עבירות תנועה על אופניים חשמליות

אופניים חשמליות מהווים כלי תנועה פולפולארי כיום בישראל. הם נחשבים לכלי מהיר וזמין , כזה שאינו גורם לזיהום סביבתי ומאפשר לנוע בעזרתו בחופשיות גדולה, מבלי לבזבז זמן יקר בפקקים. הפופולאריות ההולכת וגדלה של כלי רכב זה העלו לסדר היום את ההגדרה של עבירות תנועה על אופניים חשמליות.

ככלל, עבירות התנועה המבוצעות על אופניים חשמליות עשויות להיות מגוונות וחשוב להבין כי לא קיים הבדל בין אופניים חשמליים ובין כלי ממונע אחר, מבחינת חוקי התנועה החלים עליהם. למעשה, כל האישורים שחלים על רכבים בכביש חלים גם על אופניים חשמליות, באותה המידה. לפיכך, איסורים כגון: נסיעה נגד כיוון התנועה, מעבר באור אדום וכד' חלים על רוכבים באופניים חשמליים באותה המידה שהם חלים על נהגים ברכבים שונים.

 

עבירות תנועה המיוחסות לאופניים חשמליות

על אף האמור לעיל, שחוקי התנועה המיוחסים לנהגים בכלי רכב חלים באותה המידה גם על רוכבים באופניים חשמליות, קיימים חוקים מסוימים אשר הותאמו במיוחד לרוכבי אופניים.

בנוסף לכך, עיריות מסוימות בארץ ובפרט, עיריית תל אביב אשר קבעה תקנות מפורטות לגבי מה מותר ומה אסור בבחינת נסיעה באופניים חשמליות.

מבין עבירות התנועה אשר מיוחסות לאופניים חשמליות, ניתן למנות כמה:

  1. איסור שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה - ברם רוכב על אופניים חשמליים ישתמש בטלפון סלולארי בזמן נהיגה, הוא עשוי לסכן את עצמו בקבלת קנס על סך של 1,000 ₪ ובנוסף גם ברישום נקודות תעבורה, באם מחזיק הוא ברישיון נהיגה.
  2. איסור נהיגה על מדרכה - רכיבה עם אופניים חשמליות על מדררכה שאיננה מיועדת לכך עשויה לסכן את הרוכב שייתפס בקנס של 250 ₪.
  3. איסור רכיבה תחת השפעה של אלכוהול - באם רוכב על אופניים חשמליות נמצא במצב של שכרות וייתפס ע"י שוטר בזמן נהיגה, עלול הוא להסתכן בשלילת רישיון הנהיגה שלו (באם קיים) ובנוסף גם בהחרמה של האופניים החשמליות ע"י קצין משטרה.
  4. איסור שימוש באוזניות - לפי החוק, חל איסור על רוכבי אופניים להשתמש באוזניות במהלך רכיבה על האופניים החשמליות. אדם שיעבור על תקנה זו, עשוי להסתכן בקבלת קנס של 250 ₪.
  5. איסור הרכבת אדם אחר - החוק אוסר לנוהגים באופניים חשמליות לנסוע עם אדם נוסף. הפרה של תקנה זו עשויה לסכן את רוכב האופניים בקבלת קנס בשווי של בין 250 - 100 ₪. יחד עם זאת, החוק מתיר להרכיב ילד, עד גיל שמונה וזאת בתנאי שהוא יושב במושב ייעודי ובטיחותי.
  6. איסור רכיבה ללא רישיון - עשויה לסכן את רוכב האופניים בזימון לדין.
  7. רכיבה בתוך מנהרה/ רכיבה במעבר חצייה/ רכיבה ללא פנס או מחזיר אור/ רכיבה בשביל או בכביש שמיועד לרכב אחר/ רכיבה או הרכבת אדם אחר ללא קסדה - כל הסטואציות הללו מהוות עבירה על החוק ולפיכך, עשויות לסכן את הרוכב על האופניים החשמליות בקבלת קנס של 250 ₪.

 

אופניים חשמליות - מהם?

ככלל, אופניים חשמליות הינם אופניים בעלי תקינה אירופאית הכוללים מנוע בעל הספק של 250 ואט, אשר מופעל ע"י דוושת האופניים ומפסיק את פעולתו בזמן שהמהירות עולה מעל 25 ק"מ. אביזרי הבטיחות הנכללים באופניים חשמליות הינם: צופר או פעמון ופנס ובנוסף גם תאורה לבנה ופנס אחורי.

ניתן לרכוב על אופניים חשמליות החל מגיל 16 ומעלה, בתנאי שלנהג יש רישיון נהיגה A3 או שעבר הוא בהצלחה מבחן תאוריה שלאופניים חשמליות. לפני שאדם רוכש אופניים חשמליות, כדאי שיוודא לפני כן שהאופניים שבהם הוא מעוניין עומדים בתקן וכוללים פרטים כגון: דגם, יצרן, ארץ ייצור ושם היבואן.

במהלך הרכיבה על באופניים החשמליות, קיימת חובה לחבוש קסדה הכוללת תו תקן עם מחזיר אור. את הקסדה יש לחבוש כך שתהיה היא צמודה לראש באמצעות רצועות הסנטר באופן מהודק ושלא תזוז היא לצדדים, לפנים או לאחור.

הרכיבה באופניים חשמליות מותרת אך ורק על שביל אופניים, אולם, אם לא קיים שביל אופניים, ניתן יהיה לרכוב על הכביש. את הרכיבה באופניים החשמליות יש לבצע באופן זהיר ובהתאם לחוקי התנועה, קרוב לשפתו הימנית של הכביש ועם כיוון התנועה.

 

רכיבה על אופניים חשמליות מתחת לגיל 16

מבין עבירות התנועה העשויות להתבצע בעת רכיבה על אופניים חשמליות, קיימת עבירה מדאיגה במיוחד והיא רכיבה על אופניים חשמליות של אדם מתחת לגיל 16. עבירה זו נוגדת את מה שנקבע בחוק ע"י המדינה ולמרות זאת, ממצאים שונים מראים כי כ 2,000 בני נוער בקירוב עברו על תקנה זו, כאשר הקנס הניתן בגינה עשוי להגיע ל כ1,000 ₪.

מעבר לקנס הכספי, רכיבה של אדם שהינו מתחת לגיל 16 הינה מסוכנת ולכן יש למנוע אותה בכל דרך אפשרית. כיום ניתן למצוא לא מעט בני נוער שרוכבים על אופניים חשמליות, על אף שאינם מכירים את חוקי התנועה ועלולים לרכוב בחוסר זהירות. יתרה מזאת, סקרים שונים מראים כי כ 50% בני נוער בישראל אינם רואים ברכיבה על אופניים חשמליות כמסוכנת ורובם אף רוכבים על אופניים חשמליות ללא קסדה.

נתונים אלה מראים כי קיימת בעיה אשר יש להתייחס אליה בכובד ראש ולטפל בה במלוא הרצינות. ההמלצה היא לאכוף את החוקים המגבילים את גיל הרכיבה על אופניים חשמליות ובנוסף, להגביר את המודעות לרכיבה זהירה במסגרת החינוך בבתי ספר, בפרסומים שונים ובאמצעי התקשורת.

 

היתרונות שברכיבה על אופניים חשמליות

על אף הסיכונים העשויים להיות כרוכים ברכיבה על אופניים חשמליות, ניתן למצוא גם כמה יתרונות חיוניים ברכיבה על על כלי זהף אשר הופכים אותה אפילו למומלצת. היתרונות שברכיבה על אופניים חשמליות כוללים בין היתר:

  1. הפחתת זיהום האוויר בסביבה.
  2. הפחתת הלחץ בתנועת הכבישים.
  3. חסכונית עבור הרוכבים, בבחינת: הוצאות דלק, בלאי וכד'.

 

יתרונות אלה ואחרים מביאים לעלייה משמעותית בשימוש באופניים חשמליות ובכלי תנועה נוספים אשר טומנים בחובן יתרונות מסוג זה, כגון:  קורקינט חשמלי.

מסיבה זו, ניתן להתייחס לרכיבה על אופניים גם באופן חיובי ובמקום להצביע על הסיכונים שעשויים להתרחש כתוצאה ממנה, להציע פעולות שיתרמו לרכיבה בטוחה יותר, כגון: סלילה מוגברת של שבילי אופניים חשמליים (בייחוד באזורים צפופים ועמוסים), הגברת המודעות לרכיבה בטוחה ונכונה ועוד.

עבירות תנועה על אופניים חשמליות
     

תגובות והערות: (0)
כתוב תגובה או הערה:
יש להזין שם
יש להזין הערה
עורך דין תעבורה - אייל שמולביץ
קיבלתם דו״ח הטומן בחובו נקודות?

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.

יש להזין שם
יש להזין טלפון
יש להזין פרטים
סעיפי עבירה לפי נושא: