אי מתן זכות קדימה

זכות קדימה בכביש

הכביש הוא מקום מאוד מסוכן כך שבכל יום אנשים מוצאים את מותם, או נפצעים, בתאונות דרכים קלות וקטלניות. על מנת ליצור סדר בדרכים ולמנוע כמה שיותר תאונות שכאלה, חלים על התעבורה חוקי הדרך אשר מגדירים לאנשים כיצד לנסוע ומתי לעצור. בתוך כל אלו אפשר למצוא את זכות הקדימה אשר מוכרת לכולנו ובאה לידי ביטוי בצמתים, בפניות ובכל מפגש בין שני כלי רכב בכביש.

 

תקנה 64 – זכות קדימה

כל חוקי הדרך מעוגנים בתקנות תעבורה מסודרות המחליטות מה חובה על הנהגים לעשות ובהתאם גם מה נחשב עבירה. תקנה 64 מתייחסת לזכות קדימה בהקשר צומת ובהקשר התמזגות כבישים אשר שמה 2 נהגים בקונפליקט. נהג אשר מגיע לסיטואציה כזאת צריך להאט ולתת זכות קדימה לאחר, גם אם במידת הצורך יעצור לגמרי את הרכב שלו במהלך נסיעתו.

 

למי מגיעה זכות קדימה?

כולנו מכירים את הרגע הזה באוטו לפני צומת שעומדות כמה מכוניות וכול הנהגים תוהים לעצמם מי אמור לנסוע קודם. יש מעין מתח של מי יכנס ראשון לצומת ואף אחד לא רוצה לפגוע במישהו אחר או לקפח זכותו של אחר. בפועל, על פי החוק, באם אין תמרור המורה על זכות הקדימה, זכות הקדימה מגיעה לרכב הבא מימין, כך שהרכב הכי ימני ייסע ראשון וכך ייסעו אחריו לפי הסדר.

אך נוסף על החוק של רכב הבא מימין, מפורטים בתקנה מקרים נוספים חשובים לא פחות.

פניית פרסה או פנייה שמאלה כאשר רכב רוצה לפנות שמאלה, או לפנות פניית פרסה מלאה בצומת, זכות הקדימה ניתנת למי שממשיך את דרכו ישר, כלומר הרכב שבא ממול.
יציאה להשתלבות בכביש כלי רכב היוצאים מאזור כלשהוא במטרה להשתלב בכביש הרגיל כדוגמת יציאה מחניה או מתחה כלשהיא, צריכים לתת זכות קדימה לרכבים ולהולכי רגל שכבר נמצאים בכביש או בדרך אליה הם עתידים להיכנס.
יציאה מדרך עפר לדרך סלולה גם כאן, לאור כך שהרכב משתלב בנתיב אחר, זכות הקדימה למי שכבר נמצא בדרך אליה הוא עתיד להשתלב, גם אם זה ידרוש ממנו עצירה.

 

אי מתן זכות קדימה

בהמשך לכך שמטרתם של חוקי הדרך לעשות סדר ולמנוע תאונות, כאשר אנשים לא שומרים על חוקי הדרך הם בעצם עוברים על החוק וחשופים לאכיפה משטרתית, קנס או ענישה. אי מתן זכות קדימה הוא מצב בו נהג אחד צריך לתת זכות קדימה לאחר, בין אם זה לאור תמרור, ובין אם הצומת לא מתומרר אבל חלים חוקי הדרך, והוא בוחר שלא לעשות זאת ובעצם מסכן גם את הנהג האחר, וגם את עצמו.

 

מה לעשות אם נתפסתי על אי מתן זכות קדימה?

עבירות תעבורה לא חייבות לגרור פגיעה במישהו כדי להיות עבירה, אלא עצם אי מילוי אחר ההוראות בדרך הופכת את המעשה לעבירה בפני עצמו. אם נתפסתם על אי מתן זכות קדימה סביר כי תקבלו קנס, נקודות או במקרים חמורים גם פסילת רשיון ועונש נוסף אך חשוב כי לא תשלימו עם המצב, ואם אתם חושבים שקיבלתם עונש מוגזם, או שלא כל כך הבנתם את הסיטואציה אל תוותרו על התייעצות עם עורך דין תעבורה.

 

ענישה על אי מתן זכות קדימה

בדומה לכל שאר העבירות, בין אם הן תעבורה ובין אם לא, קשה לקבוע את העונש המדויק שיינתן לאי מתן זכות קדימה מראש, שכן יש שקלול של כל מיני פרמטרים והרקע הכללי למקרה. ככל שיש יותר סיכון לאנשים ולכלי רכב אחרים במעשה שנעשה, כך העונש יהיה חמור יותר ולא יסתכם בקנס כספי אלא יכלול גם נקודות, זימון לבית משפט ולעיתים גם פסילת רישיון. ניתן לסווג את העונשים באופן כללי על פי תוכן העבירה.

 

אי מתן זכות קדימה להולכי רגל

כאשר הולך רגל רוצה לחצות כביש, הוא נעמד על המדרכה בסמוך לשפת הכביש ונראה כי הוא רוצה לחצות, כמובן שעל הנהג לעצור ולתת לו לעבור, באם לא ייתן לו לעבור תהיה זאת עבירת אי מתן זכות קדימה והעונש צפוי להיות קנס של כמה מאות שקלים. באם העבירה חמורה יותר וכוללת סיכון ממשי להולכי רגל, העונש יכול לגדול גם לנקודות ולפסילת רישיון זמנית.

 

אי מתן זכות קדימה לכלי רכב

בהמשך לכך שיש לתת זכות קדימה להולכי רגל הרוצים לחצות, גם לרכבים הנמצאים כבר בדרך בה כלי רכב מסוים משתלב מגיעה זכות קדימה. אי מתן זכות קדימה במקרה זה יתחיל מקנס של כמה מאות שקלים ויכול להגיע גם לכמה נקודות. זאת יכול להתרחש גם ביציאה מחצר או מחניה כלשהיא לצורך העניין.

 

אי מתן זכות קדימה בתמרור עצור ותן זכות קדימה

במקביל לכך שיש חוקי דרך לצמתים ומפגשים ללא תמרורים בין כלי רכב, כן יש תמרורים שמורים על מתן זכות קדימה וכמובן שאי ציות להם הוא עבירת אי מתן זכות קדימה והעונש חמור יותר מאשר צומת ללא תמרורים. לרוב יהיה מדובר בהרבה נקודות ופסילת רישיון זמנית.

 

אי מתן זכות קדימה לרכב כנדרש

ישנם מקרים בהם חובה לתת זכות קדימה לרכב אחר וכמובן שאי מתן זכות קדימה במקרים הללו היא עבירה שעונשה עומד על קנס כספי ונקודות. דוגמא לכך היא מתן זכות קדימה לרכב בטחון כלשהוא הממהר ועל פי החוק, צריך לתת לו זכות קדימה.

 

אי ציות לתמרורי מתן זכות קדימה

בנוסף לתמרור עצור ישנם תמרורים נוספים המורים על חוקי הדרך מבחינת זכות קדימה והתעלמות מהם נחשבת אי ציות ויכולה לגרור עונש של קנס כספי, נקודות ואפילו זימון לבית משפט. התמרורים כוללים בין היתר תמרור עצור, תמרור תן זכות קדימה, תמרורים המורים על השתלבות בנתיב, הצטלבות של שתי דרכים ועוד.

 

כאשר אדם נוהג בכלי רכב ומגיע לקונפליקט עם כלי רכב או עם הולך רגל אחר, על פי תקנה 64 יש מישהו מבין שני הצדדים (או יותר) שמגיעה לו זכות קדימה, כלומר שזכותו להמשיך בדרכו קודם. הפרה של זכות הקדימה, כלומר לקיחת התור ואי מתן התקדמות לאחר, גם אם לא נגרם נזק ממשי לאחר מכלי הרכב או לאנשים, היא עבירה על החוק ועלולה לגרור קנס. במקרים חמורים בהחלט יכול המקרה להוביל גם לענישה ופסילת רישיון.

 

המידע מוגש מטעם הנבחרת המשפטית.

אי מתן זכות קדימה
     

תגובות והערות: (0)
כתוב תגובה או הערה:
יש להזין שם
יש להזין הערה
עורך דין תעבורה - אייל שמולביץ
קיבלתם דו״ח הטומן בחובו נקודות?

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.

יש להזין שם
יש להזין טלפון
יש להזין פרטים
סעיפי עבירה לפי נושא: