהתנהגותו של החשוד באותה סיטואציה סימנים ממשיים העולים כדי חשד סביר. לצורך העניין, חזותו של החשוד (מזרחי או אשכנזי, לבוש באלגנטיות או ברישול) אינם מספיקים כדי לעורר חשד סביר. חשד סביר יכול לעלות מהתנהגות החשוד או מסביבתו (לדוג' ריח של גראס).

סוגיית זו הינה מהותית שכן חיפוש שנערך לחשוד בהיעדר 'חשד סביר' נחשב כחיפוש פסול אף אם נמצא כי הנהג אכן ביצע עבירת סמים ויש בו כדי להביא לפסילת הבדיקה ולזיכויו של הנאשם.

הסכמה לחיפוש – באם לשוטר אין חשד סביר לכך שהנהג אשר מולו ביצע עבירת סמים אך הוא בכל זאת מעוניין לבצע בו בדיקה הוא יכול לבקש את הסכמת הנהג. הנהג רשאי לסרב או להסכים וסירוב הנהג לא ישמש כנגדו בהליך משפטי. השוטר מחויב להסביר לנהג שהוא יכול לסרב לביצוע הבדיקה מבלי שייגרם לו נזק ואם לא עשה כן גם זו עילה לפסילת החיפוש.

על כן אם שוטר מבקש את הסכמתכם לחיפוש מומלץ לסרב לעבור את הבדיקה מאחר והיא יכולה לפעול רק לרעתכם.

 

האם אני רשאי לסרב לבצע את הבדיקה?

על מנת למנוע מצב בו נהגים שהיו מעורבים בעבירות שימוש בסמים בעת נהיגה יוכלו לחמוק מהאישום על ידי סירוב לביצוע בדיקה החוק מגדיר סירוב לבדיקות אלו כ'עבירת סירוב'. לשון החוק קובעת כי אדם שמסרב להיבדק חזקה עליו שביצע את העבירה. יש לציין כי על להרשיע נהג ב'עבירת סירוב' יש להוכיח כי משמעות הסירוב הוסברה לו ולמרות זאת הוא בחר לסרב להיבדק.

 

פסילה מנהלית והחרמת רכב

נהיגה תחת השפעת סמים היא עבירה המנויה בתוספת הרביעית לפקודת התעבורה, המקנה בחוק לקצין משטרה לפסול את רישיון הנהיגה ולהחרים את רכבו של מי שנהג לכאורה תחת השפעת סמים למשך 30 ימים וזאת בכפוף להליך של שימוע.

 

כיצד מתבצעות בדיקות לאיתור סמים?

ישנן מספר דרכים מרכזיות לאיתור סמים בגופו של הנהג: נטילת דגימת דם, דגימת שתן ולאחרונה נוספו גם בדיקות הרוק. מאחר ובדיקת דם הינה בדיקה פולשנית אשר יכולה להתבצע רק על ידי גורם רפואי מוסמך (בית חולים, מרפאה וכו'), העדיפות מבחינת המשטרה היא לבצע בדיקת שתן בהזדמנות הראשונה שניתנת לשוטר לאחר שעלה בו החשד כי הנהג מעורב בעבירת שימוש בסמים.

במהלך בדיקה זו החשוד מתבקש למסור בדיקת שתן לאיש המשטרה וזו נשלחת למעבדה לצורך איתור סם בדגימת השתן. בדיקות דם מבוצעות לרוב במקרים מורכבים יותר כגון מעורבות בתאונת דרכים ופגיעה בחיי אדם.

בנוסף לבדיקות אלה שוטר יכול לבקש את הסכמת הנהג ל'בדיקת מאפיינים'. בדיקת המאפיינים היא בדיקת כשירות לנהיגה אשר במסגרתה הנהג מתבקש לבצע מבחן תלת שלבי הכולל מבחני מוטוריקה בסיסית כדוגמת הליכה בקו ישיר, הבאת האצבע לאף וכו'.

מבחנים אלו מעניקים אינדיקציה לבית המשפט באשר לכשירות הנהג בחשוד בעת הנהיגה. כישלון בבדיקת המאפיינים יהווה ראיה כנגד החשוד ויכול להוות חיזוק לכך שביצע עבירת שימוש בסמים אף אם תוצאות הבדיקה בעניין לא היו חד משמעיות.

חשוב לדעת שבניגוד לבדיקת שתן או דם, החוק אינו מחייב נהג לבצע בדיקת מאפיינים ומשכך קמה לנאשם זכות לסרב לבצע את הבדיקה והדבר לא ישמש כנגדו. על כן בדומה להסכמה לביצוע חיפוש, מומלץ לסרב לעבור את הבדיקה מאחר והיא אינה בגדר חובה כמו בדיקות הדם והשתן.

 

מה העונש על נהיגה תחת השפעת סמים?

עם הגשת כתב האישום וההזמנה לדין, רשאי קצין משטרה לפסול את רישיון הנהיגה בפסילה מנהלית וכן להחרים את רכבו של הנהג לתקופה של 30 ימים בכפוף לשימוע בו הנהג או עורך דינו זכאי להשמיע את טענותיו.

לאחר מכן תחל חקירה כנגד הנהג אשר בסיומה, בהינתן ראיות מתאימות, יוגש נגד הנהג כתב אישום בגין ביצוע העבירה. בסיום ההליך, באם בית המשפט ירשיע את הנהג בעבירה של נהיגה תחת השפעת סמים העונש המינימלי הוא שנתיים פסילת רישיון הנהיגה ובצירוף רכיבי ענישה נוספים לפי שיקול דעתו של בית המשפט, כדוגמת פסילה על תנאי, מאסר על תנאי, קנס ועוד.

כאשר הנהג המואשם בעבירת שימוש בסמים בעת נהיגה גרם בעת נהיגתו לתאונת דרכים הכוללת סיכון חיי אדם או פגיעה ברכוש הענישה תהיה קשה באופן משמעותי ועלולה להגיע לכדי מאסר בפועל.

 

נפתח נגדכם הליך בגין נהיגה תחת השפעת סמים? פנו עוד היום לנבחרת המשפטית

אם עצרה אתכם משטרה בטענה שביצעתם עבירה של נהיגה תחת שימוש בסמים, חשוב לדעת שכל מה שתאמרו יתועד ועלול לפעול כנגדכם. על כן פנו להיוועצות עם עורך דין הבקיא בדיני תעבורה במהירות האפשרית.

הנבחרת המשפטית מורכבת מצוות בעל ניסיון עשיר בייצוג בעבירות תעבורה שונות ובאמתחתה משפטי תעבורה רבים בהם קצר הצלחות עבור לקוחותיה והביאה לביטול צבירת נקודות, הפחתת חומרת עבירות שונות ואף לזיכוי מלא. פנו אלינו לייעוץ משפטי ראשוני.

 

המידע מוגש באמצעות הנבחרת המשפטית.

נהיגה תחת השפעת סמים
     

תגובות והערות: (0)
כתוב תגובה או הערה:
יש להזין שם
יש להזין הערה
עורך דין תעבורה - אייל שמולביץ
קיבלתם דו״ח הטומן בחובו נקודות?

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.

יש להזין שם
יש להזין טלפון
יש להזין פרטים
סעיפי עבירה לפי נושא: