נהיגה תחת השפעת אלכוהול

אנשים רבים מגיעים לסיטואציה בה עומד מולם כתב אישום או האפשרות לכתב אישום של נהיגה תחת השפעת אלכוהול. אישומים אלו יכולים להוות אבן ריחיים בחייהם של אנשים במשך שנים רבות ולהוביל לתוצאות קשות החל מקנסות ושלילת רישיון הנהיגה לצמיתות וכלה בתקופת מאסר.

בהתאם לכך, במאמר זה אנו ניתן מידע אודות ההשלכות המשפטיות של נהיגה תחת השפעת אלכוהול.

אך עוד בטרם ניכנס לעובי הקורה, נבהיר כי הדרך הפשוטה והטובה ביותר להימנע מן ההשלכות הכבדות של נהיגה תחת אלכוהול גם בהקשר החוק וגם בשל הסכנות הטמונות בשל הסכנות המוגברות לתאונות דרכים היא לא לנהוג במידה ששותים אלכוהול.

 

מהי נהיגה תחת השפעת אלכוהול?

נהיגה תחת השפעת אלכוהול הינה עבירה פלילית לפי פקודת התעבורה, אך חשוב להבין כי החוק  עושה הבחנה בין אדם אשר נהג תחת השפעת אלכוהול לעומת אדם אשר נקבע כי נהג בשכרות. ככלל נהיגה בשכרות הינה נהיגה כאשר אחוז האלכוהול בדמו של הנהג הינו 240 מיליליטר בעוד הפסיקה העלתה זאת ל-290 מיליליטר וכאשר ישנם משתנים שונים אשר יכולים להוריד רף זה.

מכאן ניתן להבין כי אדם שנהג בשכרות הוא אדם אשר אחוז האלכוהול גבוה מן הרף שנקבע בתקנות ובפקודת התעבורה, המשתנות בהתאם למגדר ולמשקלו של אדם וכן ביחס לסטטוס של הנהג, כך למשל אחוז האלכוהול הנדרש לשם הרשעה של נהג צעיר הינו נמוך יותר משל נהג ותיק.

כלומר נהיגה בשכרות חמורה משמעותית מבחינה חוקית מנהיגה תחת השפעת אלכוהול והדבר נקבע בהתאם לאחוז האלכוהול בדמו של אדם, מהימנות הבדיקה שבוצעה ביחס לנהג ועוד משתנים שונים.

 

מה ההבדל בין נהיגה בשכרות לנהיגה תחת השפעת אלכוהול מבחינה מעשית?

לעבירות פליליות שונות ישנו מתחם הלימה של הענישה. מתחם הענישה הוא הטווח ענישה אשר נהוג לתת בכל אחת מן העבירות, כך למשל לעבירה מסוימת יכול להיות מתחם ענישה שנע בין שנתיים מאסר לחמש שנים, ובמידה שאין נסיבות חריגות העונש ינוע בתוך אותו מתחם הלימה.

כמו כן, ישנן בחלק מהחוקים, כמו למשל בנהיגה בשכרות, ענישת מינימום. רף המינימום אשר קבע המחוקק מהווה רף מינימלי אשר אסור לתת עונש קל יותר ממנו.

הנתון המשמעותי ביותר כאשר קובעים את מתחם הענישה בהקשר של נהיגה תחת השפעת אלכוהול הוא הסעיף בגינו הורשע האדם, כאשר נהיגה תחת השפעת אלכוהול הוא בעל מתחם ענישה נמוך יותר מאשר בנהיגה בשכרות.

ההבדל אינו מסתכם רק בבחינת העבירה עצמה, אלא גם בגובה הענישה במידה וישנן השלכות נוספות. במידה שהתרחשה תאונת דרכים, הענישה בגין תאונת דרכים אשר נגרמה כאשר אדם תחת השפעת אלכוהול תהיה לרוב נמוכה משמעותית מאשר הענישה בגין תאונת דרכים אשר נגרמה כתוצאה מנהיגה אשר הוגדרה כתחת השפעת אלכוהול.

 

מהן ההשלכות המשפטיות של נהיגה תחת השפעת אלכוהול?

בשל ההשלכות הכבדות האפשריות של נהיגה תחת השפעת האלכוהול רשויות המדינה אוכפות בצורה אגרסיבית עבירות מסוג זה, והענישה כלפי נהגים אשר נתפסים תחת השפעת אלכוהול הינה בהתאם. הענישה כוללת שלילת רישיון לתקופת מינימום, קנסות ואף יכולה במקרים שונים להסתיים במאסר.

גובה הענישה משתנה ותלוי בראיות הקיימות כנגד הנהג, אחוז האלכוהול שנמצא בדמו, מהימנות הבדיקות, הסיבות בגינן נהג וכיוצא בזה.

ככלל במידה ואדם הורשע בנהיגה תחת השפעת אלכוהול רישיונו יישלל ל-3 חודשים לכל הפחות לצד עונשים נוספים, לעומת זאת אדם אשר מואשם בנהיגה בשכרות יישלל רישיונו לכל הפחות לשנתיים והוא אף יכול לקבל קנסות ועונשי מאסר של עד שנתיים בנוסף לכך.

 

מה המשמעות של נתונים אלו במידה ונתפסתי נוהג בשכרות?

במידה ונתפסתם על נהיגה תחת השפעת אלכוהול ישנם שני נתונים אשר חשוב לשים אליהם לב, מאחר והם יכולים לסייע לכם רבות במהלך ההליך למול רשויות האכיפה ויוכלו לסייע להוריד את סעיף האישום מנהיגה בשכרות לנהיגה תחת השפעת אלכוהול ואף לעיתים לבטל את האישום באופן מוחלט:

 

לוודא את תקינות האופן בו נלקחה הבדיקה

החוק מגדיר בצורה ברורה הן את הדרך בה ניתן לקחת את הבדיקה וכן דרישות טכניות בנוגע לבדיקה עצמה.

ישנן 3 בדיקות אשר רשויות האכיפה יכולות למדוד איתן האם אדם נהג בשכרות או תחת השפעת אלכוהול, בדיקת דם, בדיקת ינשוף ובדיקת מאפיינים. כאשר בדיקת דם הינה האמינה ביותר ובדיקת מאפיינים הינה פחות אמינה וניתן לתקוף כל אחת מן הבדיקות בנוגע לאמינותה.

בתוך כך, חשוב לשים לב כי הנתונים אודות הבדיקה נמדדים באופן תקין. גם למשל עורך דינכם או כל גורם מטעמכם וידא כי המכשיר אשר נלקחו המדידות איתו היה מכויל כנדרש, המכשיר היה תקין, כאשר לקחו את בדיקת הדם לא חיטאו את האזור בכוהל משום שהדבר יוצר הטיה. לכל בדיקה יש את הדרישות החוקיות שלה לתקינותה ועליכם לבחון זאת בהתאם לבדיקה הרלוונטית.

בהקשר זה נציין כי במידה שאדם מסרב לדרישת שוטר לבצע בדיקה, ישנה חזקה כי הוא שיכור. כלומר סירוב לבצע בדיקה לא נותן לנהג דבר פרט להבטחה כי ייחשב כשיכור באופן שיהיה מאד קשה להפריך בשלבים מתקדמים יותר.

 

לבדוק את תוצאות הבדיקה עצמן

תוצאות הבדיקה יכולות לעיתים להיות גבוליות, ואחוז האלכוהול לא בהכרח יהיה במובהק תחת נהיגה בשכרות או תחת נהיגה בהשפעת אלכוהול. בהתאם לכך, חשוב לבדוק את התוצאות ולערער במידה שהתוצאה גבולית על הבחירה של הפרקליטות להאשים את הנהג באפשרות המחמירה מבין השתיים.

 

סיכום

לסיכום, לנהיגה תחת השפעת אלכוהול ישנם ניואנסים שונים, אשר הינם בעלי השלכות כבדות על האופן בו יתנהל ההליך והענישה אשר תינתן במידה ותורשעו. בהתאם לכך ישנם מאפיינים שונים כמו אופן הבדיקה, תוצאות הבדיקה וכיוצא בזה אשר חשוב לבדוק את תקינותם.

בהקשר זה, אנו ממליצים להסתייע בגורמים מקצועיים כמו עורכי דין המתמחים בדיני התעבורה אשר יוכלו לסייע לכם לאורך התהליך אשר עלול להיות טראומטי במידה ולא מתנהלים נכון במסגרתו.

נהיגה תחת השפעת אלכוהול
     

תגובות והערות: (0)
כתוב תגובה או הערה:
יש להזין שם
יש להזין הערה
עורך דין תעבורה - אייל שמולביץ
קיבלתם דו״ח הטומן בחובו נקודות?

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.

יש להזין שם
יש להזין טלפון
יש להזין פרטים
סעיפי עבירה לפי נושא: