נהיגה בשכרות

נהיגה בשכרות נחשבת לעבירה חמורה שכן היא כרוכה בסיכון גבוה לחיי אדם והענישה בגינה מחמירה בהתאם. אנו חשופים לשתיית אלכוהול על בסיס יומיומי – בין אם בארוחה אצל חברים, בבילוי בברים ומסעדות ואפילו בקידוש המשפחתי. ברור לכל כי יש לנהוג באחריות בכל הנוגע לשתייה כאשר אנו צפויים לעלות על ההגה.

זאת מאחר והשפעת האלכוהול על הגוף מתחילה כבר בריכוזים נמוכים וקשה לאמוד את ההשפעה המדויקת על הנהג, שכן היא משתנה מאדם לאדם ותלויה, בין היתר, בגיל הנהג, במשקלו ובתזמון השתייה.

עקב המסוכנת הגבוהה של עבירת הנהיגה בשכרות ושכיחותה, משטרת ישראל מגבירה את פעולות האכיפה מחוץ למקומות הבילוי באמצעות שימוש במכשירים המכונים "ינשוף", ובנסיבות מיוחדות אף באמצעות בדיקת דם, כפי שיפורט בהמשך.

 

מיהו נהג שיכור לפי החוק?

רבים מהנהגים שנתפסים נוהגים בשכרות הינם אנשים נורמטיביים אשר סברו שהם יכולים לעלות על ההגה לאחר ששתו מעט, שכן הם כלל לא הרגישו את השפעתו ולתחושתם היו כשירים לחלוטין לנהיגה. אולם, חשוב להבין כי נהג שיכור אינו מוגדר לפי הרגשתו הסובייקטיבית של כל אדם ואדם, אלא לפי ערכי האלכוהול המצויים בדמו כפי שמוגדר בתקנות:

  • נהג שבבדיקת ינשוף ימצא בגופו כמו של 290 מיקרוגרם ומעלה של אלכוהול בליטר אחד של אוויר או מעל 50 מיליגרם אלכוהול ל100 מיליליטר דם, ייחשב כנהג שיכור.
  • כאשר מדובר באוכלוסיות הבאות – נהג חדש (בעל וותק נהיגה של כד שנתיים, ללא קשר לגילו), נהג צעיר (עד גיל 24, ללא קשר לוותק הנהיגה) ונהגי תחבורה ציבורית, כמות האלכוהול המותרת נמוכה באופן משמעותי. במקרים אלה נהג שבבדיקת ינשוף ימצא בגופו 100 מיקרוגרם ומעלה של אלכוהול בליטר אחד של אוויר או מעל 10 מיליגרם אלכוהול ל100 מיליליטר דם, ייחשב כנהג שיכור. משמעות הדבר כי נהגים אלו חשופים לאישום של נהיגה בשכרות אף בשתיית כמות מזערית של אלכוהול.

 

איך אני יכול לדעת אם הכמות ששתיתי לא מאפשרת לי לנהוג?

לצערנו, ללא בדיקה אין דרך של ממש לדעת ולכן עדיף להימנע כליל משתייה לפני נהיגה. אם בכל זאת בחרתם לשתות מעט, כלל אצבע מומלץ הינו לא יותר מכוס יין אחת או שליש ליטר בירה, במידה ואינכם נהג צעיר או חדש. בנוסף, חשוב לדעת כי לפי מחקרים שיעור האלכוהול בדם יורד בכ-10 עד 30 מיליגרם בכל שעה ולכן מומלץ להמתין כמה שיותר לפני עלייה על ההגה.

כמו כן, מומלץ להחזיק ברכב "נשיפון", שהינו מכשיר בדיקה אישי וחד פעמי הבודק את שיעור האלכוהול בדומה לבדיקת הינשוף.

 

מהו העונש הקבוע החוק בגין נהיגה בשכרות?

סעיף 39(א) לתקנות התעבורה קובע עונש מינימלי עבור הפעם הראשונה בה נהג נתפס נוהג בשכרות  והוא שלילת רישיון לשנתיים, זאת מלבד אחסנת הרכב למשך חודש ימים, ופסילה מנהלית מיידית ל-30 ימים. כמו כן, הנהג יהיה חייב במחני רישוי מחדש ולעיתים גם בבדיקה במכון הרפואי לבטיחות בדרכים על מנת לחדש את הרישיון בתום תקופת השלילה.

יש לציין כי עונש זה ניתן לכל נהג אשר נתפס נוהג בשכרות ללא קשר כמות האלכוהול בדמו של הנהג בעת ביצוע בעבירה. עם זאת, כאשר כמות האלכוהול בדמו של הנהג הינה בטווח הנמוך של הערכים (290 מיקרוגרם עד 350 מיקרוגרם), יש נטייה מצד התביעה להסכם להסדר מקל בעוד שבטווח הגבוה של הערכים (מעל 450 מיקרוגרם) הגעה להסדר מקל תהיה קשה בהרבה.

 

אילו בדיקות יש לנהיגה בשכרות?

בדיקת ינשוף: הבדיקה הנפוצה ביותר להערכת שיעור האלכוהול בדם על ידי המשטרה. במסגרת הבדיקה הנהג צריך לנשוף בחוזקה לתוך מכשיר הינשוף ואחוזי האלכוהול נמדדים ומעובדים לנתונים דרך המכשיר ומתקבלים במקום.

 

האם שוטר יכול לבקש מכל נהג לבצע בדיקת ינשוף והאם מותר לסרב?

שוטר יכול לבקש מכל נהג לבצע בדיקת ינשוף ללא צורך בכל עילה ואף לבקש ממלווה של נהג חדש לבצע את הבדיקה. מותר לנהג לסרב לבדיקה, אולם מדובר בצעד שאינו כדאי, שכן עצם הסירוב להיבדק יוצר חזקה כי הנהג שיכור וגורר באופן אוטומטי הרשעה בנהיגה בשכרות. גם מי שמכשיל את הבדיקה (על ידי נשיפה מחוץ לפיה לדוג') ייחשב כמי שסירב להיבדק.

 

בדיקת דם

זוהי בדיקה חריגה שבפועל כמעט ואינה נמצאת בשימוש שכן מדובר בבדיקה פולשנית. כתוצאה מכך בדיקה זו מבוצעת רק באמצעות רופא מוסמך. ניתן לדרוש מנהג לעבור בדיקת דם במקרים שבהם הנהג היה מעורב בתאונת דרכים, או כאשר ישנו חשד לביצוע עבירת תנועה חמורה.

זאת על מנת שלא ניתן יהיה לערער בבית המשפט על אמינות וקבילות בדיקת השכרות שנערכה לנהג. סירוב למסור דגימת דם ייחשב כהודאה באשמה, בדומה לסירוב לעבור בדיקת ינשוף.

 

בדיקת מאפיינים

מדובר בבדיקה שהייתה נהוגה עד לכניסת בדיקת הינשוף לשימוש (בתחילת 2006). מדובר בבדיקת התרשמות כללית מכשירותו של הנהג והיא כוללת את התנהגות הנהג, צורת דיבורו, העמדתו במבחן של הליכה על קו ישר, תרגילים כמו הבאת אצבע לאף בעצימת עיניים ועוד.

כיום בדיקת מאפיינים נעשית כאשר שוטר חש צורך מהתרשמות נוספת מהחשוד בנוסף לבדיקת הינשוף או במצבים בהם השוטר חושד כי הנהג שיכור, אולם אין בנמצא בדיקת ינשוף תקינה. אולם, רבים לא מודעים לכך שבניגוד לבדיקת הינשוף או בדיקת דם אין חובה לבצע את בדיקת המאפיינים ואף מומלץ לסרב לבצעה.

זאת מאחר ובדיקת המאפיינים יכולה לשמש אך ורק לרעתכם כאשר אם נכשלתם בה ניתן יהיה להרשיע אתכם בגינה.

 

כיצד יכול שימוש בעורך דין לעזור במידה ונתפסתם בנהיגה בשכרות?

מוקדם יותר במאמר צוין כי קיים עונש מינימום של פסילת רשיון למשך שנתיים כאשר מדובר בעבירה של נהיגה בשכרות, אז כיצד יכול להועיל שימוש בעורך דין? התשובה לכך היא שהיעזרות בעורך דין שממצא בעבירות של נהיגה בשכרות יכול לעשות הבדל גדול בעונש שמושת על הנהג – להפחית אותו באופן משמעותי ובמקרים מסוימים אף לבטל אותו לחלוטין.

ניתן לעשות זאת באמצעות שימוש בכלים משפטיים שונים וביניהם שינוי סעיף האישום מנהיגה בשכרות לסעיף קל יותר של נהיגה תחת השפעות משכרים. כל זאת לאחר בחינת התיק הספציפי ומציאת כשלים ראייתיים שונים כגון:

שיבוש תוצאות גורמים שונים עלולים להביא לשיבוש תוצאות בדיקת הינשוף ולהצביע כל כך שהנהג שתה על אף שלא עשה זאת בפועל, לדוג' שימוש במי פה המכילים כוהל הנפלט למכשיר הינשוף בעת הנשיפה.
תקלה בינשוף לפי הנחיות המשטרה על מכשיר הינשוף לעבור כיול אחת ל24 שעות וכיול מלא אחת לחצי שנה. אישור הכיול חייב להיות מוצג בשלב ההוכחות בבית המשפט ואם נמצא כי המכשיר לא כויל כראוי עורך הדין יכול לטעון לפסילת תוצאות הבדיקה.
זיכוי לאחר סירוב לביצוע בדיקת ינשוף גם כאשר נהג מסרב לבצע בדיקת ינשוף ניתן להגיע לזיכוי. זאת באמצעות העלאת טיעונים מצד עורך הדין כגון מצב רפואי שמנע מהנהג לבצע את הבדיקה וכן אי מתן הסבר כדין על ידי השוטר לגבי ההשלכות של סירוב הבדיקה מצדו של הנהג.

 

אלו רק חלק מהאמצעים העומדים לרשות עורך הדין כדי להביא להקלה או זיכוי כאשר ניצב בפני הנהג אישום של נהיגה בשכרות. אם הינכם עומדים בפני אישום של נהיגה בכשרות פנו עוד היום לנבחרת המשפטית למציאת הפתרון המיטבי עבורכם.

 

הנבחרת המשפטית – מי אנחנו?

הנבחרת המשפטית הינה בעלת ידע רב בתחום התעבורה בכלל ועבירות של נהיגה בשכרות בפרט ולה מוניטין רב וניסיון עשיר בטיפול בעבירות התעבורה על כל סוגיהן. הנבחרת מספקת מעטפת מלאה של שירותי הגנה וייעוץ משפטי תוך הגעה לתוצאה הטובה ביותר עבור לקוחותיה והביאה להקלות רבות בעונשים של נאשמים בעבירות תעבורה שונות עד כדי זיכוי מלא.

צרו קשר לייעוץ משפטי ראשוני ונדאג להבטיח את זכויותיכם!

 

*המידע מוגש באמצעות הנבחרת המשפטית.

נהיגה בשכרות
     

תגובות והערות: (0)
כתוב תגובה או הערה:
יש להזין שם
יש להזין הערה
עורך דין תעבורה - אייל שמולביץ
קיבלתם דו״ח הטומן בחובו נקודות?

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.

יש להזין שם
יש להזין טלפון
יש להזין פרטים
סעיפי עבירה לפי נושא: