נהיגה בשכרות נהג חדש

בשל ריבוי תאונות הדרכים והקשר הישיר אשר נמצא במחקרים רבים בין תאונות דרכים לנהיגה בשכרות, הרשויות במדינת ישראל אוכפים בצורה אגרסיבית ותקיפה נהגים אשר נתפסים כנוהגים בשכרות. לצד מחקרים אלו, ישנם גם מחקרים אשר מציגים את הקשר בין ניסיון על הכביש לבין הסבירות כי נהגים יקלעו לתאונות דרכים, כלומר ככל שהנהג מנוסה כך ישנם סיכויים נמוכים יותר כי יקלע לתאונת דכים.

בשל הסכנה הכפולה הטמונה ישנה ענישה ייחודית ומחירה בעבור נהגים חדשים אשר מואשמים נהגו בעודם שיכורים באופן אשר מטרתו להרתיע נהגים מלעשות טעות זו.

עם זאת, אנשים רבים ובמיוחד נהגים צעירים אשר אינם מנוסים ואינם מבינים את ההשלכות של הפעולות אותן הם עושים, מבצעים טעות זו.

בהתאם לכך, במאמר זה אנו ניתן מידע בנוגע להשלכות של נהיגה בשכרות בעבור נהג חדש הן כדי לעודד אנשים להימנע מעבירה זו והן כדי לתת מידע בעבור אלו אשר נקלעו לסיטואציה זו וכעת מתמודדים בהליכים למול רשויות האכיפה.

 

מיהו נהג חדש בהקשר של נהיגה בשכרות?

ראשית, חשוב להבהיר למי המאמר מתייחס, כלומר מיהן הקבוצות אשר הרשויות מחמירות איתן בכל הנוגע לנהיגה בשכרות. בהתאם לכך, פקודת התעבורה מתייחסת ל-2 אוכלוסיות באופן מחמיר כאשר הם מואשמים בנהיגה בשכרות:

  1. נהג חדש – נהג חדש הוא נהג אשר בעל ניסיון של פחות משנתיים מאז קבלת רישיון הנהיגה.
  2. נהג צעיר – נהג צעיר בוחן את גילו של הנהג, והכוונה הינה לנהגים אשר הינם מתחת לגיל 24, גם אם הם לא נהגים חדשים מבחינת ניסיון נהיגה.

 

נתונים אלו עומדים בפני עצמם, כלומר האכיפה המוגברת ביחס לעבירות הנהיגה בשכרות חלות הן על נהגים צעירים בעלי ניסיון והן על נהגים חדשים מעל גיל 24.

 

מה ההבדלים בין נהג חדש או צעיר לבין נהגים ותיקים ביחס לנהיגה בשכרות?

בעוד נהג שאינו חדש אשר הינו מעל גיל 24 נחשב כמי שנהג בשכרות במידה וכמות האלכוהול בדמו עולה על 290 מיליגרם בהתאם לפקודת התעבורה.

מנגד, כאשר מדובר בנהג חדש או נהג צעיר כל שנדרש הוא 50 מיליליטר בליטר אוויר נשוף בבדיקת "הינשוף" על מנת להרשיעו בעבירה זו או לחלופין כמות של 10 מיליגרם אלכוהול ב-100 מיליליטר של דם. כלומר פחות 20% מהרף הנדרש כאשר מדובר בנהג רגיל ובאופן מדיד מדובר בכמויות מזעריות של ממש.

במילים פשוטות כל שתיית אלכוהול אפילו בכמויות נמוכות במיוחד, יכולים להוביל להרשעה בגין נהיגה בשכרות כאשר מדובר בנהג חדש או נהג צעיר.

 

מה ההבדלים מבחינת רף הענישה בין נהג חדש לבין נהגים ותיקים?

ההבדלים בין הנהג המנוסה לנהג החדש אינם מסתכמים ברף האלכוהול הנדרש על מנת לקבוע כי אדם נהג בשכרות אלא מתבטאים גם ברמת הענישה.

בנוסף לענישה הרגילה בגין נהיגה בשכרות אשר כוללת שלילת רישיון לשנתיים לכל הפחות בגין הרשעה ראשונה של עבירה מסוג זה וכן קנסות ואף מאסר במקרים מסוימים, כאשר מדובר בנהג חדש תוארך התקופה בה הנהג מוגדר כנהג חדש.

כידוע על נהג חדש מוטלות מגבלות שונות, ענישות מחמירות יותר בגין עבירות תנועה וכיוצא בזה. הארכת התקופה בשנתיים נוספות משמע הארכת התקופה בה מגבלות אלו מוטלות על הנהג

לצד כך, הרשויות פעמים רבות דורשות מן הנהג החדש או הצעיר לעבור מחדש טסט, שיעורי נהיגה, מבחן תאוריה וכן בדיקות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים. חשוב לזכור כי הליכים אלו לוקחים זמן ואפשר להתחיל אותם רק לאחר שמסתיימת השלילה הראשונית, כלומר השלילה בגין השתייה בשכרות היא אף ארוכה יותר מהעונש המקורי במרבית המקרים.

 

האם ניתן להימנע מענישה מחמירה זו?

לאחר שהיחס המחמיר כלפי נהגים חדשים וצעירים הוסבר, חשוב לזכור כי אין זו גזירת גורל וניתן להוריד את חומרת הענישה במידה ומתנהלים נכון לאחר שהואשמתם בנהיגה בשכרות.

ראשית, על אף שהענישה מחמירה יותר והרף נמוך יותר, דרישת התקינות מצד הבדיקות של המדינה נותרת בעיניה. כלומר, יש לבחון האם הבדיקות השונות אשר נלקחו מן הנהג נעשו באופן תקין, האם ניתן לערער על הקביעות של מכשירי המדידה השונים באמצעות בחינת התנאים לעריכת הבדיקה הקבועים בחוק.

במידה ועורך הדין או הנהג יצליחו לערער את האמינות של אותן בדיקות ניתן יהיה להפחית את כתב האישום מנהיגה בשכרות לנהיגה תחת השפעת אלכוהול ובדרך זו להימנע מענישת המינימום האמורה לטובת ענישה מינימום של שלושה חודשים בלבד.

לשם כך, חשוב לערוך בדיקות יסודיות אודות הבדיקה שנערכה לנהג ותוצאותיה וכן לוודא כי תהליך החקירה למול המשטרה ככל שיתקיים יבוצע באופן שלא יפגע בכם אף יותר.

 

סיכום והמלצות

לסיכום, נהג חדש או נהג צעיר בהתאם להגדרות הקבועות בחוק אשר נוהג לאחר ששתה גם עם כמות מינימלית של אלכוהול מסתכן באישומים של נהיגה בשכרות על אף שאינו חצה את רף כמות האלכוהול הקבועה בעבור נהגים רגילים ומסתכן בענישה מחמירה יותר.

בהתאם לכך, ישנה חשיבות רבה אף יותר מבדרך כלל לנהל את ההליך מצד הנהג בצורה מיטבית, לבחון את טיב הראיות, תקינות הבדיקה, תוצאותיה וכיוצא בזה. זאת על מנת שניתן יהיה להפחית את כתב האישום מנהיגה בשכרות לנהיגה תחת השפעת אלכוהול ואף במקרים מסוימים לבטל את האישומים כליל.

לשם כך אנו ממליצים לקחת עורך דין המתמחה בדיני תעבורה, אשר בקיא בליטיגציה ובעל ניסיון בהופעה בבתי משפט בסוגיות של נהיגה בשכרות. עורך דין מסוג זה ידע לערוך את הבדיקות הנדרשות אשר יוכלו לסייע להפחתת האישומים ואף לבטלם. המלצה זו נשענת על כך שייצוג לקוי יוביל לענישה קשה אשר במקרים של נהג חדש תהפוך לקשה אף יותר ויכולה להשפיע על הטווח הרחוק.

נהיגה בשכרות נהג חדש
     

תגובות והערות: (0)
כתוב תגובה או הערה:
יש להזין שם
יש להזין הערה
עורך דין תעבורה - אייל שמולביץ
קיבלתם דו״ח הטומן בחובו נקודות?

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.

יש להזין שם
יש להזין טלפון
יש להזין פרטים
סעיפי עבירה לפי נושא: