משפט על מהירות מופרזת

תקנה 54 לתקנות פקודת התעבורה קובעות כי נהיגה במהירות מופרזת הינה עבירה בעלת רף ענישה גבוה.  כאשר בסיטואציות שונות אף מתקיים משפט בגין עבירה זו, אשר יש להיערך אליו מראש על מנת

בהתאם לכך, מאמר זה יחולק ל-3 חלקים מרכזיים. בחלקו הראשון, אנו נפרט ונסביר אודות מהירות מופרזת והתייחסותו לחוק בישראל. בחלקו השני המאמר, אנו נפרט על הסיטואציה של משפט בגין עבירה זו ומתי לרוב משפט זה מתקיים. לבסוף, בחלקו האחרון ננתח כיצד יש להיערך למשפט זה בצורה מיטבית. כל זאת על מנת שתחזיקו בעיקרי המידע הרלוונטי על מנת לתכנן את צעדיכם באופן מושכל.

 

מהי המהירות המקסימלית בה ניתן לנהוג בכבישים בישראל?

על מנת להבין כיצד להתמודד עם משפט על מהירות מופרזת, יש ראשית להבין את אופי העבירה. בהתאם לכך אנו נפרט תחילה במאמר זה אודות עבירת התנועה האמורה.

בהתאם לתקנה 54 בתקנות התעבורה ישנן הגדרות ברורות בנוגע לרף הנהיגה המותר בכל אזור ואזור. אנו סיכמנו זאת בעבורכם על מנת שתדעו מהו רף המהירות המקסימלית לנהיגה ברכב מנועי רגיל באזורים השונים במדינת ישראל, והם כדלקמן:

  1. דרך מהירה – במידה ומדובר בכביש מהיר, מגבלת המהירות עומדת על 110 קמ"ש.
  2. דרך בינעירונית עם שטח הפרדה בנוי – במידה ומדובר בדרך בינעירונית הכוללת שטח הפרדה בנוי, המהירות המקסימלית המותרת הינה 90 קמ"ש.
  3. דרך שאינה עירונית – במידה ומדובר בדרך שאינה עירונית בה אין שטח הפרדה בנוי בין הנתיבים המהירות המקסימלית המותרת הינה 80 קמ"ש.
  4. דרך עירונית - במידה ומדובר בדרך עירונית מגבלת המהירות עומדת על על 50 קמ"ש.
  5. במידה וישנו תמרור המגביל את מהירות הנסיעה – מגבלת המהירות הינה זו המצוינת בתמרור, והיא גוברת על המגבלות הרגילות בנוגע לסוג הכביש. כך למשל במידה ומדובר בכביש מהיר וישנו תמרור האוסר על נסיעה מעל 90 קמ"ש, אין זה משנה שמדובר בכביש מהיר עם מגבלת מהירות של 110 קמ"ש, אלא מגבלת המהירות תעמוד על 90 קמ"ש.

 

כאשר נהג נתפס במהירות מופרזת, יכול השוטר לשלול לו במקום את רישיון הנהיגה ל-30 ימים וכן קנס בגובה משתנה התלוי בנסיבות העניין זאת באמצעות השתת ענישה מנהלית אשר אינה דורשת הליך משפטי. עם זאת, כפי שנפרט בפרק הבא, לעיתים הענישה תקבע על ידי בית המשפט.

 

מתי יש משפט במקים של אישומים הנוגעים למהירות מופרזת?

במידה ואדם נהג במהירות מופרזת הגבוהה באופן משמעותי מן המותר, בהתאם למגבלה הקיימת הדבר יכלול הליך משפטי בבית משפט לתעבורה, אשר לו סמכויות נרחבות יותר מבחינת ענישה מאשר השוטר אשר תופס את הנהג בעת הנסיעה.

המהירות בגינה נהגים ידרשו לעמוד למול שופט הם כדלקמן:

  1. נסיעה במהירות של 31 קמ"ש ומעלה מעל המותר בדרך עירונית.
  2. נסיעה במהירות של 41 קמ"ש ומעלה מעל המותר בדרך בינעירונית.

 

כאשר העבירה נידונה בבית משפט לתעבורה גובה הענישה הופך להיות גבוה משמעותית ויכול לנוע בין שלילה על תנאי ועד לכדי שלילה לפרק זמן של 3 שנים. כמו כן, בית המשפט ידון בהשלכות הנהיגה במהירות המופרזת ככל שהתקיימו (למשל תאונת דרכים, נזק לסביבה וכיוצא בזה).

 

כיצד יש להיערך בצורה אופטימלית?

כאשר מגיעים לבית משפט לתעבורה בגין נהיגה במהירות מופרזת ישנה חשיבות ראשית לבחון את אופן המדידה וכן לבחון את המהירות ביחס למהירות המותרת וכפועל יוצא מה היה גובה החריגה. במידה ואדם נתפס עליו לבחון כמה גבולית הייתה החריגה, ובהתאם לכך לנסות לבחון כמה אמין אותו מכשיר מדידה או מצלמת מהירות. כמו כן יש לבחון מהי סטיית התקן של המכשיר האלקטרוני באמצעותו נמדדה המהירות ולערער בהתאם לכך.

בהקשר זה נציין כי במידה ואופן קביעת הנהיגה המופרזת אינה נעשתה באמצעות מכשיר אלקטרוני אלא באמצעות עדי ראיה ניתן יהיה לערער על הקבילות של הטענות ואף להימנע מהרשעה באופן מוחלט.

בתוך כך, חשוב להתייעץ עם עורך דין או גורם מקצועי אשר יוכל לנתח את הסיכון הטמון באישומים אלו ולהמליץ בהתאם האם כדאי לנסות להימנע מלהגיע לכתב אישום. כמו כן, הוא יוכל לבחון סוגיות נוספות כמו הנסיבות בגינן הנהג נסע במהירות האמורה, עברו התעבורתי של הנהג וההשלכות של כך, כאשר כמובן במידה והוא בעל עבר עשיר בעבירות תעבורה הדבר ישפיע עליו לרעה ולהיפך וכן גורמים נוספים אותם יש להביא בחשבון.

 

סיכום

לסיכום, נהיגה במהירות מופרזת הינה עבירה המוגדרת בתקנה 54 לתקנות התעבורה, אשר מפרטת את המהירות המותרת בחוק לכל סוג וסוג של כביש ודרך. הענישה בגין עבירה זו היא לרוב מנהלית, מה שרובנו מכירים כקנס או שלילה על ידי שוטר. אך כאשר הנהג מואשם כי נהג במהירות מופרזת גבוהה במיוחד, הוא ייאלץ לעיתים להגיע לבית משפט לו סמכויות ענישה נרחבות יותר.

במצבים מסוג זה, חשוב להתייעץ עם גורמים מקצועיים אשר יוכלו להציג מעין "מפת דרכים" המפרטת את הסיכויים מול הסיכונים שלכם וכן מציגים בפניכם את החולשות של התיק כנגדכם. זאת על מנת שתוכלו להיערך למשפט בצורה הטובה ביותר ולצאת מבית המשפט ללא שלילה לשנים רבות וקנסות גבוהים.

משפט על מהירות מופרזת
     

תגובות והערות: (0)
כתוב תגובה או הערה:
יש להזין שם
יש להזין הערה
עורך דין תעבורה - אייל שמולביץ
קיבלתם דו״ח הטומן בחובו נקודות?

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.

יש להזין שם
יש להזין טלפון
יש להזין פרטים
סעיפי עבירה לפי נושא: