בדיקת נקודות תעבורה

האם שאלתם את עצמכם פעם האם יש לחובתכם נקודות תעבורה, עקב קבלת דוחות תנועה שונים? האם בדקתם באיזשהו שלב כמה נקודות תעבורה הצטברו לחובתכם? במאמר זה תוכלו לקבל מידע בנוגע לנקודות תעבורה, לאופן בו הן מחושבות ובאילו דרכים ניתן לברר את מצב הנקודות שיש לחובתכם.

 

שיטת הניקוד

בישראל, קיימת שיטת ניקוד, אשר מטרתה לעקוב אחר התנהלותם של נהגים בכבישים. יחד עם זאת, לשיטה זו יש אמצעי תיקון אשר באים לידי ביטוח ע"י קורסים, פסילת הרישיון, התניית החזרת הרישיון לנהג עד לאחר עמידה בבדיקות במכון הרפואי וכו'. מסיבה זו, קיימת חשיבות לבצע מעקב אחר כמות נקודות התעבורה שיש לחובתכם וע"י כך להשתדל שכמות הנקודות לא תגדל.

ככלל, שיטת הניקוד מטרתה לתרום לבטיחות בדרכים בכמה אופנים:

  1. ע"י מניעה של התנהגות לא בטוחה של נהגים בכביש.
  2. ע"י תיקון של התנהגות מסוכנת או לא בטיחותית של נהגים בכביש.

 

קיימות חמש דרגות חומרה לעבירות תנועה וככל שעולה חומרת העבירה, כך מספר הנקודות שנצבר בעקבותיה - עולה. יחד עם זאת, כיום, ישנן עבירות תנועה שלא כרוכות גם בקבלת נקודות תעבורה, כגון: עבירת חניה או עבירת מהירות פעוטה. בנוסף לכך, שיטת הניקוד מטרתה להתמקד בעיקר בנהגים שמבצעים עבירות תנועה לעיתים קרובות ופחות בנהגים שמבצעים עבירת תנועה אחת לכמה שנים.

 

מהן נקודות התעבורה ומהם השימושים בהן?

ככלל, כשאדם מבצע עבירת תנועה, ישנם גם נקודות שמתווספות לדוח שהוא מקבל. אם למשל, נהג דיבר בטלפון סלולרי בזמן נהיגה, יקבל הוא קנס של 1,500 ₪ ובנוסף גם 8 נקודות.

באמצעות הנקודות המצטברות לחובתו של הנהג, משרד הרישוי מבצע מעקב אחריו, בנוגע לאופן בו הוא נוהג. נהג שצבר מעט נקודות יקבל בד"כ אמצעי תיקון קל של קורס נהיגה מונעת, בהתאם למספר הנקודות. במצב בו נהג ניקוד רב, לרוב יופעלו כנגדו אמצעי תיקון קשים, כגון: שלילת רישיון הנהיגה שלו וכיו"ב.

לכל עבירת תנועה נקבע עונש בהתאם לחומרת העבירה, כגון: קנס כספי, מאסר ועוד. מעבר לכך, ישנן עבירות תנועה שכאשר הנהג מואשם בהן, יצטברו לחובתו גם נקודות תעבורה. באם צבירת הנקודות הגיעה לכמות מסוימת, אזי תוטל על הנהג סנקציה מסוימת, כאשר החמורה מבין כולןהינה פסילת רישיון הנהיגה שלו.

מצב זה עשוי להתרחש כאשר הנהג צבר 36 נקודות ואז רישיונו ישלל למשך שלושה חודשים. בנוסף, צבירה של 72 נקודות עשויה להביא לשלילת רישיון הנהיגה למשך תשעה חודשים ובנוסף לכך, הנהג יידרש לעבור בדיקת כשירות וכמו כן גם מבחן תאוריה וטסט בכדי שיקבל חזרה את רישיון הנהיגה שלו.

 

הגוף האחראי על שיטת רישום נקודות התעבורה

אגף הרישום במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים הוא האחראי על רישום נקודות התעבורה ועל הטלת אמצעי תיקון בגים צבירה של נקודות. הוא מבצע זאת באמצעות מאגר מידע ממוחשב המכיל בתוכו הרשעות בעבירות תעבורה וקרוי גם בשם "מרשם עבירות". מאגר מידע זה מתעדכן במידע אשר נמסר ע"י המשטרה לאגף הרישוי.

 

כמות הנקודות הניתנות בגין ביצוע עבירת תנועה

מספר נקודות התעבורה שניתן על עבירה בודדת הוא בדרך כלל מספר זוגי שנע בין 2 ל 10. הנקודות מצטברות בכל פעם שנהג מבצע עבירת תנועה אשר לצידה ניתנות גם נקודות.

נקודות שהצטברו לחובתו של נהג תקפות למשך שנתיים, מיום ביצוע העבירה, אולם, אם צבר הוא 22 נקודות ומעלה, אזי תוקפן (של הנקודות) יהיה ארבע שנים.

 

כיצד ניתן לבדוק את כמות הנקודות שהצטברו?

את בירור הנקודות אשר נצברו לחובתכם בגין עבירות תנועה ניתן לבצע דרך האינטרנט. דרך האתר של משרד התחבורה מוצע שירות אשר מאפשר עבורכם לשלוח שאילתא למחשבי המשרד ולקבל את התשובה כעבור מספר ימים.  יחד עם זאת, תוכלו לקבל תדפיס של מצב נקודות החובה באמצעות דרכים נוספות:

  1. בעמדות שירות עצמי ברחבי הארץ.
  2. מאחד מסניפי משרד הרישוי.
  3. באמצעות הטלפון.

 

יש לציין, כי ברגע שאדם מקבל דוח תנועה, יש ברשותו 90 ימים להישפט, בכדי להביא למחיקת הנקודות. בנוסף לכך, ייתכנו טעויות של משרד הרישוי, אשר עשויות לדרוש בדיקות של משרד הרישוי.

 

שלילת רישיון הנהיגה בעקבות כמות גבוהה נקודות

ככלל, עבור רוב עבירות התנועה שמבוצעות ע"י נהגים ניתנת כמות מסוימת של נקודות, מלבד הקנס הכספי. לא מעט פעמים, נהגים שמקבלים דוחות תנועה משלמים את הקנס שהם מקבלים ומודים בביצוע עבירת התנועה המיוחסת להם ולפיכך, הרבה פעמים נהגים עשויים למצוא את עצמם עם מכסת נקודות תעבורה שהלכה וגדלה.

במצבים אלה, הנהגים חשופים לשלילת רישיון הנהיגה שבידיהם. לאחר שנהג שילם את הקנס שהוא קיבל, הנקודות שנרשמו, יחד עם הדוח, מצטברים לחובתו ובשלב זה, כבר בלתי אפשרי להימנע מהם. במצב כזה, הנהג עשוי להתמודד עם אמצעי תיקון, או במצב קיצוני יותר, עם פסילת רישיון הנהיגה שלו ע"י משרד הרישוי.

כאשר מצטברות לחובתו של נהג 36 נקודות ומעלה, בד"כ הדבר יביא לפסילה אוטומטית של רישיון הנהיגה שלו, למשך שלושה חודשים. כאשר מצטברות לחובתו שלנהג מסוים 72 נקודות, בתוך שנים, אזי רישיון הנהיגה שלו צפוי להיפסל למשך תשעה חודשים.

בדיקת נקודות תעבורה
     

תגובות והערות: (0)
כתוב תגובה או הערה:
יש להזין שם
יש להזין הערה
עורך דין תעבורה - אייל שמולביץ
קיבלתם דו״ח הטומן בחובו נקודות?

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.

יש להזין שם
יש להזין טלפון
יש להזין פרטים
סעיפי עבירה לפי נושא: