מחיקת נקודות תעבורה

שיטת הניקוד מטרתה להתמודד עם עברייני תנועה אשר מבצעים עבירות נהיגה שונות. ככלל, שיטה זו של הניקוד כוללת גם מחיקת נקודות תעבורה, ככל שעובר פרק זמן מסוים מאז שבוצעה העבירה שבגינה ניתנו הנקודות.

שיטת הניקוד למעשה מקבילה לנתינת קנסות עונשיים כנגד נהגים, אשר ביצעו עבירות תנועה. אמצעים אלה מטרתם להרתיע נהגים מלבצע עבירות תנועה ובנוסף גם לאפשר למדינה לעקוב אחר נהגים בעייתיים, אשר עשויים להוות גורם סכנה בכבישים ולטפ בהם בהתאם לנדרש. באופן זה, יכולה המדינה להתאים קורסים של רענון נהיגה ולהתאים בדיקות רפואיות לנהגים שהצטברה לחובתם כמות נקודות גבוהה.

הניקוד שניתן בגין ביצוע עבירות מותאם לחומרת העבירה שבוצעה. כך למשל, עבור ביצוע עבירת תנועה  קלה יחסית יקבל הנהג 2 נקודות תעבורה, בעוד שעבור עבירת תנועה חמורה יותר יקבל הנהג 10 נקודות תעבורה לחובתו.

 

מעקב אחר נהגים באמצעות שיטת הניקוד

כאשר אדם מבצע עבירת תנועה, מלבד הקנס לתשלום שהוא מקבל בגין ביצועה, כאמור נצברות לחובתו גם נקודות תעבורה. באמצעות מעקב אחר הנקודות שמצטברות לחובתו, משרד הרישוי יכול להתעדכן באופן בו הוא נוהג. נהג שהצטברו לחובתו כמות מועטה של נקודות, לרוב יקבל אמצעי תיקון של קורס נהיגה מונעת, אך במצב הצטברה לחובתו כמות גבוהה של נקודות, יקבל הנהג אמצעי תיקון חמורים יותר, כגון: שלילת רישיון הנהיגה שלו.

 

מחיקת נקודות התעבורה בהתאם לתוקפן

באופן כללי, נקודות תעבורה שנצברו לחובתו של נהג תקפות החל מיום ביצוע העבירה ועד למשך תקופה מסוימת. לאחר תום תקופה זו, הנקודת ימחקו מן הרישום של הנהג ומאותו הרגע יהיה הוא נקי מרישום נקודות תעבורה. אופן מחיקת נקודות התעבורה תלויה בכמות הנקודות הנקודות, לפי הפירוט הבא:

  1. באם נהג צבר 8 נקודות תעבורה, יימחקו הנקודות תוך שנתיים מיום ביצוע עבירת התנועה.
  2. באם נהג צבר לחובתו עד 22 נקודות תעבורה, יימחקו הנקודות תוך שנתיים מיום ביצוע העבירה, אך יחד עם זאת יהיה חייב הוא לעבור קורס נהיגה מונעת. משמעות הדבר, שללא מעבר הקורס, לא יימחקו הנקודות מרישומו של הנהג גם לאחר שנתיים מיום ביצוע עבירת התנועה.
  3. במצבים בהם צבר הנהג 24 נקודות ומעלה, יימחקו הנקודות באופן אוטומטי לאחר שיעברו 4 שנים מיום ביצוע העבירה ובנוסף, יהיה עליו לעבור שני קורסי נהיגה מונעת כתנאי לביטול הנקודות (הן קורס בסיסי והן קורס מתקדם).
  4. אם הצטברו לחובתו של הנהג 36 נקודות ומעלה, הנהג יורד מהכביש למשך שלושה חודשים ובתום תקופה זו, יידרש הוא לעבור את מבחן התאוריה של הנהיגה, בכדי שיוכל הוא לחדש את רישיון הנהיגה שלו.
  5. אם הצטברו לחובתו של הנהג 72 נקודות, רישיונו של הנהג ישלל למשך תשעה חודשים ובנוסף, יצטרך הנהג לבצע את מבחן התאוריה וכמו כן, גם מבחן מעשי (טסט) ולעבור בדיקות רפואיות במרכז הרפואי לבטיחות בדרכים.

 

מחיקה אקטיבית של נקודות התעבורה

כפי שםורט לעיל, בהתאם לכמות נקודות התעבורה שהצטברו לחובתו של נהג, יתיישנו הנקודות באופן אוטומטי. אולם, יש באפשרותו של הנהג להגיש בקשה להמרת הקנס והנקודות הנלוות אליו – באזהרה, או להגיש בקשה להישפט בבית המשפט.

 

המרה באזהרה

המרה באזהרה משמעותה, שהנקודות שנלוות לקבלת הדוח (שאותו קיבל נהג) לא יצטברו לחובתו והוא לא ישלם את הקנס הניתן לו.

ככלל, קיימות שתי דרכים לנתינת המרה באזהרה לנהגים:

  1. באמצעות בקשת המרה באזהרה בזמן שהשוטר נותן לנהג את הדו"ח.
  2. באמצעות פניה למרכז פניות נהגים במשטרת ישראל.

 

לכל שוטר, אשר עוצר נהג ועומד לכתוב לחובתו דו"ח תנועה, קיימת הסמכות להמיר את הדו"ח באם קיימים כמה תנאים:

  1. יש לנהג וותק נהיגה של 7 שנים לפחות.
  2. לא רשומים לחובתו של הנהג אזהרה או הרשעה שחמש השנים שקדמו לביצוע עבירת התנועה.
  3. הנהג מודה בביצוע העבירה ולא מכחיש אותה.
  4. לנהג אין דו"ח תנועה או תיק תעברוה פתוח בבית המשפט.
  5. עבירת התנועה שבגינה נתפס הנהג איננה מוגדרת כחמורה.

 

כשמדובר בהמרת הדוח לאזהרה באמצעות מרכז פניות נהגים במשטרת ישראל, הדבר עשוי להיות קשה יותר  מאשר המרה באזהרה מול השוטר, בעת ביצוע עבירת התנועה. זאת מאחר וקיימת הנחה כי השוטר, אשר עצר את הנהג בזירת האירוע, מכיר היטב את נסיבות האירוע ובהתאם לכך, בחר שלא לתת אזהרה לנהג.

כאשר נהג פונה בבקשה להמרת הדו"ח שקיבל - לאזהרה, עליו להיות עם רישיון עם וותק של לפחות 10 שנים ובנוסף, גם ללא עבירות תנועה קודמות, במשל 10 שנים לפחות. תנאים אלה חייבים להיות קיימים, בכי שבקשתו להמרת דוח התנועה לאזהרה תיבחן ברצינות.

 

מחיקת נקודות התעבורה באמצעות סיוע של עורך דין

ככלל, מחיקת נקודות לא תמיד עשויה להיות עניין פשוט. ייתכנו מצבים בהם מכסה מסוימת של נקודות התעבורה יפסלו את הרישיון של הנהג ולפיכך, באם קיבל אדם דוח תנועה ונקודות תעבורה לחובתו, ההמלצה היא שיפנה לקבלת סיוע מקצועי של עורך דין שמתמחה בתחום. באופן זה, יכול עורך הדין לפנות לבית המשפט ולסייע עבורו בהמרת האישום בגין עבירת התנועה שביצע - להמרת אזהרה ובכך, למנוע צבירה של נקודות תעבורה לחובתו. במצבים מסוימים, עשוי עורך הדין גם לגרום לזיכוי הנאשם מהאשמה המיוחסת שלו, בנוגע לביצוע עבירת התנועה.

נקודות התעבורה אינן נרשמות באותה העת בה ביצע הנהג את עבירת התנועה או ברגע שקיבל הוא את דו"ח התנועה. נקודות התעבורה נרשמות ברגע שהקנס שולם וזאת בכדי לאפשר למבצע עבירת התנועה (או לסנגורו) לפעול כדי לנסות לבטל את סעיף האישום המיוחס לו.

מחיקת נקודות תעבורה
     

תגובות והערות: (0)
כתוב תגובה או הערה:
יש להזין שם
יש להזין הערה
עורך דין תעבורה - אייל שמולביץ
קיבלתם דו״ח הטומן בחובו נקודות?

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.

יש להזין שם
יש להזין טלפון
יש להזין פרטים
סעיפי עבירה לפי נושא: