דוח מהירות מופרזת

קיבלתם קנס על מהירות מופרזת? לא למהר לשלם את הדו"ח, מכיוון שעומדות בפניכם האפשרות לפנות לעורך דין תעבורה. חשוב להדגיש שאם הנכם מחליטים להישפט חשוב כי תעשו זאת בסיוע של עו"ד תעבורה מקצועי וותיק. עו"ד תעבורה המתמחה בתחום יוכל לבחון את המקרה שלכם ואת דרכי הפעולה המתאימות. בנוסף, עורך הדין מכיר את המשטרה ואת מערכת המשפט ויודע כבר איך להתמודד עם מערכות אלו בצורה טובה מכפי שתוכלו לעשות לבדכם וללא כל סיוע משפטי.

סוגי דוחות :

                            העבירה

                               העונש

41 קמ״ש מעל המותר בנהיגה בדרך עירונית

או 51 קמ"ש מעל המותר בנהיגה בדרך לא עירונית

              זימון למשפט+ 10 נקודות

31-40 קמ"ש מעל המותר בנהיגה בדרך עירונית

או 41-50 קמ"ש מעל המותר נהיגה בדרך לא עירונית

ברירת משפט/קנס בסך 1,500 ₪+ 10 נקודות

21-30 קמ"ש מעל המותר בנהיגה בדרך עירונית

או 40-26 קמ"ש מעל המותר בנהיגה בדרך לא עירונית

   ברירת משפט/קנס בסך 750 ₪+ 8 נקודות

20  קמ"ש מעל המותר בנהיגה בדרך עירונית

או 25 קמ"ש מעל המותר נהיגה בדרך לא עירונית

  ברירת משפט/קנס בסך 250 ₪, ללא נקודות

קנס על מהירות מופרזת

מהירות מופרזת הינה עבירת תנועה שנחשבת לנפוצה ומסוכנת ביותר. לכן, אגף התנועה במשטרת ישראל משקיע מאמצים ומשאבים רבים בכדי לאכוף עבירה זו וזאת על מנת לצמצם את תאונות הדרכים בכבישים. בשנת 2020 חולקו 477,800  דו"חות על מהירות מופרזת, מתוך 650,400 דו"חות שחולקו סך הכל במהלך השנה. עבירת מהירות מופרזת נחשבת לעבירה מסכנת חיים ולכן זוכה למלוא תשומת הלב של רשויות האכיפה. המשטרה עושה זאת באמצעות אמצעי אכיפה רבים ומגוונים.

מדוע כדאי לנהג חדש וצעיר בגיל 24 לבקש להישפט בגין עבירת מהירות?

מרבית הנהגים החדשים לא יודעים זאת – אם יעברו עבירת מהירות בתקופת היותם נהגים חדשים – רישיון הנהיגה שלהם לא יחודש בתום השנתיים והם יאלצו לעבור שוב מבחן תיאוריה כתנאי לחידוש הרישיון ולאחר מכן – תקופת הנהג חדש תתארך בשנתיים נוספות. שימו לב, כל עבירת מהירות תפעיל את הסנקציה האמורה, גם אם אין בצידה נקודות. ישנן עבירות נוספות שאסור לנהג חדש לעבור בתקופת הנהג חדש.

תשלום הקנס\\דו"ח התנועה – השלכות

תשלום הדו"ח הוא כמו כהודאה בביצוע העבירה. אם ברצונך להישפט או להגיש בקשה לביטול הדו"ח,
אין לשלם את הדו"ח!
אם בכל זאת החלטת לשלם את הקנס ולא להישפט, רגע לפני ביצוע התשלום כדאי לבדוק מה מצב הנקודות ומה ההשלכות של כך על רישיון הנהיגה שלך, במיוחד אם אתה נהג חדש, ישנם דו"חות שעלולים להביא לאי חידוש רישיון הנהיגה שלך, לחיובך בתיאוריה ולהארכת תקופת היותך נהג חדש בשנתיים נוספות. יש לזכור כי מעבר לקנס המצויין בדו"ח, יש "ענישה" נוספת לנהגים שצוברים נקודות לאור שיטת הניקוד עליה יפורט בהמשך, שמפעיל משרד הרישוי. על כן, מומלץ לכל נהג לברר היטב מה מצב הנקודות שלו בטרם יבחר לשלם את דו"ח המהירות שקיבל. אז כיוצא מכל זאת, לא תמיד כדאי לערער על דו"ח מהירות. אך ההמלצה הרווחת היא להגיש ערעור על דוח מהירות, גם אם הנקודות הן 4 (שזה מספר הנקודות הכי נמוך), כיוון שעפ”י שיטת הניקוד החדשה של משרד הרישוי, נקודות אלו נמחקות רק אחרי שנתיים או 4 שנים מיום ביצוע העבירה האחרונה ובלבד שנעשה קורס נהיגה מונעת או קורס מתקדם.

מהירות מופרזת: אמצעי האכיפה על ידי משטרת ישראל

ממל"ז (מד מהירות לייזר)
אקדח הלייזר הוכנס לפעילות בשנת 1993. אמצעי אכיפה זה הינו מכשיר נפוץ מאוד בקרב שוטרי משטרת התנועה. הממל"ז פועל בשיטה טכנולוגית המבוססת על אפקס דופלר, לפיה מד הלייזר מודד את מהירות הרכב ע"י שליחת קרן לייזר לעבר הרכב הנמדד. מהירות הרכב נמדדת ע"י חישוב השינוי בין הזמן שלוקח לקרן הלייזר להגיע למטרה (לרכב הנמדד) אל מול הזמן שלוקח לה לחזור. על מנת שבית המשפט יוכל להרשיע נהג בעבירת מהירות מופרזת חייבת התביעה להוכיח כי המדידה בוצעה בהתאם להוראות היצרן ולכלל ההנחיות והנהלים שנקבעו בפסיקה לאורך השנים. יש לבחון בין היתר את מרחק המדידה, תנאי מזג האוויר, הבדיקות המקדימות שבוצעו למכשיר טרם הפעלתו, כיול המכשיר וכן את מיומנות השוטר המפעיל את הממל"ז. עורך דין תעבורה הבקיא בתיקי מהירות ידע לבדוק את ראיות התביעה ולמצוא כשלים ובעיות בהפעלת המכשיר (אם התקיימו) אשר פגעו במהימנות הבדיקה או במיונות של השוטר שהפעיל את המכשיר.

מצלמות א3
מצלמות א3 הינן מצלמות נייחות אוטומטיות אשר מוצבות בצידי הדרך ומשמשות לאכיפת עבירת מהירות ובנוסף אכיפת אור אדום ונסיעה על נתיב תחבורה ציבורית. זו מערכת מצלמות המותקנת בכל רחבי הארץ בכבישים ובצמתים שנבחרו ופועלת בתקשורת ישירה עם מרכז בקרה אשר מפענח את התצלומים שנעשים ובעקבותיהם נשלחים דו"חות או הזמנות לדין לנהגים אשר, לכאורה, ביצעו עבירת מהירות. מצלמות המהירות נמצאות כיום במרכז הזירה המשפטית. בית המשפט לתעבורה בעכו, זיכה נהגים רבים מעבירת מהירות מופרזת אשר התבססה על תיעוד ממצלמות אלו, ולאחר המקרים האלו, הופסקה האכיפה במערך מצמות א3 למשך תקופה די ארוכה. בית המשפט לתעבורה בעכו קבע כי התביעה המשטרתית לא הצליחה להוכיח את אמינות המצלמות ברמה הנדרשת. כיום, מצלמות המהירות שבו לפעילות מלאה ונכון לחודש פברואר 2021, התביעה טוענת שיש בידיה חוות דעת המוכיחה את אמינות המצלמות ועל כך מתנהלים מספר הליכים ברחבי הארץ, וכן, בתי המשפט טרם פסקו בסוגייה זו באופן סופי, לכן היא עדיין מעורפלת.

דבורה
מצלמה זו הינה מצלמה ניידת אשר מבוססת על קרני ראדר המסוגלים למדוד את מהירות כלי הרכב באמצעות חישוב עוצמת האור המוחזר בחזרה מהעצם הנמדד. מכשיר הדבורה מודד מהירות רכב אף בזמן נסיעה אך אינו מצלם את הרכב. בנוסף, זהו אמצעי האכיפה היחיד כיום היכול למדוד מהירות כלי רכב גם כשהניידת במצב סטטי וגם כאשר הניידת במצב נסיעה, יכול לקלוט תוך כדי נסיעה הן רכבים הנוסעים בכיוון נסיעת הניידת והן רכבים הנוסעים בכיוון הנגדי. כמו כן, יש לבדוק היטב את מספר הרכבים שהיו באזור המדידה, את טווח האכיפה, תנאי מזג האוויר, האם נשמר קשר עין בין השוטר לרכב הנמדד מרגע מדידתו ועד לעצירתו ועוד פרמטרים רלוונטים.

מצלמות רמזור
מצלמות הרמזור שהיו בעבר רק מצלמות רמזור, הפכו למצלמות מהירות. כך שנהג שמגביר מהירות ע"מ לעבור את הצומת שלא באור אדום, הוא נקלט באמצעות אותה המצלמה ברמזור שהוא עבר את המהירות המותרת ומקבל דו"ח בהתאם אליו לביתו בכתובת הרשומה במשרד הרישוי. יש להבהיר: ניתן לעבור את הצומת במהירות המותרת הקבועה באותה הדרך בה נוסע הנהג.

 

בכל אחד מאמצעי האכיפה הנ"ל ישנם תקנות שהשוטרים צריכים לעמוד בהם. בנוסף, חלק מאמצעי האכיפה לא תמיד אמינים. על כן, רבים המקרים בהם תיעוד עבירת מהירות מופרזת יכול להיות עילה לערעור בזכות המצלמה או בזכות שימוש לא תקין במצלמה אשר תיעדה את הרכב. על הערעורים השונים נפרט בהמשך. לכן, במקרה של חשש לאכיפה לא מוצדקת, יש לפנות לעורך די לענייני תעבורה.

מהי מהירות מרבית מותרת לפי החוק?
בדרך עירונית
לכל רכב מנועי המהירות המותרת היא 50 קמ"ש או כמצוין בתמרור.

אוטובוס שאינו זעיר המהירות המותרת היא 50 קמ"ש או כמצוין בתמרור.
לכל רכב מסחרי שמשקלו הכולל המותר עולה על 12,000 ק"ג וברכב עבודה וטיולית המהירות המותרת היא 50 קמ"ש כמצוין בתמרור ולא יעלה על 50 קמ"ש.
לכל רכב איטי, טרקטור ומכונה ניידת המהירות המותרת היא 40 קמ"ש או כמצוין בתמרור ולא עולה על 40 קמ"ש.

בדרך בין עירונית
לכל רכב מנועי המהירות המותרת היא 80 קמ"ש או כמצוין בתמרור שמוצב בצידי הדרך, ו90 קמ"ש בדרך שאינה עירונית עם שטח הפרדה בנוי.

אוטובוס שאינו אוטובוס זעיר המהירות המותרת היא 80 קמ"ש או כמצוין בתמרור שמוצב בצידי הדרך, ו90 קמ"ש בדרך שאינה עירונית עם שטח הפרדה בנוי.
רכב מסחרי שמשקלו הכולל המותר עולה על 12,000 ק"ג וברכב עבודה וטיולית המהירות המותרת היא 80 קמ"ש או כמצוין בתמרור שמוצב בצידי הדרך ולא יעלה על 80 קמ"ש, ו90 קמ"ש בדרך שאינה עירונית עם שטח הפרדה בנוי.
רכב איטי, טרקטור ומכונה ניידת המהירות המותרת היא 40 קמ"ש או כמצוין בתמרור שמוצב בצידי הדרך ולא יעלה על 40 קמ"ש, ו40 קמ"ש בדרך שאינה עירונית עם שטח הפרדה בנוי.

בדרך מהירה

לכל רכב מנועי המהירות המותרת היא 110 קמ"ש או כמצוין בתמרור.
אוטובוס שאינו זעיר המהירות המותרת היא 100 קמ"ש או כמצוין בתמרור.
לכל רכב מסחרי שמשקלו הכולל המותר עולה על 12,000 ק"ג וברכב עבודה וטיולית המהירות המותרת היא 80 קמ"ש כמצוין בתמרור ולא יעלה על 80 קמ"ש.
לכל רכב איטי הדרך המהירה סגורה בפניו.

עונשים חמורים יותר

חשוב לציין כי על פי מדיניות משטרת ישראל מהירות 50 קמ"ש ומעלה בתוך שטח עירוני מוגדרת כעבירת תלת"ן. במהירויות אלו משטרת ישראל קובעת זימון לשפוט מהיר, מבקשת פסילה עד תום הליכים ודורשת תקופות פסילה ארוכות. במהירות מופרזת של 51 קמ"ש ומעלה הנהג צפוי לעונשים של פסילה מנהלית של קצין משטרה 30 ימים – דוח הזמנה למשפט עם 10 נקודות. בעבירות אלו המשטרה מבקשת פסילה נוספת בבית המשפט.

יש לשים לב שאם ניתן דו"ח ממצלמת א3 לרכב הרשום על שם תאגיד – סכום הקנס שיצוין בדו"ח הוא פי 4.

איך אפשר לברר על הדוחות שנרשמו כנגדי?

באמצעות מוקד המידע הארצי של משטרת ישראל שמספרו 110 (שלוחה 2) אפשר לקבל מידע על דוחות שנרשמו נגדך.

מה קורה אם לא שולם הקנס במועד?

אם הקנס המקורי לא שולם תוך 90 יום ממועד המצאת הדו"ח יידרש מקבל הדו"ח לשלם קנס ותוספת פיגור בשיעור של 50% מגובה הקנס המקורי (להלן: תוספת הפיגור הראשונה). לאחר מכן, מדי 6 חודשים יצטברו דמי פיגורים נוספים בשיעור של 5% מגובה הקנס המקורי. כמו כן, פרטי בעל הדוח מועברים לרשות האכיפה והגבייה והיא רשאית לנקוט נגד בעל הדו"ח סנקציות כמו עיקול רכב שבבעלותו, עיקול חשבון בנק וכדומה. בנוסף, פרטי בעל הדו"ח מועברים לרשות הרישוי אשר רשאית שלא לחדש את רישיון הנהיגה של בעל הדו"ח עקב אי תשלום הקנס.

תוך כמה זמן חובה לשלוח לנהג את דוח המצלמה?
ע"פ חוק דוח מצלמה חייב להישלח לנהג תוך 4 חודשים מיום ביצוע העבירה. דוח שלא יישלח בפרק הקבוע מתיישן ודינו ביטול.

מה מומלץ לעשות במקרה וקיבלתם קנס על מהירות מופרזת?

במידה וקיבלתם בדואר דוח מהירות מצלמה, זכרו לא למהר לשלם את הדו"ח מכיוון שעומדות בפניכם מספר אפשרויות:

הסבת הדוח לנהג אחר
דוח מהירות הניתן בעקבות תיעוד מצלמת מהירות נשלח באופן אוטומטי לכתובת של בעל הרכב המצולם. אם לא נהגת ברכב בעת ביצוע העבירה ניתן לדווח על הנהג שהחזיק ברכב בעת ביצוע העבירה תוך 15 ימים ממועד המצאת הדוח. בפנייתך עליך לציין את פרטי הנוהג ברכב בעת ביצוע העבירה, כולל מספר תעודת הזהות שלו, כתובתו ולצרף את צילום הדוח. בנוסף יש לצרף הצהרת הנהג בפועל כי הוא מודה שהחזיק/נהג ברכב במועד ביצוע העבירה וצילום רישיון נהיגה בתוקף.

המרת הדוח באזהרה:
כאשר ישנה סיבה טובה או מוצדקת לכך שנהגתם במהירות העולה על המותר, כמו נסיעה לבית חולים, או מקרה דחוף אחר, וכשמהירות זו לא הייתה גבוהה מאוד מהמותר בחוק, ניתן לבקש להמיר את הדוח והקנס באזהרה. חשוב לציין כי על מנת להגיש בקשה זו הנכם צריכים להיות בעלי ותק נהיגה של 10 שנים וללא הרשעות או אזהרות בחמש השנים האחרונות.

עירעור על הדוח בעקבות תיעוד חסר או לקוי:
כאשר הנכם מקבלים דוח מהירות מצלמה, התמונות של הרכב שלכם בעת ביצוע העבירה חייבות להיות מצורפות לדוח. אם הן לא צורפו צריך לפנות למשטרה על מנת לקבלן ואם המשטרה לא תוכל לספק לכם את התמונות הללו – הדוח יבוטל. יתר על כן, במידה וכן צורפו לדוח תמונות של ביצוע העבירה חשוב לוודא כי הפרטים בדוח תואמים את הפרטים בתמונות ואם יש כלי רכב נוספים בנתיבים הסמוכים וזאת מכיוון שייתכן והרכבים האחרים הם אלו אשר ביצעו את עבירת המהירות.

תשלום הקנס:
מומלץ לעשות זאת כאשר המהירות בה נסעתם לא הייתה גבוהה בהרבה מהמותר ומדובר בקנס על סך 250 ₪ וללא נקודות, ובמקרה שאכן ביצעתם את העבירה האמורה בדוח.

דו"ח תנועה

אם קיבלת דו"ח תנועה עומדות בפניך שלוש אפשרויות:

ניתן לשלם את הדו"ח תוך 90 ימים.

ניתן להגיש בקשה לביטול הדו"ח תוך 30 ימים.

ניתן להגיש בקשה להישפט תוך 90 ימים.

אפשר להמיר דו"חות מהירות מופרזת באזהרה?

עקרונית, אם אתה עומד בקריטריונים הנוספים שנקבעו, ניתן להמיר דו"ח מהירות להתראה אבל רק דו"חות עם קנס בסך 250 ש"ח או 750 ש"ח. הניסיון מלמד שהתביעה המשטרתית לא ממירה להתראה דו"חות מהירות בדרגת 750 ש"ח אבל תמיד שווה לנסות. אם קיבלת קנס על מהירות בשווי 1,500 ש"ח או הזמנה לדין בגלל מהירות מופרזת – לא ניתן להמיר אותו לאזהרה.

קיבלתי דו"ח על מהירות – מה כדאי לבדוק לפני שאשלם את הדו"ח?

דבר אחד שהנהג יכול לבדוק בעצמו לפני שהוא משלם את הדו"ח ומבלי להזדקק לעורך דין תעבורה הוא האם המהירות המותרת שהשוטר ציין בדו"ח אכן נכונה. לא מעט דו"חות מתבטלים לאחר שעורך דין תעבורה בדק וגילה שהמהירות המותרת שציין השוטר פשוט איננה נכונה והמצב נפתר בקלות. ההמלצה היא לחזור למיקום ביצוע העבירה ולבדוק אילו תמרורים הוצבו בתחילת הדרך. שוטר שמחליט לתת דו"ח על מהירות מופרזת חייב לכתוב בדו"ח המהירות כי ביום העבירה הוא בדק איזה תמרורים מוצבים בתחילת מקטע האכיפה. אך ידוע כי השוטרים לא באמת בודקים, לפחות לא כולם ובטח שלא תמיד. רצוי לצלם את התמרורים ואת המקום.

התעדכנות התקנות וחשיבות עורך דין מהירות מופרזת

כידוע לכולם תקנות התעבורה משתנות לעיתים קרובות ומרבית הנהגים לא מצליחים לעקוב אחרי השינויים ומוצאים את עצמם מקבלים דוחות תנועה קנסות והזמנות למשפט. אז מיותר לציין אפילו שבמקרה של הגשת כתב אישום בקשר למהירות מופרזת, צריך לפנות בזריזות האפשרית לייעוץ של עו"ד. עורך דין תעבורה המומחה בקנסות מהירות מופרזת יוכל לספק לנהג ייעוץ קריטי וגורלי ואף לייצג את אותו בהליך המשפטי ואפילו להביא לזיכויו המוחלט או לכל הפחות להשיג עסקת טיעון מקלה, אשר תמנע מהנהג למצוא את עצמו ללא רישיון, או עם התחייבות לשלם קנס כספי גבוה ואף בהתחייבות בהתייצבות לקורס נהיגה מונעת. עורך דין תעבורה מקצועי יכול לאתר, גם במקרים שנראים חסרי סיכויים כמו הרשעות ודאיות, ולמצוא בתוך הסיטואציה כשלים וסתירות בעבודת השוטר או כשלים במצלמה שתיעדה את העבירה. לפיכך, אל תוותרו על פנייה על עורך דין תעבורה.

כמובן שאין האמור לעיל מהווה ייעוץ משפטי ואינו תחליף לייעוץ משפטי פרטני. כל הנוקט פעולה או נמנע מנקיטת פעולה לאור האמור לעיל עושה זאת על דעת עצמו ועל אחריותו הבלעדית.

הואשמת בנהיגה במהירות מופרזת?

במקרה בו קיבלת דו"ח תנועה ממשטרת ישראל מסוג ברירת משפט או ההזמנה לדין, אלה מעידים רק על פתיחת ההליך נגדך ומפרטים את החשדות נגדך. לאור תקדימים משפטים והתפתחויות משפטיות שחלו ועדיין חלות בתחום הזה, רצוי לבחון בדקדקנות כל דו"ח מהירות שניתן נגד נהג בין אם הוא מבוסס על מצלמה, ממל”ז, דבורה או כל אמצעי אכיפה אחר. עו"ד תעבורה מכיר היטב את הנהלים והפסיקה המתחדשת בתחום הנהיגה במהירות מופרזת, ידע לבחון היטב את הראיות שעמדו בבסיס כתב האישום ויוכל לסייע ולפעול לזיכויך או לכל הפחות, להפחתת העונש.

במקרה של הזמנה למשפט

בכל מקרה של הזמנה לדין רשאי קצין משטרה לשלול את רישיון הנהיגה של הנהג פסילה מנהלית ל- 30 יום, ע"מ להרחיק נהגים מסוכנים מהכביש באופן מיידי.

הרשעה במשפט עלולה לגרור ענישה מסוג קנס, פסילה בפועל למספר חודשים, פסילה על תנאי ואף מאסר בפועל (במקרים החמורים יותר). כדי להתגונן מפני דו"ח בגין עבירת מהירות, מומלץ להתייעץ עם עורך דין מהירות מופרזת הבקיא ומנוסה בדיני תעבורה.

במקרה ואת ביקשת להישפט

אם הגשת בקשה להישפט והזימון למשפט הגיע בזמן, הדו"ח מקבל מעמד של כתב אישום. יש להתייצב למשפט במועד ובמקום שפורט בזימון. אתה רשאי לשלוח עורך דין תעבורה המייצג אותך שיופיע במקומך. אם לא תתייצב ולא תשלח עורך דין תעבורה מטעמך, תיחשב בעיני השופט כמודה בכל העובדות שנטענו בכתב האישום, ובית המשפט יהיה רשאי לדון אותך שלא בפניך. כדאי מאוד לצלם את כלל חומר החקירה המצוי בידי התביעה המשטרתית לפני מועד הדיון.

שילמתם כבר את הדו"ח, האם אפשר לערער על כך?

למרבה הצער, לא. במידה והייתם מעוניינים לבטלו או להישפט בגינו, לא הייתם צריכים לשלם אותו.

בקשה לביטול דו"ח תנועה מהמשטרה

כל נהג שקיבל דו"ח תעבורה רשאי להגיש בקשה לביטול הדו"ח תוך 30 יום מקבלת הדו"ח. את הבקשה לביטול אפשר לשלוח בדואר רשום למפנ"א (מרכז פניות נהגים ארצי) ת.ד. 120 פתח תקווה, מיקוד 4910002 או באתר האינטרנט  של משטרת ישראל. בבקשה לביטול הדו"ח יש לצרף פירוט נימוקים וצילום הדו"ח, צילום תעודת זהות וחתימתך.

כיצד ניתן לבטל דו”ח מהירות מופרזת או קנס על מהירות בשנת 2021?

לעורכי דין תעבורה יש ניסיון רב ואת כל הידע המקצועי הדרוש כדי להתמודד בדרך הטובה ביותר עם דו"ח מהירות. יחד עם זאת, יש לציין כי מרבית דו"חות המהירות לא יבוטלו בקלות. ברוב המקרים, המטרה העיקרית בהתמודדות עם דו"ח מהירות מופרזת היא להביא לביטול הנקודות ע"י שינוי סעיף האישום לעבירה ללא נקודות, לעבירה של נהיגה במהירות בלתי סבירה. במרבית הדו"חות מתגלים כשלים רבים בדו"ח ואלה יכולים להביא לביטולו או לכל הפחות, להגעה להסדר טיעון מקל. אם רישיון הנהיגה שלכם חשוב לכם, אל תהמרו עליו. אל תנהלו משא ומתן עם התובע בלי עורך דין מהירות מופרזת שמגן על האינטרסים שלכם ויודע לבדוק היטב את ראיות התביעה ולאתר את חולשתן. התובע אינו לטובתכם, המטרה שלו היא להביא אתכם לדין ולהרשיע אתכם. תשקלו בכובד ראש הגנה מקצועית של עורך דין תעבורה שידע לתקוף ולערער את ראיות התביעה כדי להביא להפחתה בענישה ותוכלו לשמור על רישיון הנהיגה שלכם.

שיטת הניקוד ובדיקת מצב נקודות

כיצד ניתן לבדוק כמה נקודות נרשמו לחובתי?

ניתן להנפיק תדפיס נקודות עדכני במספר דרכים שונות, כגון:

  • טופס פנייה מקוון (נמצא באתר משרד התחבורה והבטיחות בדרכים.
  • ניתן לפנות לאגף הרישוי בבקשה לקבלת תדפיס על מצב נקודות החובה. התדפיס יישלח בדואר ישראל, בתוך 10 ימי עבודה, בהתאם לכתובת שהתקבלה ממשרד הפנים. שירות זה ניתן ללא תשלום.
  • משרדי הרישוי: ניתן לגשת לאחד מסניפי משרד הרישוי הקרוב לאזור מגוריכם. יש להצטייד בתעודת זהות. גם השירות הזה ניתן ללא תשלום
  • עמדות הרשיומט: באפשרותכם להוציא תדפיס נקודות חובה בעמדות השירות העצמי הפרוסות ברחבי הארץ במשרדי הרישוי, בקניונים ובסניפי סופר-פארם. זיהוי המשתמש בעמדת הרשיומט יעשה באמצעות כרטיס אשראי של בעל הרישיון. הנפקת התדפיס על מצב נקודות החובה של הנהג מתבצעת במקום. השירות כרוך בתשלום אגרה של 10 שקלים.
  • פנייה למוקד רישוי קול: ניתן לפנות גם באמצעות פנייה למוקד רישוי קול בטלפון מספר 5678*- יש להזדהות בטלפון באמצעות מספר תעודת זהות ומספר רישיון נהיגה. לאחר ההזדהות, ישלח בדואר ישראל תדפיס על מצב נקודות החובה, בהתאם לכתובת שהתקבלה ממשרד הפנים. השירות ניתן ללא תשלום.

כמה נקודות זה פסילה?

בעיקרון, נהג שצבר 36 נקודות ומעלה, רישיונו ייפסל לתקופה של 3 חודשים. אך יש חשיבות לכיצד וממתי מחושבות הנקודות.

מספר הנקודות ואמצעי התיקון שלהן

12-22   קורס בסיסי בנהיגה נכונה בן 12 שעות שבסופו מבחן.

24-34   עליו לעבור קורס נהיגה מתקדם ובסופו מבחן.

  36 ומעלה - פסילת רישיון למשך שלושה חודשים.

36  (פעם שניה תוך 6 שנים) או 72 נקודות - פסילת רישיון נהיגה למשך 9 חודשים, בדיקות רפואיות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים, מבחן עיוני ומבחן מעשי.

קיבלתי דו"ח על מהירות אך לא חתמתי עליו אפשר לבטל את הדו"ח?

אי חתימה על הדו"ח אינה מהווה סיבה לביטול דו"ח מהירות או כל דו"ח תנועה אחר, אז לא, אי אפשר לבטל כך את הדו"ח. השוטר יכתוב בתחתית הדו"ח כי אתם מסרבים לחתום אך קיבלתם את הדו"ח ביד ודי בכך. למעשה, כיום, בתקופת הקורונה, השוטרים נמנעים מלהחתים את הנהגים על הדו"ח ופשוט רושמים במקום החתימה את המילה "קורונה".

איך אפשר לבטל דוח שקיבלת ממצלמת מהירות?

דוח מהירות מצלמה – כך לדוגמה, כאשר ישנו רכב נוסף הנראה בתמונה בקבלת הדו”ח. ולכן, יכול להיות מצב בו המצלמה מדדה את הרכב הנוסף ולא את הרכב שקיבל את הדוח אלא שאת ה-דוח על מהירות אתם קיבלתם. דוח מהירות ממצלמה יכול להינתן ע”י שוטר או ע”י מצלמת עמוד כאשר לא רכבכם הפעיל את המצלמה ואז המהירות אינה שייכת לכם. אפשר להוכיח זאת באמצעות עו"ד תעבורה שיבדוק באמצעות יומן המכשיר וחקירה נגדית. עוד דרך להתמודד עם דוח ממצלמת מהירות היא במידה ויש בקרבת מקום קווי חשמל או כל פעולה אלקטרומגנטית המשפיעה על רדאר המצלמה. לא מן הנמנע שהקרינה מכבל מתח גבוה גרמה למצלמה לצאת מאיפוס. כמו כן, יש לבדוק מתי נעשה טיפול ותחזוקה במצלמה, מתי ואיך היא נבדקה. דוח מהירות מצלמה (לייזר או דבורה) ניתנים גם אישורי כיול ובדיקת תקינות בהם ניתן להבחין מתי ואיך ואיפה כויילו וע”י מי. היה מקרה בכביש החוף, בין חדרה לחופית – בוטלו כל הקנסות על מהירות עקב תחזוקה לקויה.

איך אפשר לבטל דו"ח מאקדח לייזר?

ממל”ז (מד מהירות לייזר או אקדח לייזר), במקרה של מד מהירות לייזר, יש לא מעט בעיות ואפילו חמורות היכולות להביא לידי בטלות הדוח. לדוגמה, על הלייזר להיות מכויל (לעבור איפוס בטרם שימוש. כמו גם, על המפעיל לכוון למרכז המטרה/מסה, לבצע רישום שעה ומקום מדויקים מאוד. בנוסף, יש להשתמש בממל”ז כמד מהירות ב-“שיטת ההצבעה”. אין להשתמש על מטרות אשר שטח פניהן אינו בתוך שטח הראיה של הממל”ז, דוגמא לרכב מחוץ לשדה הראיה - רכב הנמדד בכביש מעוקל לשוטר המודד ולא באופן ישר. מספיק שאחד מהתנאים הללו לא מולאו כנדרש עלול להביא לביטול הדו”ח ואף להביא לזיכוי בתיק. להלן עוד ממגבלות המכשיר: המכשיר אינו מצלם את רכב המטרה, השוטר בעת עצירת הרכב חייב להציג בפני הנהג את נתוני המדידה (מהירות ומרחק הרכב בעת מדידתו ממקום עמידת השוטר), המרחק המקסימאלי שמותר למפעיל להפעיל את המכשיר הינו 300 מטר ממקום עמידתו. לא ניתן להפעיל את המכשיר, בעת שהכביש רטוב, או בזמן שיש גשם, שלג או ערפל ובהפעלת לילה כל קטע האכיפה (300 מטר) חייב להיות מואר.

איך אפשר לבטל דו"ח מדבורה?

מכשיר הדבורה מבין כל המכשירים שבהם משטרת ישראל אוכפת את המהירות, נמצא בדרגת קושי הפעלה גבוהה יותר ונדרשת מיומנות רבה להפעילה. שכן, באם מכשיר הנמדד לא נמצא ברדיוס של 50 מטר מרכב המודד. וכן, לא נשמר קשר עין רציף בין הרכב הנבדק. עד כאן מספיק לביטול כתב אישום או חזרה מכתב אישום של מהירות מופרזת.

קיבלתם דו"ח לפני חודשיים, איבדתם אותו ואתם לא זוכרים אם שילמתם?

ניתן לפנות למרכז פניות נהגים ארצי (מפנ"א) – מספר הטלפון למידע כללי על דו"חות תנועה (משטרה) במספר 110 שלוחה 2.

מתי ישנה חובת האטה ע"פ התקנות?

בכפוף לאמור בתקנה 51 (מהירות סבירה) חייב נוהג רכב להאט את מהירות הנסיעה, ובמידת הצורך אף לעצור את רכבו, בכל מקרה שבו צפויה סכנה לעוברי דרך או לרכוש, לרבות רכבו הוא, ובמיוחד במקרים הבאים:

(1) בתוך שטחים בנויים מאוכלסים ובקטעי דרך שבתים בנויים לצידם ותנועת הולכי רגל מצויה בהם.

(2) בדרך שאיננה פנויה.

(3) כשהראות בדרך מוגבלת מכל סיבה שהיא.

(4) בהיכנסו לעקומות חדות ובנסעו בהן.

(5) בקרבת קבוצת ילדים או בקרבת התקהלות.

(6) בהתקרבו למעבר חציה.

(7) בהתקרבו לפסגה או למקום שבו שדה הראיה מוגבל.

(8) בירידה תלולה או ארוכה.

(9) בהתקרבו לגשר צר ובעברו עליו.

(10) בפגשו או בעקפו קבוצת אנשים ההולכת בסך.

(11) בפגשו או בעקפו בעלי-חיים.

(12) בהתקרבו אל אוטובוס העומד בתחנה ובעברו על ידו.

(13) בהתקרבו אל אוטובוס, טיולית או רכב מסחרי המסיע ילדים וסומן כך, שנעצר לשם העלאת ילדים או הורדתם, ובעברו על ידו.

(14) ברחוב משולב.

(15) באזור מיתון תנועה.

(16) במנהרה.

תקנה 51 לתקנות התעבורה

תקנה זו קובעת כי לא ינהג אדם ברכב, אלא במהירות סבירה בהתחשב בכל הנסיבות ובתנאי הדרך והתנועה בה, באופן שיקיים בידו את השליטה המוחלטת ברכב. באמצעות תקנה זו נקבע כי, נהג חייב בנהיגתו לשים לב לתנאי הדרך ולהתאים את מהירותו לתנאים אלה, כך שתהיה בידו שליטה מוחלטת על הרכב בכל מקרה וזאת ללא קשר למהירות המרבית המותרת הקבועה בתקנות (או בתמרור ע"פ התקנות). כך לדוגמא - נהג יכול לנסוע בדרך מסוימת שמהירות המרבית המותרת בה היא 110 קמ"ש, אולם בשל תנאי הדרך כמו ערפל, גשם כבד וחושך הנהג ייאלץ להאט ולנסוע במהירות של 50 קמ"ש ואפילו פחות. לסיכומו של דבר שאלת השליטה המוחלטת ברכב נמדדת בסופו של דבר במבחן התוצאה. אם הנהג מעורב בתאונה כלשהי, הדבר מצביע על כך כי לא הייתה לו שליטה מוחלטת ברכב.

מהירות מיוחדת
מהירויות אלו נקבעות בד"כ על ידי תמרור 426. תמרור זה קובע כי אסורה הנסיעה במהירות העולה על מספר הקמ"ש הרשום בתמרור. תמרורים אלה מוצבים בד"כ בדרכים עירוניות ובינעירונית במקומות שבהם סבור כי ישנה אפשרות נסיעה במהירות אחרת מזו המותרת באותה הדרך. למשל: ידוע לכל כי המהירות המרבית המותרת בדרך עירונית היא 50 קמ"ש, אולם ישנם מקומות כי ניתן בכל זאת לנסוע במהירות גבוהה יותר וזאת במטרה ליצור זרימה בתנועה ולא לעכבה. במקומות אלה ניתן לקבוע מהירות גבוהה יותר: 60 קמ"ש או 70 קמ"ש.

מדיניות משטרת ישראל:

החל מתחילת שנת 2012 קיימת מדיניות של דרישת ענישה מחמירה של משטרת ישראל. במהירויות הגבוהות בכפול מהמותר בחוק, ישנה דרישה של חודשי פסילת רישיון ארוכים, ובמהירויות של 195 קמ"ש ומעלה ישנה דרישת מאסר בפועל.

לסיכום

חשוב להיות מיוצגים על ידי עורך דין מהירות מופרזת, טיפול בתיק מהירות חייב להיות יסודי, מעמיק ומקיף שכן הבנה ומומחיות בתחום יכולה במקרים רבים להוביל לענישה מקלה ובמקרים אחרים אף לזיכוי מלא

 

דוח מהירות מופרזת
     

תגובות והערות: (0)
כתוב תגובה או הערה:
יש להזין שם
יש להזין הערה
עורך דין תעבורה - אייל שמולביץ
קיבלתם דו״ח הטומן בחובו נקודות?

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.

יש להזין שם
יש להזין טלפון
יש להזין פרטים
סעיפי עבירה לפי נושא: